2006-06-02, 14:12
Bannlyst
All valid points, om man lider av brist på sunt förnuft. (Men det är det många som gör, så jag skall inte klandra dig).

Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Har funderat över om det kan vara något sådant som ligger bakom, och det tycks alltså bekräftas här. Inte för att jag kan förstå varför det är så jobbigt att gå två steg, men men...

Gå två (eller mer) steg, och lirka upp bakluckan, stuva in skiten där samt tvingas färdas hela vägen hem utan att ha någon koll på det du handlat. Jobbigheten har flera dimensioner i detta fall.

Citat:
Tillägg: Sen måste det väl ändå vara jobbigare att behöva brottas med bilen man parkerat bredvid? Bagageutrymmet är ju direkt och fritt tillgängligt för last. (Det är liksom dess ändamål).

Nej, se ovan. Det minst jobbiga alternativet är att helt sonika ställa kassarna på golvet bakom framsätet, alternativt framför passagerarsätet fram. Om du lyckas få upp förardörren så pass att du själv kan komma in utan att behöva "brottas med bilen bredvid", så får du garanterat in ett par matkassar genom den också.

Citat:
Det sliter onödigt mycket på klädseln. Särskilt paket, vilka kan ha vassa kanter - och slitaget förvärras dessutom ytterligare om paketet i fråga även är tungt.

Att du ens vågar sitta ner i bilen alls! Det sliter hur man än beter sig. Skaffa överdragsklädsel om du är så rädd om sätet. Dessutom så snackar vi här om att ställa kassar och bagage på golvet, inte på sätet, så detta argument håller iallafall inte.

Citat:
Det skitar ner. Dammiga paket i synnerhet, men även ölbackar, m.m.

Samma här. Ställ det på golvet istället. Sensmoralen är: Får det plats i kupén - ställ det i kupén!

Citat:
Uppenbar risk för dyra fläckar. Skadad Keso-förpackning (eller vad som), pizzakartong som läcker flott, plastburk oliver (i lösvikt) som har hamnat på högkant, o.s.v., o.s.v...

Här kommer det sunda förnuftet in på allvar. Om förpackningar sprungit läck så är det antagligen ditt eget fel som inte packar kassen ordentligt. Kör med plastkassar om du fortfarande inte litar på din packningsförmåga.

Och det är även värt att åberopa pro-argumentet att man har koll på kassarna om de står inom syn-, hör- och räckhåll i kupén. Därmed kan man ingripa omedelbart om man ser att nån kasse är påväg åt fanders och riskerar grisa ner sätet.

Citat:
Skadliga föremål kan flyga omkring i kupéutrymmet vid kollision och åsamka personskador.

Ge fan i att krocka, så går det nog bra ska du se. Illa placerade matkassar är nog ditt minsta bekymmer om du kör på tok.

Citat:
Det hör inte hemma där. Varför i hela friden lasta i baksätet när man har ett stort fint bagageutrymme, avsett för just... bagage?

Ok, så allt som kan klassas som bagage skall villkorslöst förvaras i bagageutrymmet? Med andra ord: Allt som inte är människor? Om du stannat till på vägen hem för att köpa en liter mjölk, placerar du då paketet omsorgsfullt på ett säkert ställe i bagageutrymmet och lastsäkrar det? Tvingar du ditt damsällskap att lägga handväskan därbak? Nej du, dylika lingvistiska hårklyverier fungerar inte!

Citat:
Jag kan skriva en ännu längre lista. Exempelvis kan argument om viktfördelning även anföras...

Det här argumentet gillar jag skarpt! Viktfördelning är absolut nånting man måste beakta, åtminstonde om man handlar 200 kg åt gången och tänk köra som en blådåre på vägen hem. Men om man då är det minsta säkerhetsmedveten, torde man inse att det bästa stället att placera sina inköp är just så nära mitten av bilen som möjligt. I praktiken alltså bakom framstolarna!

Så för att sammanfatta:
Citera
2006-06-02, 14:59
Medlem
flygers avatar
Citat:
Jag kan skriva en ännu längre lista. Exempelvis kan argument om viktfördelning även anföras...

Åker du en bil som är så obalansera att du måste tynga ner den i bak?
Tyvärr har jag bara två dörrar så jag förstör tyvärr bilens naturligt goda viktfördelning genom att lasta allt i bakluckan.
Åker jag en fyrdörrarsbil så åker väskan och ev. annan packning raka vägen in i vänstra baksätet.
Citera
2006-06-03, 01:32
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dotoar
Nej, se ovan. Det minst jobbiga alternativet är att helt sonika ställa kassarna på golvet bakom framsätet, alternativt framför passagerarsätet fram. Om du lyckas få upp förardörren så pass att du själv kan komma in utan att behöva "brottas med bilen bredvid", så får du garanterat in ett par matkassar genom den också.

Nu kan det ju ofta finnas problem just med att ta sig i och ur bilar som är parkerade bredvid varandra. (Se mitt tidigare inlägg i en annan tråd)

Dessutom är det vanligt att bakdörrar är bredare än framdörrar, då de nästan alltid sträcker sig en bit över de bakre hjulhusen. Detta försvårar ju naturligtvis ytterligare.

Ginnungagapet bak på bilen är däremot alltid fritt och lätt tillgängligt. (Även om man, som jag, alltid backar in i parkeringsrutor )

Citat:
Att du ens vågar sitta ner i bilen alls! Det sliter hur man än beter sig. Skaffa överdragsklädsel om du är så rädd om sätet.

Min invändning var inte ATT det sliter, utan att det sliter ONÖDIGT MYCKET, och hör inte hemma där! Ställer du skorna i finsoffan?

Citat:
Dessutom så snackar vi här om att ställa kassar och bagage på golvet, inte på sätet, så detta argument håller iallafall inte.

Nej, det gör vi inte alls. Jag har hört och noterat här i tråden att vissa lastar på golvet bakom förarsätet, och visst är det ett bättre alternativ än att lasta i baksätet - det är jag helt med på (tycker dock fortfarande att lasten hör hemma i bagageutrymmet... ).

Men min frågeställning handlar fortfarande om varför folk lastar i just baksätet. Vilket, de facto, förekommer i stor utsträckning.

Citat:
Här kommer det sunda förnuftet in på allvar. Om förpackningar sprungit läck så är det antagligen ditt eget fel som inte packar kassen ordentligt. Kör med plastkassar om du fortfarande inte litar på din packningsförmåga.

Med ditt sunda förnuft borde du inse att det även finns en risk att en förpackning skadats under transport/i affären/på annat vis, utan att du märkt det!

Exempelvis fick en bekant åka omkring i en Saab 9000 som stank egyptisk bazar, efter det att en (fabriksförpackad) burk inlagda oliver läckt - i baksätet. Bilen såldes kort därefter.

En plastkasse är annars sällan tät... Särskilt inte om man återanvänder dem.

Läckande förpackningar hör sannerligen till ovanligheterna, men risken finns där. Då är det väl sunt förnuft att lasta på bagageutrymmets gummimatta, så att man bara kan spola av gegget om något skulle hända?

De som till och med lastar pantburkar/-flaskor i baksätet måste ju ha nån masochistisk läggning.

Citat:
Och det är även värt att åberopa pro-argumentet att man har koll på kassarna om de står inom syn-, hör- och räckhåll i kupén. Därmed kan man ingripa omedelbart om man ser att nån kasse är påväg åt fanders och riskerar grisa ner sätet.

Jag skulle kunna betala för att se dig jonglera med ratt, trafik och baksätets bångstyriga last i 90 km/h! Vilken uppvisning!

Går det åt helvete - låt det gå åt helvete i bagageutrymmet!

Din argumentation påminner lite grann om det dåliga skämtet om britter och husbyggande:

"-Varför lägger ni rören utanpå husen?"
"-För att det skall vara lättare att åtgärda om de fryser."

Sunt förnuft?

Citat:
Ge fan i att krocka, så går det nog bra ska du se.

Jodå, jag har hittills lyckats...

Citat:
Illa placerade matkassar är nog ditt minsta bekymmer om du kör på tok.

Det är mycket möjligt, men det är likväl ett ONÖDIGT bekymmer. Det finns last som kan ställa till med mycket stor skada vid kollision.

Varför tror du att det finns en gardin att dra över lasten i de flesta kombibilar? Det handlar inte bara om insynsskydd...

Alternativt, vad tror du att det lastutrymmesavskiljande gallret i kombibilen är bra för?

Varför tror du att man säljer hundburar för kombibilar? Det handlar inte bara om hundens säkerhet...

Citat:
Ok, så allt som kan klassas som bagage skall villkorslöst förvaras i bagageutrymmet? Med andra ord: Allt som inte är människor?

Jepp. Observera dock de undantag jag strax kommer till.

Citat:
Om du stannat till på vägen hem för att köpa en liter mjölk, placerar du då paketet omsorgsfullt på ett säkert ställe i bagageutrymmet och lastsäkrar det?

Ja?

Kvickt ner med det i ginnungagapet.

(För övrigt dricker jag inte mjölk... :tease: )

Citat:
Tvingar du ditt damsällskap att lägga handväskan därbak? Nej du, dylika lingvistiska hårklyverier fungerar inte!

Handväska klassificeras rimligen som beklädnad (accessoar). Det jag själv faktiskt ofta "lastar" i baksätet (eller främre passagerarsätet om jag kör ensam) är jackan...

Så, den minimala förslitning/nedsmutsning en handväska eller ett ytterplagg orsakar på bilklädseln får anses vara inom ramarna för det förväntade...

(Och handväskan förvaras lämpligast på golvet).

Citat:
Det här argumentet gillar jag skarpt! Viktfördelning är absolut nånting man måste beakta, åtminstonde om man handlar 200 kg åt gången och tänk köra som en blådåre på vägen hem.

Kan du gissa varför jag inte anförde viktfördelning som ett huvudargument? Kom igen, häng nu inte upp er (inkluderar dig, flyger) på det där. Naturligtvis handlar detta inte om nån enstaka kasse matvaror, utan om något tyngre.

Säckar med blomjord, för att ta ett konkret exempel.

Citat:
Men om man då är det minsta säkerhetsmedveten, torde man inse att det bästa stället att placera sina inköp är just så nära mitten av bilen som möjligt. I praktiken alltså bakom framstolarna!

Det kan tyckas logiskt, ja. Tyngdpunkt och whatnot. MEN - då bortser man från det faktum att bilens upphängning är BYGGD för last i bagageutrymmet! Några kilo extra över bakaxeln och bilen beter sig ofta till och med bättre på vägen än om du kör helt utan last.

JA, bilen är OCKSÅ byggd för 200 kilo passagerare i baksätet, men det hör inte hit. Upphängningen är likväl dimensionerad för den större tyngden i bagageutrymmet.

För fordon med adaptiv upphängning (justerbar styvhet) saknar allt jag nu sagt angående viktfördelning helt och hållet relevans.

Citat:
Ursprungligen postat av HemulenavPjatt
Lägger du pizzan i bagage?

Japp! UTAN undantag! Det gäller inte bara pizza, utan all "hämtmat". På förekommen anledning dessutom...

I min gamla bil var jag nämligen med om en "snabbmatsolycka". Det skulle alltså hämtas pizza, och jag hade passagerare med mig. Passageraren i fråga går in och hämtar pizzorna medan jag väntar utanför.

Öppnar sedan bakluckan inifrån kupén och ber min passagerare lasta pizzorna i bagageutrymmet. Får som svar att "Vi skall ju bara åka en kort bit", och jag tänker "Jaja, jag skall inte vara obstinat", så jag låter passageraren hålla varorna under färd, enligt önskemål...

Väl framme konstateras att pizzakartongdjäveln naturligtvis läckt flott och lämnat en stor djävla fläck på passagerarsätet! Jag var inte glad, let me tell you!

Fläcken gick aldrig bort heller...!

Så... Sensmoral: Det är alltid förnuftigt att lasta i bagageutrymmet!
Citera
2006-06-03, 02:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Massor och åter massor med text...

Wow...hur orkar du?
För det första: att hålla på och försöka få validitet i din tes att ALL last ska läggas i bagaget är nog dödfött, minst sagt.
Jag lastar alltid inne i bilen, självklart, och det av de skäl som framförallt Dotoar tog upp: man har mer kontroll över det hela.
Dock aldrig i skinnsätet, förutom om jag handlat "säkra" saker, sånt som inte läcker och har möjlighet att skada klädseln.

För det andra ställer jag inget, eller i alla fall så litet som möjligt i mitt bagage på grund av den stora subben som står där, men det där med viktfördelningen lär väl ändå vara rätt då?

Angående nycklarna i handen så är det inget jag lagt märke till direkt, förutom om det handlar om att man efter låsning av hus/lägenhet/whatever är på väg direkt till bilen.
Att det handlar om att skryta om att man har bil känns väl underligt, eftersom bilägare av idag räknas som en pest på jordens ömtåliga yta, en ohyra som ska utrotas på samma gång som rökare, pedofiler, politiker, PK-iter osv...så det köper jag inte!
Citera
2006-06-04, 16:35
Bannlyst
Citat:
Nu kan det ju ofta finnas problem just med att ta sig i och ur bilar som är parkerade bredvid varandra. (Se mitt tidigare inlägg i en annan tråd)

Dessutom är det vanligt att bakdörrar är bredare än framdörrar, då de nästan alltid sträcker sig en bit över de bakre hjulhusen. Detta försvårar ju naturligtvis ytterligare.

Ginnungagapet bak på bilen är däremot alltid fritt och lätt tillgängligt. (Även om man, som jag, alltid backar in i parkeringsrutor )

Vem har pratat om bakdörrar? Du vet, det finns massvis av 2/3-dörrars bilar. Dessutom tvivlar jag på att bakdörrar i förekommande fall är nämnvärt bredare än framdörrar.

Citat:
Min invändning var inte ATT det sliter, utan att det sliter ONÖDIGT MYCKET, och hör inte hemma där! Ställer du skorna i finsoffan?

Mm, för att ställa småprylar i baksätet är likvärdigt med att ställa skorna i finsoffan. För att svara på din dumma fråga: Nej, jag ställer skorna i hallen och matkassen bakom framsätet på golvet. Har jag handlat bara litegrann och åker själv så kan jag ställa det i framsätet för lättast möjliga åtkomst.

Citat:
Nej, det gör vi inte alls. Jag har hört och noterat här i tråden att vissa lastar på golvet bakom förarsätet, och visst är det ett bättre alternativ än att lasta i baksätet - det är jag helt med på (tycker dock fortfarande att lasten hör hemma i bagageutrymmet... ).

Men min frågeställning handlar fortfarande om varför folk lastar i just baksätet. Vilket, de facto, förekommer i stor utsträckning.

Jo det gör vi alls! Det är du som snackar om att lasta i baksätet, inte jag!

Citat:
Med ditt sunda förnuft borde du inse att det även finns en risk att en förpackning skadats under transport/i affären/på annat vis, utan att du märkt det!

Exempelvis fick en bekant åka omkring i en Saab 9000 som stank egyptisk bazar, efter det att en (fabriksförpackad) burk inlagda oliver läckt - i baksätet. Bilen såldes kort därefter.

En plastkasse är annars sällan tät... Särskilt inte om man återanvänder dem.

Läckande förpackningar hör sannerligen till ovanligheterna, men risken finns där. Då är det väl sunt förnuft att lasta på bagageutrymmets gummimatta, så att man bara kan spola av gegget om något skulle hända?

De som till och med lastar pantburkar/-flaskor i baksätet måste ju ha nån masochistisk läggning.

Jag har aldrig vart med om någon läckande förpackning, tänka sig! Att du verkar ha större erfarenhet av det tycker jag verkar talande för ditt sunda förnuft när det gäller att packa matvaror.

Citat:
Jag skulle kunna betala för att se dig jonglera med ratt, trafik och baksätets bångstyriga last i 90 km/h! Vilken uppvisning!

Går det åt helvete - låt det gå åt helvete i bagageutrymmet!

Din argumentation påminner lite grann om det dåliga skämtet om britter och husbyggande:

"-Varför lägger ni rören utanpå husen?"
"-För att det skall vara lättare att åtgärda om de fryser."

Sunt förnuft?

Vitsen är att man inte skall låta det gå åt helvete alls, eller hur? Och din rör-liknelse ger jag inte mycket för. (Dessutom är det inte alls nån dum idé tycker jag, att kunna komma åt rören på ett lätt sätt om de skulle paja, men det hör inte hit).

Citat:
Det är mycket möjligt, men det är likväl ett ONÖDIGT bekymmer. Det finns last som kan ställa till med mycket stor skada vid kollision.

Varför tror du att det finns en gardin att dra över lasten i de flesta kombibilar? Det handlar inte bara om insynsskydd...

Alternativt, vad tror du att det lastutrymmesavskiljande gallret i kombibilen är bra för?

Varför tror du att man säljer hundburar för kombibilar? Det handlar inte bara om hundens säkerhet...

Varför drar du upp hundgaller och insynskydd? En hund i bagaget är inte att likställa med en matkasse bakom framsätet! Och heller inte med ett paket [fyll i valfritt innehåll] liggandes bredvid i passagerarstolen.

Citat:
Ja?

Kvickt ner med det i ginnungagapet.

(För övrigt dricker jag inte mjölk... :tease: )

Handväska klassificeras rimligen som beklädnad (accessoar). Det jag själv faktiskt ofta "lastar" i baksätet (eller främre passagerarsätet om jag kör ensam) är jackan...

Så, den minimala förslitning/nedsmutsning en handväska eller ett ytterplagg orsakar på bilklädseln får anses vara inom ramarna för det förväntade...

(Och handväskan förvaras lämpligast på golvet)
.

Att du lägger mjölkpaketen (om du skulle köpt något) i bagageutrymmet tycker jag är talande för din obstinata inställning och således sjunker nivån på din argumentation än mer.

Du verkar uppenbarligen ha en väldigt tydlig klassificering av alla typer av tänkbart gods. Du borde sammanställa en lista som alla som svävar i tvivel på vad som hör hemma i kupén och inte kan ta del av!

Citat:
Kan du gissa varför jag inte anförde viktfördelning som ett huvudargument? Kom igen, häng nu inte upp er (inkluderar dig, flyger) på det där. Naturligtvis handlar detta inte om nån enstaka kasse matvaror, utan om något tyngre.

Säckar med blomjord, för att ta ett konkret exempel.

Det kan tyckas logiskt, ja. Tyngdpunkt och whatnot. MEN - då bortser man från det faktum att bilens upphängning är BYGGD för last i bagageutrymmet! Några kilo extra över bakaxeln och bilen beter sig ofta till och med bättre på vägen än om du kör helt utan last.

JA, bilen är OCKSÅ byggd för 200 kilo passagerare i baksätet, men det hör inte hit. Upphängningen är likväl dimensionerad för den större tyngden i bagageutrymmet.

För fordon med adaptiv upphängning (justerbar styvhet) saknar allt jag nu sagt angående viktfördelning helt och hållet relevans.

For your information så lägger jag säckar med blomjord i bagageutrymmet. Varför? För de är extremt tunga och otympliga att hantera för att lägga i kupén. Det finns gränser såklart, men de är helt godtyckliga beroende på situtaion. Ditt resonemang om viktfördelning är ingalunda allmängiltigt för övrigt. Det är inte alla gånger önskvärt med större vikt på bakhjulen, allt är beroende på bilmodell. Själv kör jag en VW 1600 med tyngpunkten förskjuten till bakändan och därmed är det ur viktsynpunkt mer fördelaktigt att lasta långt fram istället. Nu var ju detta försumbart i matvarusammanhang så jag tycker vi lämnar detta argument.

Citat:
Japp! UTAN undantag! Det gäller inte bara pizza, utan all "hämtmat". På förekommen anledning dessutom...

I min gamla bil var jag nämligen med om en "snabbmatsolycka". Det skulle alltså hämtas pizza, och jag hade passagerare med mig. Passageraren i fråga går in och hämtar pizzorna medan jag väntar utanför.

Öppnar sedan bakluckan inifrån kupén och ber min passagerare lasta pizzorna i bagageutrymmet. Får som svar att "Vi skall ju bara åka en kort bit", och jag tänker "Jaja, jag skall inte vara obstinat", så jag låter passageraren hålla varorna under färd, enligt önskemål...

Väl framme konstateras att pizzakartongdjäveln naturligtvis läckt flott och lämnat en stor djävla fläck på passagerarsätet! Jag var inte glad, let me tell you!

Fläcken gick aldrig bort heller...!

Så... Sensmoral: Det är alltid förnuftigt att lasta i bagageutrymmet!

Otur! Blev din polare nersölad med flott när han satt med pizzorna i knät utan att han märkte det, menar du? Jag har aldrig varit med om att pizzor och dylik snabbmat har sölat ner sätena. (Se ovan, på tal om läckande förpackningar).
Citera
2006-06-04, 17:07
Medlem
NiV3Rts avatar
Man bör nog för övrigt byta bagare om pizzan flötar så mycket att kartongen inte står emot :P
Citera
2006-06-04, 21:06
Medlem
Ned Seagoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Vem har pratat om bakdörrar? Du vet, det finns massvis av 2/3-dörrars bilar.

...och då måste det väl ändå för bövelen vara ännu bökigare att behöva fälla fram ryggstödet enkom för att joxa in nån jeflans kasse i baksätet/på golvet bakom förarstolen?

Citat:
Dessutom tvivlar jag på att bakdörrar i förekommande fall är nämnvärt bredare än framdörrar.

Case in point: http://www.geocities.com/coches_viej...edes_300sl.jpg

Finns gott om liknande bakdörrslösningar.

Själv kör jag en VW Golf IV, där bakdörren förvisso må vara ungefär lika bred (nej det är inte min bil på bilden) som framdörren, men den har dock bara två stopplägen, till skillnad mot framdörrens tre...

För övrigt borde det alltså ha sett ut så här, om jag fick bestämma. Men nu kommenterar jag en helt annan tråd.

Citat:
Mm, för att ställa småprylar i baksätet är likvärdigt med att ställa skorna i finsoffan.

Quite. Var sak har sin plats, och det finns ett (och ofta flera) skäl till att det är så.

Citat:
Jo det gör vi alls! Det är du som snackar om att lasta i baksätet, inte jag!

Det är du som snackar om att lasta på golvet bakom framstolen, inte jag!

Citat:
Jag har aldrig vart med om någon läckande förpackning, tänka sig! Att du verkar ha större erfarenhet av det tycker jag verkar talande för ditt sunda förnuft när det gäller att packa matvaror.

Läs nu vad jag skrev. Det var inte jag som var med om den läckande förpackningen.

För övrigt en rättelse: Det var visst inte en burk inlagda oliver, utan inlagd vitlök som läckte. Så imagine the stank...

Citat:
Vitsen är att man inte skall låta det gå åt helvete alls, eller hur?

Ja naturligtvis. Men kan du garantera det, trots ditt sunda förnuft?

Citat:
Och din rör-liknelse ger jag inte mycket för. (Dessutom är det inte alls nån dum idé tycker jag, att kunna komma åt rören på ett lätt sätt om de skulle paja, men det hör inte hit).

Poängen är att rören inte fryser alls om de byggs in och isoleras i huset. Därmed försvinner hela problematiken, inte sant?

Samma sak gäller alltså last i bagageutrymmet kontra last i baksätet. A'ight?

Citat:
Varför drar du upp hundgaller och insynskydd? En hund i bagaget är inte att likställa med en matkasse bakom framsätet! Och heller inte med ett paket [fyll i valfritt innehåll] liggandes bredvid i passagerarstolen.

Därför att det handlar om fordonets inre säkherhet och inte bara insynsskydd. Och jo, det finns dagligvaror som mycket väl kan ställa till med stor skada. En glasflaska med valfritt innehåll, för att ta ett exempel...

Citat:
Att du lägger mjölkpaketen (om du skulle köpt något) i bagageutrymmet tycker jag är talande för din obstinata inställning och således sjunker nivån på din argumentation än mer.

*suck*

När vi ändå är inne på flaskor, så kan jag ju säga att det finns goda skäl till att lasta Coca-Cola-buteljen (det händer nämligen att jag införskaffar sådana) i bagageutrymmet, och lastsäkra denna enligt gummimattemetoden jag beskrev tidigare.

Hade jag lastat den på golvet bakom förarsätet hade den rullat runt, och garanterat hamnat under sätet...

Citat:
For your information så lägger jag säckar med blomjord i bagageutrymmet. Varför? För de är extremt tunga och otympliga att hantera för att lägga i kupén. Det finns gränser såklart, men de är helt godtyckliga beroende på situtaion.

Jag nämnde det som ett exempel eftersom det är något jag själv bevittnat folk lasta i baksätet. Säck efter säck skulle baxas in och staplas på varandra i det inte helt lättillgängliga baksätet. Obegripligt.

Citat:
Ditt resonemang om viktfördelning är ingalunda allmängiltigt för övrigt. Det är inte alla gånger önskvärt med större vikt på bakhjulen, allt är beroende på bilmodell.

Också sant, håller fullständigt med.

Citat:
Själv kör jag en VW 1600 med tyngpunkten förskjuten till bakändan och därmed är det ur viktsynpunkt mer fördelaktigt att lasta långt fram istället.

...och just därför är det väl lämpligt att i första hand (i mån av plats) nyttja 1600:ans främre bagageutrymme.

Citat:
Otur! Blev din polare nersölad med flott när han satt med pizzorna i knät utan att han märkte det, menar du?

Jepp, antar att värmen från pizzorna, samt att det faktiskt var en kort sträcka vi åkte, gjorde att han inte hann upptäcka det.

Sen var det väl i och för sig inte så mycket det läckte heller. Den "stor[a] djävla fläck" som blev var visserligen "bara" i storlek som en femkrona, men det var fan illa nog!

Gissa hur mycket jag brydde mig om hans brallor?
Citera
2006-06-04, 21:39
Bannlyst
Citat:
...och då måste det väl ändå för bövelen vara ännu bökigare att behöva fälla fram ryggstödet enkom för att joxa in nån jeflans kasse i baksätet/på golvet bakom förarstolen?

Det kan jag, efter ett flerfaldigt två/tredörrarsbilsägande, intyga att det inte är!

Citat:
Case in point: http://www.geocities.com/coches_viej...edes_300sl.jpg

Finns gott om liknande bakdörrslösningar.

Själv kör jag en VW Golf IV, där bakdörren förvisso må vara ungefär lika bred (nej det är inte min bil på bilden) som framdörren, men den har dock bara två stopplägen, till skillnad mot framdörrens tre...

För övrigt borde det alltså ha sett ut så här, om jag fick bestämma. Men nu kommenterar jag en helt annan tråd.

Du slänger upp en bild på en 60-talsmerca för att ge stöd åt din teori om att bakdörrar är bredare än framdörrar.

Jag hävdar att det på de flesta bilar är en försumbar skillnad i bredd på fram- och bakdörrar. Nu var det ett tag sen jag hade min senaste 4-dörrarsbil så jag ska i ärlighetens namn inte svära på exakt hur jag bar mig åt när jag fraktade hem matvaror. Förmodligen ställde jag kassen på golvet i fram.

Citat:
Quite. Var sak har sin plats, och det finns ett (och ofta flera) skäl till att det är så.

Skor hör alltså ovillkorligen hemma i hallen, absolut ingen annanstans oavsett situation? Allt som inte är att betrakta som passagerare hör hemma i bagageutrymmet, ovillkorligen och oberoende av situation? Du har det inte lätt du.

Citat:
Det är du som snackar om att lasta på golvet bakom framstolen, inte jag!

Ja, det är precis vad jag snackar om. Det händer dock att jag lägger prylar i själva sätet också, paket från posten/motsvarande t.ex.

Citat:
Läs nu vad jag skrev. Det var inte jag som var med om den läckande förpackningen.

För övrigt en rättelse: Det var visst inte en burk inlagda oliver, utan inlagd vitlök som läckte. Så imagine the stank...

Skönt att vi redde ut att det var vitlök och inte oliver iallafall.

Citat:
Ja naturligtvis. Men kan du garantera det, trots ditt sunda förnuft?

Nej det kan jag inte garantera, men jag har likväl större kontroll över en matkasse som står i kupén än en som står i bagageutrymmet. Med din logik så skall man alltså, närhelst man inte kan uppnå 100-procentlig säkerhet mot att det kan gå åt fanders, inte göra något alls för att förhindra eventuella konsekvenser? Ställ skiten därbak så slipper man se burkar och förpackningar fara omkring och gå sönder, right?

Citat:
Poängen är att rören inte fryser alls om de byggs in och isoleras i huset. Därmed försvinner hela problematiken, inte sant?

Samma sak gäller alltså last i bagageutrymmet kontra last i baksätet. A'ight?

Jag förstod att poängen med rör-liknelsen var att man skulle isolera dem, men det har fortfarande inget med sätesdiskussionen att göra, inte ens metaforiskt. Återigen har du större möjlighet att hålla koll på varorna om de står inne i bilen än om de står i bagageutrymmet. Kan du bestrida detta faktum?

Citat:
Därför att det handlar om fordonets inre säkherhet och inte bara insynsskydd. Och jo, det finns dagligvaror som mycket väl kan ställa till med stor skada. En glasflaska med valfritt innehåll, för att ta ett exempel...

Inte om flaskan befinner sig på golvhöjd.

Citat:
*suck*

När vi ändå är inne på flaskor, så kan jag ju säga att det finns goda skäl till att lasta Coca-Cola-buteljen (det händer nämligen att jag införskaffar sådana) i bagageutrymmet, och lastsäkra denna enligt gummimattemetoden jag beskrev tidigare.

Hade jag lastat den på golvet bakom förarsätet hade den rullat runt, och garanterat hamnat under sätet...

Likt du inte dricker mjölk, dricker jag inte Coca-Cola. Om jag skulle köpt en butelj med valfri dryck, vilket händer, så placerar jag den lämpligen i nåt fack åtkomligt från förarstolen. Dörrfack eller nåt mellan framstolarna eller vad som helst.

Citat:
Jag nämnde det som ett exempel eftersom det är något jag själv bevittnat folk lasta i baksätet. Säck efter säck skulle baxas in och staplas på varandra i det inte helt lättillgängliga baksätet. Obegripligt.

Ok, det är dumt och tjorvigt att lasta in säckar med jord i baksätet, det skriver jag under på. Dock är det inte såna extremfall vi diskuterar här.

Citat:
Också sant, håller fullständigt med.

Gott så!

Citat:
...och just därför är det väl lämpligt att i första hand (i mån av plats) nyttja 1600:ans främre bagageutrymme.

I mån av plats ja. Sanningen att säga så finns det inte mycket till förvaringsutrymme i framändan på den, så närhelst jag finner anledning att frakta någonting så skrymmande att kupéutrymmet ter sig olämpligt för godsbefordran, så begagnar jag det bakre bagagutrymmet istället. Dock icke matvaror i mindre mängd.

Citat:
Jepp, antar att värmen från pizzorna, samt att det faktiskt var en kort sträcka vi åkte, gjorde att han inte hann upptäcka det.

Sen var det väl i och för sig inte så mycket det läckte heller. Den "stor[a] djävla fläck" som blev var visserligen "bara" i storlek som en femkrona, men det var fan illa nog!

Gissa hur mycket jag brydde mig om hans brallor?

Läxa upp din polare och byt pizzeria. Flottet letade sig hela vägen ner till sätet via ett par byxben! Var pizzan god?
Citera
2006-06-04, 22:08
Medlem
Oj Oj Oj, dagens I-landsproblem

On Topic: Självklart lastar man kassarna i kupen för bättre koll, stadighet samt tidsåtgång.
Tycker förövrigt att vissa har för många synpunkter gällande andras beteende. Gå din egen väg och sköt ditt så ska du nog se att det finns intressantare sysselsättningar.
Citera
2006-06-10, 02:28
Medlem
Ned Seagoons avatar
Beklagar det sena svaret, då jag haft för mycket att göra de senaste dagarna. Hoppas dock att det fortfarande finns de som vill tjafsa om det här ämnet.

Citat:
Ursprungligen postat av Dotoar
Du slänger upp en bild på en 60-talsmerca för att ge stöd åt din teori om att bakdörrar är bredare än framdörrar.

Det var det mest uppenbara exemplet, ja.

Men visst, vi tar några mer moderna exempel då:

Och så vidare...

Fast ibland är det förstås precis tvärt om.

Citat:
Jag hävdar att det på de flesta bilar är en försumbar skillnad i bredd på fram- och bakdörrar.

Möjligt, men likväl någonting som måste försvåra öppnandet, om man nu har parkerat bredvid ett annat fordon? Likaså nämnde jag ju tidigare att gångjärnen till bakdörrarna på min VW Golf IV endast har två stopplägen. Liknande konstruktion förekommer på många andra bilar.

Jag förstår inte hur man kan mena att det inte är lättare att öppna bagageluckan, vilken ju - som jag sagt tidigare - alltid är fritt och lätt tillgänglig.

Okej, det är i och för sig inte heller allmängiltigt, då vissa japanska fordon med terrängambitioner, samt även nyligen nämnda Land Rover Discovery, har en bagagelucka som öppnar på traditionellt vis, och då åt höger. Fungerar ypperligt när man skall lasta från trottoaren på VÄNSTER sida, men i högertrafik blir det bara:

Citat:
Skor hör alltså ovillkorligen hemma i hallen, absolut ingen annanstans oavsett situation? Allt som inte är att betrakta som passagerare hör hemma i bagageutrymmet, ovillkorligen och oberoende av situation? Du har det inte lätt du.

Jag försöker tänka efter men kan inte komma på någon situation då skor hör hemma någon annanstans, nej. Sammalunda med last i bil och bagageutrymme. Tycker förstås att jag gör det lätt för mig genom att lasta i det lättillgängligaste utrymmet, samt hålla skor på sin avsedda plats i hemmet.

Citat:
Ja, det är precis vad jag snackar om. Det händer dock att jag lägger prylar i själva sätet också, paket från posten/motsvarande t.ex.

...och dessa paket lastar du sedan också i soffan när du kommer hem?

Citat:
Skönt att vi redde ut att det var vitlök och inte oliver iallafall.

Citat:
Nej det kan jag inte garantera, men jag har likväl större kontroll över en matkasse som står i kupén än en som står i bagageutrymmet. Med din logik så skall man alltså, närhelst man inte kan uppnå 100-procentlig säkerhet mot att det kan gå åt fanders, inte göra något alls för att förhindra eventuella konsekvenser? Ställ skiten därbak så slipper man se burkar och förpackningar fara omkring och gå sönder, right?

Wrong.

Har hela tiden pratat om lastsäkring. En första början är ju naturligtvis att lasta i kassen så att saker och ting ligger stabilt (det där med sunt förnuft, eller hur det nu var). Därefter, om man har flera kassar, lasta dessa så att de låser mot varandra och står stabilt på så vis.

Har jag en enstaka kasse, kasse med något särskilt ömtåligt i, eller bara något enstaka löst föremål, säkrar jag alltså detta genom att låsa fast mot bagageutrymmets gummimatta vilket jag beskrev tidigare.

Efterlyser dock smartare lösningar så att man mycket enkelt kan låsa fast precis vad som helst med minimal tidsåtgång och ansträngning. Exempelvis skulle något så enkelt som en stadig krok kunna lösa många lastproblem.

Citat:
Jag förstod att poängen med rör-liknelsen var att man skulle isolera dem, men det har fortfarande inget med sätesdiskussionen att göra, inte ens metaforiskt. Återigen har du större möjlighet att hålla koll på varorna om de står inne i bilen än om de står i bagageutrymmet. Kan du bestrida detta faktum?

Tja... Vet inte varför du har bättre koll på dem när de är bakom förarsätet? Justerar du vinkeln på den inre backspegeln så att du skall se kassen?

Om du menar att man hör eventuella ljud när förpackningar slår mot varandra, så kan jag ju berätta att väggen mellan bagage- och kupéutrymme sällan är särskilt tjock eller ljudisolerad.

Och jag är fortfarande beredd att betala för att se dig jonglera med lasten och bilkörandet i 90 km/h...

Återigen behöver du inte ha någon särskild "koll på" lasten när det är rätt lastat i bagageutrymmet. Om jag skulle höra hur lasten dansar runt i bagageutrymmet skulle jag ju naturligtvis stanna och göra något åt saken.

Citat:
Inte om flaskan befinner sig på golvhöjd.

Vad tror du händer om du voltar med bilen?

Citat:
Läxa upp din polare och byt pizzeria. Flottet letade sig hela vägen ner till sätet via ett par byxben! Var pizzan god?

Det var nåt sånt här oxfilé + bearnaisesås-monster som var syndaren. Och det var inte jag som åt den.

Citat:
Ursprungligen postat av E320CDI
Tycker förövrigt att vissa har för många synpunkter gällande andras beteende. Gå din egen väg och sköt ditt så ska du nog se att det finns intressantare sysselsättningar.

Svar:

Citat:
Men - som jag också förklarade när jag startade tråden - folk får självfallet göra precis som dom vill. Jag skulle aldrig drömma om att lägga mig i hur någon lastar sitt fordon. Jag vill endast veta varför detta beteende är så utbrett, och har nu fått ett antal förklaringar. Tar dock tacksamt emot fler förklaringar, argument, och synpunkter.

A'ight?

Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Wow...hur orkar du?

Mitt intresse i det här ämnet är rent akademiskt.

Det här handlar om beteende, och det handlar om design. Varför gör folk på ett sätt när designern har tänkt på ett annat? Varför låter t.ex. folk den nyinköpta "Widescreen"-TVn visa 4:3-dimensionerade bilder över hela bildytan så att geometrin inte längre stämmer?

Naturligtvis är det (troligen) inte så att det är fel på människorna, utan snarare på designen eller tillämpningen. Därför är jag alltså intresserad av att veta varför folk gör som dom gör och följaktligen vad som kan göras för att saker och ting skall användas så som det är tänkt.
Citera
2006-06-11, 00:20
Medlem
Vardons avatar
Då jag är en sån som lastar i bak- och passagerarsätet kan jag ju tala om varför jag gör det.

Kör ofta skåpbilar, de är stora behöver plats i rutorna, så jag brukar per automatik backa antingen tills dragkroken tar i (betongväggar, träd eller andra oömtåliga material) är det ömtåliga så får man stanna 1 dec innan minst. Ska jag då först flytta fram bilen för att komma åt bakluckan, nej, in med det i sätet. allt löses bäres i famnen och lägges i passagersätet, inte orkar jag få upp bakluckan för det. Helt enkelt så har jag mer plats i runt bakdörrar än bakluckan oftast. Dessutom att ställa en matkasse i en 745 i bagaget kan jag lika gärna speida runt grejjerna själv. Ställer man dem bakom förarstolen så står den still, punkt.
Citera
2006-06-11, 01:18
Medlem
Citat:
Tackar för alla svar. Några kommentarer:
Aha, en designmiss!

Men jag måste ändå säga att det verkar inte som att det är just golvet bakom framstolarna som de flesta lastar på, utan just i baksätet, av någon anledning. För övrigt inte bara kassar, utan det kan lika gärna vara paket från Posten eller vad som. Jag undrar som sagt varför detta verkar vara det naturliga för så många?

Nåja, om jag själv lastar enstaka kassar i bagageutrymmet brukar jag lösa "omkastningsproblematiken" genom att klämma fast kassen mot bagageutrymmets gummimatta. (Lyfta upp mattan, sätta ner kassen, fälla tillbaka mattan så att den ligger an mot kassen).

Vet annars att vissa bilar har funktion i det fjärrstyrda centrallåset som innebär att inte alla dörrar öppnas vid första trycket på fjärrkontrollen, utan man måste i så fall trycka två gånger. (Har för mig att bl.a. Saab 9-5 har något sådant system. Dock inställbart så man kan bestämma hur många dörrar som skall öppnas).

Jag lastar hellre i baksätet om jag har max 4 kassar. 2st på golvet och 2st i sätet. Sätet lutar på så vis att kassen lutar bakåt mot ryggstödet.

Du tycker det inte är liiiiite jobbigare att hålla på och bända upp gummimattan och trycka in kassen där istället för att bara ställa in den bakom förarsätet?

Har en SAAB 9-5 kombi. Är oxå jävligt irriterad på att bagageluckan inte öppnas när man ändå låser upp resten av bilen. Vad är tanken bakom detta?
Dock finns det en knapp på nyckeln där man låser upp centrallåset dit bak. Sen låses den automatiskt när man börjar rulla iväg. (min sambo hittade den knappen ett helt jävla år efter det att hon köpte sin 9-3. Så hon låste upp med nyckel det första året . Kvinnor )

Så om du hämtar upp en polare och han ska slänga in sin väska där bak är det bara att börja leta upp lilla knappen på nyckeln som sitter i tändningslåset I GOLVET eller så försöker du hitta bagagelucke-knappen i förardörren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in