• 1
  • 2
2006-05-30, 17:54
Medlem
Ned Seagoons avatar
Nej, den här tråden skall faktiskt inte handla om trafik, utan istället om rent allmänna beteenden som jag ofta lägger märke till hos andra bilförare/-ägare, och som förbryllar mig väldeliga:
  • Bilnyckeln i handen.
Detta ser man ofta. Ständigt går bilägaren runt med sin bilnyckel i handen, trots att fordonet kan stå parkerat hundratals meter bort. Vad handlar detta egentligen om? Är det inte väldigt omständligt med ena handen ständigt upptagen?
  • Lasta i baksätet.
Ut från affären kommer bilisten med fullastade kassar till sin parkerade bil. Han låser upp fordonet, och... öppnar bakdörren för att lasta in varorna i baksätet?! Varför verkar detta vara det naturliga för så många?

Varför lastar man inte i bagageutrymmet istället för att öka slitaget på baksätesklädseln, riskera att en skadad förpackning läcker och ställer till med dyra skador eller - ännu värre - att farliga föremål flyger omkring i kupéutrymmet vid en olycka?

Självfallet får folk göra precis som dom vill. Jag lägger mig inte i. Visst kan man också säga "Äh, vem fan bryr sig?!", och jag kan hålla med om att det här är egentligen "värdelöst vetande".

Men jag kan ändå inte upphöra att förundras över varför dessa beteenden är så utbredda, och vad det beror på. Är det möjligen så att bilarna behöver mer lättöppnade/-tillgängliga bagageluckor? Behöver vi mindre nycklar?

Vore intressant att få höra lite olika teorier. Kanske känner du igen dessa beteenden hos dig själv?
Citera
2006-05-30, 18:05
Medlem
Evaristos avatar
Bilnyckeln i handen - ett rastlöst beteende bara. Man är på gång, ska iväg och då känns det naturligt att ha nyckeln redo i handen.

Lasta i baksätet - folk har helt enkelt för mycket bråte i bakluckan. Bandstrandsgrejjer från förra året, hinkar med oanvända bilvårdsprylar, saker som ska slängas nästa gång man kommer till sopstationen, you name it. Bakluckan är som den där garderoben som ingen nånsin kikar i. Det som hamnar där blir kvar. På det viset är det bra med kombi. Man blir mer mån om att det inte ska se ut som om en galen skrotsamlare bor i bilen, så man håller lite ordning.

Visa mig din baklucka och jag kan avgöra graden av dolt kaos i din tillvaro!
Citera
2006-05-30, 18:07
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
[*]Lasta i baksätet.
Kassar står stadigare på golvet bakom framstolarna än vad de gör i ett bagageutrymme.
Citera
2006-05-30, 18:46
Medlem
NiV3Rts avatar
Angående bilnyckeln så är det också för mig nån form av rastlöshet som äve boven. Det blir ju inte bättre av att nyckeln har en sån där häftig fällknivsmekanism
Citera
2006-05-30, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Visa mig din baklucka och jag kan avgöra graden av dolt kaos i din tillvaro!

Min baklucka är helt tom, men det beror bara på EN sak. Jag bytte bil för mindre än en vecka sen..
Citera
2006-05-30, 19:01
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Kassar står stadigare på golvet bakom framstolarna än vad de gör i ett bagageutrymme.

Jepp, det är sant. Ställer man påsen i bakluckan kan man räkna med att allt ligger huller om buller när man kommer hem. Det är extra jobbigt när man vart på systembolaget och hör glasflaskorna rulla runt vid minsta sväng.
Dessutom har min bil en fantastiskt korkad lösning där man måste pilla in nyckeln i låset på bakluckan för att komma in i den. Har man händerna fulla är det omöjligt utan att ställa ner påsarna på marken, som då automatiskt välter och man får jaga konservburkar och tomater över hela parkeringen. Då är det enklare att bara klämma på larmdosan genom byxorna, riva tag i ett dörrhantag och kasta in påsarna i baksätet.
Citera
2006-05-30, 22:37
Medlem
Grouts avatar
Citat:

Äsch, har ni för gamla bilar :P I min bil finns det krokar för tex matkassar
Citera
2006-05-30, 23:47
Medlem
Claes!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grout

Nej, det är inte tal om ålder på bilarna utan hur mycket pensionärsutrustning DU har i DIN bil!

OnTopic, jag åker Mini. jag KAN inte ställa något i bagageutrymmet!
Citera
2006-05-31, 22:02
Medlem
Ned Seagoons avatar
Tackar för alla svar. Några kommentarer:
Citat:
Aha, en designmiss!

Men jag måste ändå säga att det verkar inte som att det är just golvet bakom framstolarna som de flesta lastar på, utan just i baksätet, av någon anledning. För övrigt inte bara kassar, utan det kan lika gärna vara paket från Posten eller vad som. Jag undrar som sagt varför detta verkar vara det naturliga för så många?

En av de mer idiotiska lösningarna på Volvos ökända konceptbil YCC ("första bilen designad av kvinnor, för kvinnor", och whatnot. Ni vet vilken.), är att baksätet går att fälla upp så att det "blir lättare att lasta in kassar"...

Nåja, om jag själv lastar enstaka kassar i bagageutrymmet brukar jag lösa "omkastningsproblematiken" genom att klämma fast kassen mot bagageutrymmets gummimatta. (Lyfta upp mattan, sätta ner kassen, fälla tillbaka mattan så att den ligger an mot kassen).

Funkar, men det måste medges att det känns "slaskigt". Krokar och/eller bagagestroppar, fast monterade, hade underlättat. Vilket osökt för mig till nästa kommentar:
Citat:
Ursprungligen postat av Grout
Vad är det för bilmodell?
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Dessutom har min bil en fantastiskt korkad lösning där man måste pilla in nyckeln i låset på bakluckan för att komma in i den.

I sanning en dum lösning. Bilmodell?

Vet annars att vissa bilar har funktion i det fjärrstyrda centrallåset som innebär att inte alla dörrar öppnas vid första trycket på fjärrkontrollen, utan man måste i så fall trycka två gånger. (Har för mig att bl.a. Saab 9-5 har något sådant system. Dock inställbart så man kan bestämma hur många dörrar som skall öppnas).
Citera
2006-06-01, 01:00
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Dessutom har min bil en fantastiskt korkad lösning där man måste pilla in nyckeln i låset på bakluckan för att komma in i den.

Hur är det dumt, nu förstår jag faktiskt ingenting
Citera
2006-06-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Hur är det dumt, nu förstår jag faktiskt ingenting

vissa bilar har c-lås även i bakluckan (behöver inte vara nya bilar.. min 740 har det) o då är det busenkelt att trycka på en knapp på larmdosan och öppna bakluckan.
vissa bakluckor måste, dock, öppnas med nyckel ÄVEN om hela bilen har redan blivit upplåst med c-låset/larmdosan.
Citera
2006-06-01, 10:57
Medlem
Grouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ned Seagoon
Vad är det för bilmodell?

Volvo S40 T4 -03
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera