Citat:
Ursprungligen postat av
benspeed
Han visade ju på att ditt resonemang blir ohållbart. Coninck har ca 1s bättre pers (dessutom presterat inomhus vilket generellt är långsammare), snarlikt SB men ändå fortsätter du att vidhålla att Nielsen har ”sprungit ifrån” henne. Det finns ingen parameter som styrker ditt påstående förutom att Nielsen har något bättre SB. Att du ens hakade på debatten igen är ju anmärkningsvärt, det finns ingen saklig grund för ditt påstående.
Suck. Jag måste alltså ta diskussionen med dig också. För övrigt en konstig diskussion. Några personer hängde upp sig på några formuleringar. Formuleringar som inte i sig inte alls var konstiga Och utifrån detta har det blivit en konstig diskussion..
Enligt dig så kan man alltså bara "springa ifrån" om man har bättre PB och inte SB. Jag håller inte med om det. Jag tycker nog man kan se ur det utifrån en säsongsnivå.
Ursprunget till "diskussionen":
1. Tvillingarna Nielsen har lyft sig väldigt mycket till denna säsong (utomhus), från 2:10-nivå till 2:05-2:06-nivå. Hur man inte kan tycka att detta är ett kraftigt lyft är för mig obegripligt.
2. Med de tider Nielsen har gjort tillsammans med Senna Ohlson så är det inte bara att gå under kvalgränsen på 2:08 för att bli uttagen utan att man måste kanske gå ner mot 2:05-2:06. Och att man då påpekar detta i början av den svenska utomhussäsongen tycker jag inte är konstigt. Sedan om man vill haka upp sig på formuleringar som sprungit ifrån eller sprungit förbi eller att jaga ikapp eller liknande så får man väl göra det men jag tycker inte det är så konstruktivt.
Sedan kan ju andra aspekter vägas in i en uttagningen än bara tider gjorda under kvalperioden men det har jag inte diskuterat.
Jag tycker också att man bör ta hänsyn till i vilken typ av lopp som olika tider har gjorts om man skall jämföra enstaka tider. Bivstedts 2:07-tid idag är alltså gjord i ett lopp med farthållare (där man själv kan bestämma om man skall gå med farthållare och utnyttja detta eller öppna i lugnar tempo men har löpare framför sig som man kan jaga) medan Wilmas tid från NCAA-mästerskapen på 2:07.78 gjordes i en semifinal det var väldigt tuffa villkor för att gå vidare. Om man har sett det loppet så vet man att Wilma satsade allt från början (en betydligt snabbare utgång än Rosvall som har sprungit snabbare än Wilma denna säsong) för att var med i täten men att det blev en för tuff utgångsfart och att hon tappade ganska mycket på andra varvet. Om hon hade gått ut lugnare i starten så hade hon nog säkert kunnat göra en bättre tid men då hade hon inte haft några chanser att gå vidare.