2021-06-03, 19:43
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej-Party
Aldrig varit på värmdö, är det lite småstadskänsla där? Vem är den genomsnittliga värmdöbon?
Värmdö ligger förbannat avsides och det blir ofta kö på motorvägen. Alla bor egentligen ganska nära bron och det känns väldigt mycket som ett vanligt villaområde, dock mycket badplatser och natur. Alla som jag träffat från Värmdö har varit relativt normala, övre medelklass område, kanske att de känner sig lite överlägsna alla andra. Osäker på om det finns något dåligt område där,
Citera
2021-06-03, 19:53
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle Lucas
Gröna linjen: Kärrtorp, Björkhagen, Gubbängen, och Johanneshov.
Röda linjen: Liljeholmen-Fruängen. Liljeholmen-Mälarhöjden.
Övrigt: Årsta. Gröndal.

Mitten-Vänster hållet. Få sysslolösa invandrare. Få gäng.

Kostar en del att köpa där, men får man en hyresrätt i områdena är det som en lottovinst.
Jag har en helt annan uppfattning, ställen som har en tunnelbanestation på gröna eller blåa linjen bör undvikas. Områdena i sig är oftast okej, problemet är personerna som rör sig där.
Citera
2021-06-03, 20:08
Medlem
526s avatar
Hela Hägersten är bra. Gröndal, Liljeholmen, Midsommarkransen, Aspudden med mera.

Söder om Söder - Hammarby, Årsta, Björkhagen, Svedmyra. Även Skarpnäck, mkt invandrare men lugnt.

Blackeberg i Bromma är en glömd pärla
Senast redigerad av 526 2021-06-03 kl. 20:12.
Citera
2021-06-03, 21:02
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Ah, var faktiskt i ett villaområde runt Ålsten häromdagen, mycket fint. Är det här alltså i princip förort utan miljonprogram?

Ja, området byggdes före miljonprogrammet, och sedan dess har man i huvudsak lyckats hålla det fritt från nybyggnation a la miljonprogram. Ändå finns det en del flerfamiljshus hyggligt invävda i området. Det är alltså inte så segregerat som många andra förorter är med ett stort villaområde på ena sida den stora vägen och ett stort område med flerfamiljshus på den andra sidan.
Citera
2021-06-03, 22:17
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Självklart kan de ta sig dit, för mig handlar det mer om vardagskänslan och framtidsbilden. Vill ju inte sätta mig i ett område vars framtid är i fritt fall.

Tack för tipsen! Områdena runt bagarmossen verkar vara rätt bra.

Missade att nämna det, men jag ska köpa radhus/villa. Liljeholmen är väl i princip bara lägenheter om jag förstått rätt?

Tack, min bild av Sollentuna är att det är väldigt antingen eller beroende på område. Alltså antingen kriminiellt och stökigt eller stark överklass?

Tack! Tänker att dessa har ett överslag mot överklass, eller?

Ah, var faktiskt i ett villaområde runt Ålsten häromdagen, mycket fint. Är det här alltså i princip förort utan miljonprogram?

Rekommenderar Älvsjö, Segeltorp och Herrängen gemytliga områden med villor, finns även en del hus i närheten av Telefonplan.

På Gröna linjen är det mycket suspekt folk som rör sig i tunnelbanan och i vissa förorter.
Bor man i ett område där man åker Gröna linjen, även om själva förorten man bor i är ok, är det ingen höjdare om dina barn ska växa upp och åka just den linjen.

Välj hellre Röda linjen från Fruängen och framåt, gemytligt, inga snobbområden, inga ghetton.
Citera
2021-06-03, 22:39
Medlem
Jag skulle säga Solna (Västra skogen, Huvudsta, Frösunda, Haga) , Hornsbergs strand, Alvik, Bromma, Abrahamsberg, Sickla , Nacka strand, Hammarby sjöstad, sedan söder om söder fram till Enskede typ.
Citera
2021-06-03, 22:47
Medlem
pimlicopassports avatar
Titta längs med Roslagsbanan. Dyrast närmast stan och blir billigare längre ut. Lugnt och säkert med bra folk och skolor.
Citera
2021-06-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharmut4
Jag tänker att den gröna linjen är bättre.

Stockholm-norr finns ju Alvik med omnejd.

Söderut Bagarmossen, Enskede, Svedmyra, Tallkrogen.

Men 'nackdelen' med tunnelbanan är att gängen lätt kan ta sig till dessa stationer

Bagis vill väl ingen bo i
Citera
2021-06-03, 23:44
Medlem
Citat:
Söker bostadsområde i sthlm-området som inte kryllar av vare sig överklass eller kriminella.

Vanligt folk helt enkelt, mycket invandrare funkar fint - men inte massa gäng och otrygghet.

Där man har råd att bo (är inte fattig, men djursholm funkar inte) och samtidigt vill låta barnen växa upp i. Finns det nått?

Kika på följande kommuner/ställen:
(Finns områden där som passar perfekt in på din beskrivning.)
Haninge
Järfälla
Tyresö
Sollentuna
Åkersberga

De ligger lite längre bort men kan varmt rekommenderas.
Finns naturligtvis vissa små områden man kan undvika.
Men i det stora hela är de riktigt bra
Citera
2021-06-03, 23:52
Medlem
Nacka!
Citera
2021-06-04, 17:00
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Alla tre längst gröna linjen söderut, förutom de två sista stationerna. Med undantaget Bagarmossen som är ok.
Citera
2021-06-06, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Bromma eller Kungsholmen har inte mycket överklass. Det är mest välbeställd medelklass.
Skulle nog säga att södermalm slår den kategorin med råge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in