2021-06-07, 12:21
Medlem
Vem0ths avatar
Min arbetspolare som jag brukar handla sprit med efter fredagspasset blir alltid leggad för han har väldigt pojkaktiga händer och ljus röst. Han är 31 liksom.

Kassören reser alltid ögonbrynen i förvåning varje gång och inleder direkt efter att fråga leg på följande kunder bara för att vad jag tror är för att dölja skammen. Jag blir aldrig leggad när jag handlar före honom, men alltid efter honom.
Citera
2021-06-07, 12:33
Medlem
RolexDatejusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ett flertal ggr har jag varit med om att kassörskan ber om leg på Systembolaget på människor som helt uppenbart är i ålder 40-60. Alltså det kan inte finnas en misstanke om att personen i fråga är under 25.
( Sen tror en del svagbegåvade 50+ att ngn på allvar tror att de är 19 år gamla)
Varför denna regel?

Det kanske är en ung person med en gamling-dräkt på sig.
Citera
2021-06-07, 12:41
Jag har inte visat leg på systemet på säkert femton år. Kanske tjugo.

Möjligen är det mitt gråvita helskägg som spelar in, det kan ju vara så att kassörskan inte direkt tänker " - aha, här kommer en fjortis" när jag langar upp mina sex Sofiero 7,5 och en decimeterlång brunvit tova sticker fram ur den uppdragna huvtröjshuvan.

Det kan jag tycka är lite diskriminerande. Om jag identifierar mig som tjugo så är jag tjugo.
Citera
2021-06-07, 12:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NemesisSweden
Slumpmässigt kräver kassasystemet leg. Kan hända för någon som är 15 och ser ut som 25 eller 85 år.

Inte numera. Det var bara under en kortare period som kassasystemet i vissa systembolag triggade slumpmässig kontroll för att samla statistik på över hur ofta personalen missade att fråga en person som var för ung (och som alltså inte fick genomföra köpet). Men jag tror inte man kört det de senaste åren nu. I samband med detta stod det en skylt i kassan om att slumpmässiga kontroller gjordes av statistiska skäl.
Citera
2021-06-11, 03:58
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jag jobbar på bolaget (jobbade senast igår) och det finns inga slumpmässiga ID-kontroller. Alla under 25 ska visa legg och att avgöra hurvida någon är 24 eller 26 går inte så då får man ta i höjd och därför är det många över 30 som fortfarande får visa. Själv så kollade jag legg på en som har född 74 och 82 igår, dvs personer som kunnat handla i en jävla massa herrans år.

Ibland ombeds man att vara extra noggrann med ID-kontroller, som nu i studenttider t ex. Detta innebär säkert att fler blir kollade och att några då sticker ut åldersmässigt. Men det är ju samma sak egentligen, alla som ser yngre ut än 25 ska visa. Sen att det inte är så lätt att avgöra jämt är en annan femma. Att ta legitimation på en 60 åring hade jag tyckt varit pinsamt också, även fast jag nästan kollade en 50 åring själv.
Men en som är runt 40 eller 50 kan väl knappast se ut att vara yngre än 20 eller 25? Jag förstår att man vill vara noggrann men tycker bara att det är så märkligt.
Citera
2021-06-11, 18:12
Medlem
Sqeptisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hood4life
Rätt enkelt. Visa inte leg. Lämna tillbaka varan.
Precis! Har i och för sig aldrig blivit anmodad att visa någon identitetshandling (inte ens när jag var underårig faktiskt) på svenskt systembolag. Bär sällan med något "legg" så skulle frågan komma upp......blir det ingen affär! Plus eventuellt leverantörsbyte
Citera
2021-06-12, 04:48
Medlem
Jag har de senaste 2-3 åren blivit ombedd om leg vid alkoholköp. Jag är 40+. Vet inte varför, men alltid när de sett id-kortet så kan de inte längre se mig i ögonen, eller ens på mig.

Jag antar att det beror på åldern och.att de insett hur fel de tagit. 😀😁
Citera
2021-06-15, 00:45
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det är regler att man skall fråga alla upp till 25 om leg.

Autister får ofta visa leg i 40-årsåldern för att köpa tobak och alkohol då de ser ut som barn i ansiktet (tänk Anders Lindberg). Det här är inget skämt utan jättevanligt.

Annars är det knappast något problem och få 40-åringar som måste visa leg.

Har aldrigt upplevt att 40-åringar behöver visa leg.
Min kusin är 50+ det händer att hon får visa leg.
Citera
2021-07-19, 10:59
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Glada hälsningar är ju för att det ska uppfattas som trevligt att komma in i butiken, att man blir sedd av personal omedelbart. Vet att det där skiljer sig extremt mellan t ex små butiker och stora. Men alla tycker olika och det hårfint att hälsa, välkomna och sedan hjälpa till inom en viss tid utan att vara påträngande som typ personal på JC eller Carlings.
(givetvis ett ypperligt tillfälle att skapa en uppfattning om vissa personer som bara kör all-in för att lyckas hämta plattan med bärs och ta sig ut utan att snubbla, dessa brukar varken skapa ögonkontakt eller säga hej av någon märklig anledning. )

Det beror på vilka sorters stammisar, dom flesta lär man känna igen i sitt normalstadie så att säga och man ser ganska omedelbart på ansiktsuttrycket om personen druckit mer eller mindre, alt tagit något annat. Att handla regelbundet och vara a-lagare gör ingen skillnad, det är kända snattare som hålls under bra uppsyn skulle jag säga och där det kan finnas instruktioner kring. Även folk som reser runt och stjäl i form av ligor (oftast östeuropeiska där) brukar hållas under bra uppsikt tycker jag.

Och så då och då dyker dom plötsliga psykfallen upp men tycker det har blivt mycket bättre nu iochmed kö-systemen för corona. Lättare att se kunder som kanske inte har sin bästa dag, och dom kända problemen brukar kanske inte vilja stå i kö och kännas igen.

Tack för bra och seriös återkoppling till inläggen som skrivits i tråden, som motvikt till alla som ”tror” i kombination med hörsägner och rena faktoider. Jag arbetade för egen del under en period som civil butikskontrollant hos främst Systembolaget, och som du säger började man efter ett tag att känna igen både bråkstakar, stammisar och psykfall – och inte minst erkända snattare. Fastän jag var civil hade jag som motto att arbeta proaktivt när det stoppades in pluntor innanför jackfickorna, i det att jag helt enkelt visade att jag hade koll på dem. Det slutade oftast med att de, i samband med att det blev deras tur i kassan, slängde ett öga tillbaka mot mig, för att sedan ta ut spriten och lägga den på bandet vid kanske två burkar Arboga, vilka de initialt tagit i egenskap av förkläde.

/AI
Citera
2021-10-25, 16:50
Medlem
Var på bolaget idag vid lunch, fullt med folk och på en måndag, log lite och funderade om det var fredag redan. Men slapp visa leg
Citera
2021-10-30, 12:17
Medlem
Systembolaget anlitar ett företag som heter Mystery Shoppers. De utför kontroller på systembolagets personal för att kolla att kassapersonalen verkligen kollar legg på folk. Dessa Mystery Shoppers är mellan 20-25 år gamla, men missar man att legga en av dessa kontrollanter så finns det typ statistik på att risken är stor att försäljaren kommer missa att legga någon som faktiskt inte är 20 år fyllda.

Internt säger man därför att ALLA som ser ut att va 30 år eller yngre, ska leggas, för att man kan vara säker på att ingen som är under 20 år lyckas handla.
Försäljare som missar att legga dessa kontrollanter flera gånger får sparken.
En butik som klarar alla kontroller under 12 månader får en dubblering av trivselkassan som man då sen t ex kan gå ut och äta för med kollegorna. Om en butik missar en kontroll under året, då uteblir tillägget.

Mystery Shopper ger även betyg i hur personalens bemötande är. Så om ni tycker att personalen är löjligt inställsamma och överdrivna, så är det jakten på höga betyg (rädsla för dåliga betyg (100% är perfekt betyg, allt under 80% är typ oacceptabelt och leder om det upprepas, till samtal med chefen) som driver.
Citera
2021-10-31, 06:12
Medlem
Smickrande om det skulle hände. Aldrig hänt mig, är närmare 50. Jag blir nästan som en vanlig mänska om någon säger att jag ser ut att vara i trettioårsåldern. Dom kanske subtilt flörtar när dom frågar efter legg om någon är 40+
En hel del kassörskor på systemet ser väldigt bra ut.

Annars kan vi spåra ut hela den här tråden och göra det till att dte handlar om RASISM och SEXISM, att alla egentligen har något bakomliggande syfte och EGENTLIGEN bara vill KRÄNKA och så vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in