Citat:
Ursprungligen postat av
Stygotius
Självklart ska man ha ett riktigt kontrakt, men det hjälper bara delvis. Vägrar andrahandshyresgästen kan du inte "sparka ut dem". Om du ex byter lås eller fysiskt tvingar ut dem så är det olagligt. Man får till slut begära handräckning hos KFM, vilket är en tidsödande process:
https://www.hemhyra.se/nyheter/rakna...ing-gar-snett/
Betalningsanmärkningar och inkomst ser du genom en kreditupplysning. Du kan köpa enskilda upplysningar hos olika leverantörer. Du kan även beställa senaste deklarationen från SKV, men då ser du bara inkomst, inte betalningsanmärkningar.
Det är också viktigt att du pratar med, och träffar, personen du tänker hyra ut till. Får du inget bra intryck så hyr inte ut till den personen.
Tack för svar.
Jo, jag skriver ut ett kontrakt och sen skickar jag det och blanketterna till min hyresvärd.
Ok, jag ska träffa personen ikväll, ska begära att få se id-kort så jag kan göra en kreditupplysning på denna.
Min partner sa att hon som säger sig vara intresserad kanske kommer försöka ta in en hel familj i min bostad. Jag bryr mig egentligen inte så mycket om det så länge de betalar hyran, sköter sig och inte försöker ta över min lägenhet.
Känns lite taskigt att backa ur nu men får se hur det känns efter mötet. Annars får jag väl köra via blocket bostad och få den där garanterade månadshyran som de skriver om.
Många som vill hyra i andra hand har helt orealistiska förväntningar har jag märkt, men det skulle kunna vara en rolig annan tråd så kan starta upp den diskussionen där.