• 1
  • 2
2021-06-04, 20:41
Medlem
Hej!

Deprimerad, fattig och katastrofalt kök, tjock och ful.

Målet är att äta så jag kan bygga muskler och hålla mig small med så billigt som möjligt och så lite matlagning som möjligt.

Det får bli tråkig mat etc. det kan i alla fall inte bli tråkigare än att behöva diska etc. för någon med katastrofalt kök och dålig psykisk hälsa så man inte orkar något alls.

Jag läste om ägg och det står att man får allt som kroppen behöver förutom C-vitamin och kolhydrater. Så vad behövs till kokt ägg dagligen för att klara mig bara så det är hälsosamt och kräver knappast tillagning?

Vad sägs om en citron dagligen, räcker det för att fått den C-mängd som man behöver dagligen?
Hur nödvändig är egentligen med kolhydrater? Måste man absolut få det i sig eller klarar man sig hälsosamt hur bra som helst utan en enda g kolhydrat? Dagens idrottare är ju väldigt noga med att kolhydrater är hälsans värsta fiende, se länken nedan. Om kolhydrater är absolut ett måste enligt dig så kan du säga något som inte behöver tillagas samt mängd per dag för att fått allt jag behöver?

https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Hur många kokta ägg per dag för en 35 årig kvinna som vill gå ner i vikt, hålla vikten och bygga muskler i samband med daglig träning.
Senast redigerad av Elisabethan 2021-06-04 kl. 20:46.
Citera
2021-06-04, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabethan
Hej!

Deprimerad, fattig och katastrofalt kök, tjock och ful.

Målet är att äta så jag kan bygga muskler och hålla mig small med så billigt som möjligt och så lite matlagning som möjligt.

Det får bli tråkig mat etc. det kan i alla fall inte bli tråkigare än att behöva diska etc. för någon med katastrofalt kök och dålig psykisk hälsa så man inte orkar något alls.

Jag läste om ägg och det står att man får allt som kroppen behöver förutom C-vitamin och kolhydrater. Så vad behövs till kokt ägg dagligen för att klara mig bara så det är hälsosamt och kräver knappast tillagning?

Vad sägs om en citron dagligen, räcker det för att fått den C-mängd som man behöver dagligen?
Hur nödvändig är egentligen med kolhydrater? Måste man absolut få det i sig eller klarar man sig hälsosamt hur bra som helst utan en enda g kolhydrat? Dagens idrottare är ju väldigt noga med att kolhydrater är hälsans värsta fiende, se länken nedan. Om kolhydrater är absolut ett måste enligt dig så kan du säga något som inte behöver tillagas samt mängd per dag för att fått allt jag behöver?

https://www.youtube.com/watch?v=r2yN6381ox4

Hur många kokta ägg per dag för en 35 årig kvinna som vill gå ner i vikt, hålla vikten och bygga muskler i samband med daglig träning.

60 gram protein + en matsked fett + 30-50g pasta + vitamintablett.

Där har du det billigaste du kan leva på. Och ägg är nog dyrare än kyckling.

Om du letar efter c-vitamin så är det bara köpa askorbinsyra i närmsta livsmedelbutik eller paprika. Paprika innehåller extremt mycket c-vitamin.
Citera
2021-06-04, 21:25
Medlem
TalgaVassternichs avatar
Det finns en diet som heter keto, ketogenic diet. Där utesluter man kolhydrater helt. Jag provade en tid och det fungerade bra för mig både med att hålla lågt bodyfat men även för gymträningen. Sedan får man ju i sig lite kolhydrater hur man än gör, men det räknas ändå som keto.

Sedan föreslår jag att du ändrar din approach en aning. Du behöver inte göra det så pass radikalt. Du kan äta andra saker som är billiga också. Lägg till små mängder av till exempel potatis och havregryn. Nyttigt och gott, men du behöver ju inte överdriva. Hitta ett sätt att äta till exempel dessa saker genom att göra det gott men fortfarande hålla kalorierna låga för din viktnedgång.

Äpplen är billigt och nyttigt. Ica basic då.

Keso kan vara en skön variation från alla ägg om du kör ett 500g paket per 5 dagar, 100g per dag.

Hårdbröd med LITE smör och 2 skivor skinka. Ica basic är billig skinka.

Proteinpulver är billigt i längden om din mage paller med det.

Om du vill ha grönsaker brukar tomat vara rätt billigt om du vill ha färskt. Annars finns det riktigt billiga frysta grönsaker av alla sorter.
För att få in lite ljus och variation.

Kanske köp köttfärs eller kyckling och ha en måltid i veckan som är en ljusglimt, när det är extrapris då alltså.

Bara öppna ögonen, snöa inte in dig på extrema dieter som är enformiga. Då går det åt helvete. Tro mig. Då blir det fail så är du fet ändå.

Gör en hållbar och långvarig förändring. Det behöver inte vara hemskt och tråkigt att äta bättre. Tänk en vecka i taget. Gör upp en plan och sätt tider på vad du ska äta vilka dagar. Ha en liten belöning, men den ska vara planerad och överdriv inte.

Lycka till!
Citera
2021-06-04, 21:31
Medlem
qvarne2s avatar
Du kommer bli jävligt trött på ägg efter ett tag
Citera
2021-06-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
60 gram protein + en matsked fett + 30-50g pasta + vitamintablett.

Där har du det billigaste du kan leva på. Och ägg är nog dyrare än kyckling.

Om du letar efter c-vitamin så är det bara köpa askorbinsyra i närmsta livsmedelbutik eller paprika. Paprika innehåller extremt mycket c-vitamin.

Hur många ägg är 60 g protein? Fettet får vara den man annars har till smörgåsar? Förresten, innehåller inte ägg fettämnen?

Allt pasta-aktigt vill jag hoppa över, skulle ju inte behöva tillagas helst t.ex. broccoli?

Vitamintablett? Vill helst äta vanligt mat, blir citron dyrare än askorbinsyra? Hur många gram askorbinsyra per dag ifall jag skulle tänka mig vitamin istället för vanligt C-vitamin? Paprika är väl mycket dyrt? askorbinsyra behövs inte recept (ifall jag skulle välja det alternativet istället för mat?)

Mer lust och tid behövs till kyckling samtidigt som jag inte har kök, lust eller tid till det.
Citera
2021-06-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elisabethan
Hur många ägg är 60 g protein? Fettet får vara den man annars har till smörgåsar? Förresten, innehåller inte ägg fettämnen?

Allt pasta-aktigt vill jag hoppa över, skulle ju inte behöva tillagas helst t.ex. broccoli?

Vitamintablett? Vill helst äta vanligt mat, blir citron dyrare än askorbinsyra? Hur många gram askorbinsyra per dag ifall jag skulle tänka mig vitamin istället för vanligt C-vitamin? Paprika är väl mycket dyrt? askorbinsyra behövs inte recept (ifall jag skulle välja det alternativet istället för mat?)

Mer lust och tid behövs till kyckling samtidigt som jag inte har kök, lust eller tid till det.

Ägg-gulan innehåller fett.
ca 10 ägg för 60gram protein. eller 200gram kycklingsfilé
Citera
2021-06-04, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TalgaVassternich
Det finns en diet som heter keto, ketogenic diet. Där utesluter man kolhydrater helt. Jag provade en tid och det fungerade bra för mig både med att hålla lågt bodyfat men även för gymträningen. Sedan får man ju i sig lite kolhydrater hur man än gör, men det räknas ändå som keto.

Sedan föreslår jag att du ändrar din approach en aning. Du behöver inte göra det så pass radikalt. Du kan äta andra saker som är billiga också. Lägg till små mängder av till exempel potatis och havregryn. Nyttigt och gott, men du behöver ju inte överdriva. Hitta ett sätt att äta till exempel dessa saker genom att göra det gott men fortfarande hålla kalorierna låga för din viktnedgång.

Äpplen är billigt och nyttigt. Ica basic då.

Keso kan vara en skön variation från alla ägg om du kör ett 500g paket per 5 dagar, 100g per dag.

Hårdbröd med LITE smör och 2 skivor skinka. Ica basic är billig skinka.

Proteinpulver är billigt i längden om din mage paller med det.

Om du vill ha grönsaker brukar tomat vara rätt billigt om du vill ha färskt. Annars finns det riktigt billiga frysta grönsaker av alla sorter.
För att få in lite ljus och variation.

Kanske köp köttfärs eller kyckling och ha en måltid i veckan som är en ljusglimt, när det är extrapris då alltså.

Bara öppna ögonen, snöa inte in dig på extrema dieter som är enformiga. Då går det åt helvete. Tro mig. Då blir det fail så är du fet ändå.

Gör en hållbar och långvarig förändring. Det behöver inte vara hemskt och tråkigt att äta bättre. Tänk en vecka i taget. Gör upp en plan och sätt tider på vad du ska äta vilka dagar. Ha en liten belöning, men den ska vara planerad och överdriv inte.

Lycka till!

Men så bra det där med utan kolhydrater alls? Hur många ägg behöver jag som huvudämne per dag och vilka andra saker som fett etc. ska äggen kompletteras med?

Jag känner till mitt läge bäst och just nu är jag i akut behov av extrem dock hälsosam mat. Exempelvis kök där det bara finns spis utan diskho etc. så snälla svara bara på mina frågorna då bara jag själv känner till min livssituation.

Som jag förstått så bör man undvika frukt så gott det bara går då det fortfarande är socker om än lite annorlunda socker.

Eftersom du verkar mycket insatt så talar du självklart om saker, hur många ägg motsvarar 100g Keso och innehåller dessa allt som äggen förutom c-vitamin? Finns en regel som läkare brukar nämna, nämligen att allt som våra förfäder inte åt är i princip ohälsosamt d.v.s. allt som numera göra på fabrik så som exempelvis Keso.

Som sagt snälla svara bara på frågorna i tråden, andra tips har jag inte råd med så som min livssituation ser ut ekonomiskt och socialt.
Citera
2021-06-04, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ägg-gulan innehåller fett.
ca 10 ägg för 60gram protein. eller 200gram kycklingsfilé

Så jag kan hoppa över smöret helt när jag äter 10 ägg? Du vill inte svara på de övriga frågorna?
Citera
2021-06-04, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qvarne2
Du kommer bli jävligt trött på ägg efter ett tag

Min livssituation tvingar mig
Citera
2021-06-04, 21:56
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
En citron kostar typ 7 kr, så det blir dyrt.

Vad har du för dags/veckobudget?
Citera
2021-06-04, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
En citron kostar typ 7 kr, så det blir dyrt.

Vad har du för dags/veckobudget?

Mycket mindre än 7 kr egentligen. En halv-citron då per dag, räcker det? Vet du billigare alternativ som också inte behöver tillagas?
Citera
2021-06-04, 22:05
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Magen blir galen av för mycket ägg på ganska kort sikt. Käkade 10 ägg om dagen under några veckor. Jävlar vad halsbränna jag hade.

Skulle rekommendera pastasallad. Det är billigt, och du kan konstruera det i princip hur som helst utefter dina preferenser. Du kan göra det nyttigt eller onyttigt om du så vill. Jävligt lätt är det också, och det går fort. När jag är less på att laga mat brukar jag göra drygt 10 liter pastasallad. Så låter jag det stå i kastrullen i kylen så klarar jag mig på det i en vecka. Bara att gå och ta när man vill. Grönsakerna blir lite trötta de sista dagarna men det smakar inte illa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in