2021-06-07, 01:14
Medlem
GretelThronbergs avatar
Hahaha, alla gamla ragator som tror att de ser ut som 14 för att de får visa ett leg på systemet.
Har sett 17-åringar som jag hade tagit för minst 25, folk kollar leg av rädsla för butikskontrollanter eller helt enkelt ta det säkra före det osäkra. Men osäkra kvinnor som närmar sig medelåldern och läser in allt möjligt för att få hålla fast vid någon form av inbillad ungdomlighet
Citera
2021-06-07, 04:14
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainDisorder
Jag jobbar på bolaget (jobbade senast igår) och det finns inga slumpmässiga ID-kontroller. Alla under 25 ska visa legg och att avgöra hurvida någon är 24 eller 26 går inte så då får man ta i höjd och därför är det många över 30 som fortfarande får visa. Själv så kollade jag legg på en som har född 74 och 82 igår, dvs personer som kunnat handla i en jävla massa herrans år.

Ibland ombeds man att vara extra noggrann med ID-kontroller, som nu i studenttider t ex. Detta innebär säkert att fler blir kollade och att några då sticker ut åldersmässigt. Men det är ju samma sak egentligen, alla som ser yngre ut än 25 ska visa. Sen att det inte är så lätt att avgöra jämt är en annan femma. Att ta legitimation på en 60 åring hade jag tyckt varit pinsamt också, även fast jag nästan kollade en 50 åring själv.

Stämmer påståendet att glada hälsningar är för att kontrollera nykterheten?

Finns det några instruktioner rörande ”stamkunder”?
Citera
2021-06-07, 05:24
Medlem
Svizzeras avatar
😂

Vilken sjuk ickefråga egentligen. Man handlar inte i statliga butikskedjor, punkt slut. Jobb för retards.
Citera
2021-06-07, 05:28
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa

Jobbade på Systembolaget för många år sedan i ett "ruffigt" område med många "stammisar", både kända A-lagare och snattare och vi hade definitivt speciella instruktioner med dessa. Det med glada hälsningar känner jag inte igen, det är ganska enkelt att se om någon är berusad ändå.
Citera
2021-06-07, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Förmyndarmentaliteten i Sverige.
Jag fick häromåret visa leg för att köpa energidryck på Coop, då vid 31 års ålder

Hände mig vid 36. En del är helt enkelt inte riktigt närvarande mentalt. Just detta med energidryck blir ju extra irriterande när man ska använda självservicekassan och det börjar blinka rött. Så ska man stå där som en idiot och hoppas att någon kommer, men kaffe går bra att köpa. Logiskt?
Citera
2021-06-07, 08:16
Medlem
Fyra år sedan vart jag på besök i Sverige i några veckor. Jag fick för mig att spela några rader lotto, jag lämnar in mina rader och expediten frågar om mitt KÖRKORT.....jag tittar på henne nån sekund, drar på smilbanden något och säger frågandes ‘körkort’?(vid tillfället var jag 51år)
Nu hade jag inte med mig mitt körkort under Sverige besöket, men efter lite om och men så accepterade hon mitt pass som legitimering......

Samma spelombuds dam var också postkassörska, verksamheterna var inne i Åhléns lokaler....

helt otroligt märkligt det blivit i Sverige.
Senast redigerad av Kirev 2021-06-07 kl. 08:19.
Citera
2021-06-07, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ett flertal ggr har jag varit med om att kassörskan ber om leg på Systembolaget på människor som helt uppenbart är i ålder 40-60. Alltså det kan inte finnas en misstanke om att personen i fråga är under 25.
( Sen tror en del svagbegåvade 50+ att ngn på allvar tror att de är 19 år gamla)
Varför denna regel?

De har interna tävlingar mellan butiker om vem som frågar flest gånger om leg, var stammis på en liten ort och det var samma kassorska varje gång, till sist frågade jag varför hon frågade om mitt leg hela tiden, då sa hon att de ville ligga bra till i tävlingen. Ren och skär idiot alltså.
Citera
2021-06-07, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Detta måste väl ändå vara rekord?

”Systembolaget krävde id-kort av 61-åring”:
https://www.mitti.se/nyheter/systeme.../lmmfj!112271/

Håller med att hon ser yngre ut än 61, men inte så jäkla mycket!

Hon ska ju vara glad
Jag blir alltid glad när jag får visa leg trots att jag är närmare 40 än 30
Citera
2021-06-07, 10:19
Medlem
BrainDisorders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa

Glada hälsningar är ju för att det ska uppfattas som trevligt att komma in i butiken, att man blir sedd av personal omedelbart. Vet att det där skiljer sig extremt mellan t ex små butiker och stora. Men alla tycker olika och det hårfint att hälsa, välkomna och sedan hjälpa till inom en viss tid utan att vara påträngande som typ personal på JC eller Carlings.
(givetvis ett ypperligt tillfälle att skapa en uppfattning om vissa personer som bara kör all-in för att lyckas hämta plattan med bärs och ta sig ut utan att snubbla, dessa brukar varken skapa ögonkontakt eller säga hej av någon märklig anledning. )

Det beror på vilka sorters stammisar, dom flesta lär man känna igen i sitt normalstadie så att säga och man ser ganska omedelbart på ansiktsuttrycket om personen druckit mer eller mindre, alt tagit något annat. Att handla regelbundet och vara a-lagare gör ingen skillnad, det är kända snattare som hålls under bra uppsyn skulle jag säga och där det kan finnas instruktioner kring. Även folk som reser runt och stjäl i form av ligor (oftast östeuropeiska där) brukar hållas under bra uppsikt tycker jag.

Och så då och då dyker dom plötsliga psykfallen upp men tycker det har blivt mycket bättre nu iochmed kö-systemen för corona. Lättare att se kunder som kanske inte har sin bästa dag, och dom kända problemen brukar kanske inte vilja stå i kö och kännas igen.
Senast redigerad av BrainDisorder 2021-06-07 kl. 10:24.
Citera
2021-06-07, 10:36
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Ett flertal ggr har jag varit med om att kassörskan ber om leg på Systembolaget på människor som helt uppenbart är i ålder 40-60. Alltså det kan inte finnas en misstanke om att personen i fråga är under 25.
( Sen tror en del svagbegåvade 50+ att ngn på allvar tror att de är 19 år gamla)
Varför denna regel?

Har funderat själv på den saken, inte kommit fram till ett svar. Men Sverige är ju byråkratins högborg från vaggan till graven.
Citera
2021-06-07, 10:38
Medlem
TheKhurgans avatar
Det blir kanske vanligare att ungdomar försöker handla med lösskägg? Peruk? Fula tantglasögon och zombiesmink?
Citera
2021-06-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Har funderat själv på den saken, inte kommit fram till ett svar. Men Sverige är ju byråkratins högborg från vaggan till graven.

Det har ju förklarats flera gånger i tråden.

De ska ta leg på personer de tror är under 25 år (och detta testas också av kontrollörer som provhandlar har jag för mig).

Nu är jag bara lite över 40 själv men tycker det börjar bli svårt att bedöma ålder på människor. 25 år eller 35 år är inte alltid självklart. Börjar man närma sig 60 så är det nog ännu svårare.

Därför blir det säkert så ibland att personer upp mot 40-45 blir frågade om leg - för att de helt enkelt kan bedömas vara runt 25 år.

https://www.omsystembolaget.se/salja...er-vi-om-legg/

Citat:
Eftersom det är svårt att bedöma en persons ålder, ber vi om legg om du skulle kunna vara under 25 år. Dessutom har vi hjälp av ett oberoende företag som regelbundet provköper i våra butiker för att kontrollera att vi frågar efter legg som vi ska.

Finns också ett litet test här:

https://www.omsystembolaget.se/campa...es/gissaalder/

Jag hade många fel.

Jag tror inte att problemet är att många ser yngre ut utan att de yngre börjar se äldre ut.

"Nej - hon är över 25 - där behövs inte något leg" "Nej, jag är 17 år"
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-07 kl. 11:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in