2021-06-02, 16:56
Medlem
Hej jag har ftt ett litet oljedropp frn oljepluggen dr man tappar ut oljan vid oljebyte och dom som bytte olja p min bil frra ret p en verkstad satte dit en ny packning i silver och det var tort och fint. Men nu bytte inte jag packningen nr jag bytte olja och oljefiltret eftersom nr jag brukar byta packningen s brukar det brja droppa lite frn oljepluggen. Men nr jag inte byter packningen s blir det alltid tort och fint. Jag undrar om en koppar packning r bttre i stllet p en aluminium packning p v70 ???
Citera
2021-06-02, 17:14
Medlem
potassios avatar
Knns spontant som om pluggen och eller tget inte r helt jmt/skadefritt i ytan. D r en kopparbricka att fredra d den r mjukare och kommer forma sig bttre fr att tcka skador.
Citera
2021-06-02, 17:17
Medlem
Kennethkvartings avatar
Svrt att sga, jag har ingen empiriskt faststlld fakta, men jag personligen fredrar koppar ver aluminium.

Jag fr fr mig att koppar r mer formbar, men det fr ngon auktoritet inom metallurgi dmma av.
Citera
2021-06-02, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Hej jag har ftt ett litet oljedropp frn oljepluggen dr man tappar ut oljan vid oljebyte och dom som bytte olja p min bil frra ret p en verkstad satte dit en ny packning i silver och det var tort och fint. Men nu bytte inte jag packningen nr jag bytte olja och oljefiltret eftersom nr jag brukar byta packningen s brukar det brja droppa lite frn oljepluggen. Men nr jag inte byter packningen s blir det alltid tort och fint. Jag undrar om en koppar packning r bttre i stllet p en aluminium packning p v70 ???

Finns det packningar i silver?
Citera
2021-06-02, 18:10
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Svrt att sga, jag har ingen empiriskt faststlld fakta, men jag personligen fredrar koppar ver aluminium.

Jag fr fr mig att koppar r mer formbar, men det fr ngon auktoritet inom metallurgi dmma av.

Och. Koppar kan man gldga.
Citera
2021-06-02, 18:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T5chrille
Koppar bricka r bttre. r det aluminium bricka s r dom med gummi packningar bra.
Citera
2021-06-02, 18:35
Medlem
killawifes avatar
En aluminiumbricka r faktiskt mjukare n en kopparbricka. Jag brukar sjlv anvnda kopparbrickor men det spelar ingen roll. Byt ut brickan och se om du fortfarande fr dropp. Nn kan ju satt dit en vanlig stlbricka med, det kan man aldrig veta d folk i allmnhet r inkompetenta och gr dumma saker. Men om det fortfarande lcker med ny bricka s fr du byta trget eller reparera det.
Citera
2021-06-02, 19:19
Medlem
Om det lcker med ny bricka kan det rcka med ett tunnt lager packningssilicon under brickan fr att det ska bli ttt.

Fick gra det p nn gammal bil jag hade, men funkade varje gng, ven om det blev lite bkigare varje oljebyte.
Citera
2021-06-02, 20:47
Medlem
Kanske en Dowty ring eller liknande kunde vara nt?

https://en.wikipedia.org/wiki/Bonded_seal
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in