Citat:
Ursprungligen postat av
dLn_sthlm
…
Finns ju många länder som helt eller nästan helt saknas som Frankrike, Italien och Spanien för att inte tala om Balkan och öst/Centraleuropa. Det betyder ju inte att det inte finns utbredd grov kriminalitet där...
Men de var väl inte direkt aktuella i den här razzian, verkar som man har siktat in sig på en ”gruppering”, förgreningar finns dock till olika organisationer i t ex Asien.
I t ex Italien så pågår arbetet mot den organiserade brottsligheten löpande och det är inte omöjligt att det indirekt finns kopplingar till insatsen.
Får dock intrycket av att det är länder som är lite ovana med att hantera organiserad brottslighet som ingått, länder som trott sig stå över detta och med en lite för hög självbild som t ex Sverige, Tyskland och Holland. Även ”anglikanska” länder har ingått, om jag inte misstar mig …
Du nämner Balkan. Många vapen som smugglas hit kommer därifrån, men ändå verkar ”de” inte ”ingått”. Kan det bero på att insatsen var riktad mot narkotika eller att de lever ett ”eget liv” där?
EDIT
Initiativet kommer vad jag förstått från FBI, dvs USA. Där har man problem med narkotika, och det där med vapen är en helt annan fråga där …