2021-06-09, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindriven
Hej,

Förstå mig rätt, När jag skrev inlägget hade jag sett en framstående kock göra lasagne.

Jag borde kanske inte klaga, men är man framstående kock är lasagne lite under sin bästa nivå.

Jag älskar lasagne och det gör ni förmodligen också.

Men är man etablerade kock och lagar mat på internet vill jag gärna se lite mer avancerad matlagning.

För mig själv att lära i från! Det är ju därför man kollar på matlagningsprogram. Man lär sig lite här och där!

Nu finns det olika tv-kockar, kockar som har youtube-kanaler etc. Så det borde gå att hitta något som passar. En del vill exempelvis se någorlunda enkla och snabblagade rätter. I stil med Jamie Olivers maträtter på 15 minuter. Andra vill se mer avancerad matlagning, eller något helt annat. Så om du är ointresserad på att kolla på när en kock lagar lasagne, då kan du välja att se något annat som skulle passa bättre.
Citera
2021-06-09, 14:55
Bannlyst
En av de trevligaste matupplevelserna var när jag blev bjuden på kycklinggryta från Bangladesh av några vänner i min strudentkorridor.

Den var så extremt stark att jag trodde dom skojade. Den var jättegod, men tokigt stark.

Jag är helsvensk och är inte här för att racka ner på svensk husmanskost. Men i bland känns det lite roligare med mat utifrån.

Man måste kunna vidga sina vyer. Lite grand åtminstone.

Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Vad är "svennemat"?
Citera
2021-06-09, 15:10
Bannlyst
Citat:
En av de trevligaste matupplevelserna var när jag blev bjuden på kycklinggryta från Bangladesh av några vänner i min strudentkorridor.

Den var så extremt stark att jag trodde dom skojade. Den var jättegod, men tokigt stark.

Jag är helsvensk och är inte här för att racka ner på svensk husmanskost. Men i bland känns det lite roligare med mat utifrån.

Jag såg en film där man intervjuade Marco Pierre White. Han kom från Norra England med sin gråa gruvindustri. Och han hade inte många val i livet.

Så hans far skickade honom till ett hotell som lärling. Han ville absolut inte knacka på dörren .

Men han knackade på, och hans värld fylldes upp av färger.

https://www.youtube.com/watch?v=U-xCIstDBaI
Citera
2021-06-11, 15:48
Medlem
Citat:

Finns ju många svenskar som vidgar sina vyer. Alla äter inte bara svensk husmanskost liksom. Att man lagar lasagne utesluter inte att man nästa dag äter något franskt, en annan dag äter man något indiskt osv.

Jag ser inte ens problemet med att någon som Markus Aujalay visar hur han lagar lasagne. Det finns folk som aldrig har lagat egen lasagne. Somliga har ätit det, men bara hemma hos andra eller på olika restauranger. Andra har köpt färdig lasagne och värmt upp den. Att man kollar på hur han visar hur man lagar lasagne utesluter inte att man någon dag kommer att äta kryddstark mat från Bangladesh eller något annat land.
Citera
2021-06-11, 15:52
Medlem
Citat:
Förlåt om jag låter lite dum i huvudet. Men det är grejen att högt aktade kockar ska hålla på med falukorv. Visst är det gott men d falukorv et. al.

Jag tycker bara inte att yrkeskockar ska lara ut lite avancerad matlagning.

Det var inte värre än så.

Som jag gör i bland här i kanalen. Fast jag gillar ju att baka.

En grym kock får ju även Falukorv att flyga. Det är väl själva definitionen av yrkeskock.
Citera
2021-06-11, 16:24
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
En grym kock får ju även Falukorv att flyga. Det är väl själva definitionen av yrkeskock.

Nej, definitionen är en person som yrkesmässigt lagar mat. De flesta yrkeskockar får inte falukorv att flyga.
Citera
2021-06-11, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Nej, definitionen är en person som yrkesmässigt lagar mat. De flesta yrkeskockar får inte falukorv att flyga.

En duktig kock då, ursäkta mig.
Citera
2021-06-11, 16:33
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Exakt vad är det du önskar diskutera?

Svensk husmanskost är bland det bästa som finns att äta. Allt från kräftströmming till pannbiff med lök och kokt potatis, samt det där emellan.

Marcus A är en duktig kock och han har kunskaper om husmanskost såväl som ”finare” rätter.

De flesta kockar undviker husmanskost då alla har en åsikt om hur det skall smaka för att smaka "rätt".

Bara köttbullar är ett otyg att laga så att de smakar som det skall för en kock. Samma med ex. kålpudding/dolmar köttfärssås och andra klassiker.. alla jämför med "mammas eller mormors" och smakar det inte "rätt" så klagas det på maten. Då är det enklare att "skapa" rätter som ingen hört talas om eller inte vet hur det skall smaka.

Praktexempel är svensk kina mat.. Väldigt annorlunda än riktig kinesisk mat. Den Svenska smakar inte speciellt mycket jämfört med den äkta.. Samma med mexikanskt eller Thai.. alltid betydligt mer smaklöst och "ostarkt" . Ofta en ren besvikelse att äta sådan mat i sverige..
Citera
2021-06-11, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
De flesta kockar undviker husmanskost då alla har en åsikt om hur det skall smaka för att smaka "rätt".

Bara köttbullar är ett otyg att laga så att de smakar som det skall för en kock. Samma med ex. kålpudding/dolmar köttfärssås och andra klassiker.. alla jämför med "mammas eller mormors" och smakar det inte "rätt" så klagas det på maten. Då är det enklare att "skapa" rätter som ingen hört talas om eller inte vet hur det skall smaka.

Praktexempel är svensk kina mat.. Väldigt annorlunda än riktig kinesisk mat. Den Svenska smakar inte speciellt mycket jämfört med den äkta.. Samma med mexikanskt eller Thai.. alltid betydligt mer smaklöst och "ostarkt" . Ofta en ren besvikelse att äta sådan mat i sverige..

Detta stämmer ju inte alls.
Dom flesta kockar undviker inte husmanskost, tvärtom så är det det typen av mat dom flesta kockar helst lagar och serverar.
Att kockar skulle undvika att servera husman av rädsla för att få klagomål är bullshit.

Och det där med att skapa rätter som ingen hört talas om eller vet hur dom ska ska smaka, vad menar du med det?
Ge gärna exempel på såna rätter.

Kina sen, vet du hur många olika kök det finns i kina och hur olika dom kan vara i smak?
Var i kina har du varit och ätit?

Du har verkligen ingen koll…
Citera
2021-06-13, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Detta stämmer ju inte alls.
Dom flesta kockar undviker inte husmanskost, tvärtom så är det det typen av mat dom flesta kockar helst lagar och serverar.
Att kockar skulle undvika att servera husman av rädsla för att få klagomål är bullshit.

Och det där med att skapa rätter som ingen hört talas om eller vet hur dom ska ska smaka, vad menar du med det?
Ge gärna exempel på såna rätter.

Kina sen, vet du hur många olika kök det finns i kina och hur olika dom kan vara i smak?
Var i kina har du varit och ätit?

Du har verkligen ingen koll…

Kinamat i Sverige smakar inte som något som finns i Kina så försök inte påstå det.
Citera
2021-06-13, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
Kinamat i Sverige smakar inte som något som finns i Kina så försök inte påstå det.

Det kan det absolut göra.
I STHLM finns en handfull restauranger sim serverar autentisk kinamat.
Citera
2021-06-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Det kan det absolut göra.
I STHLM finns en handfull restauranger sim serverar autentisk kinamat.

jaja det stämmer nu för tiden men det hänvisades till svennekinamat vilket är en annan sak
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in