2021-06-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Men det är ju det som är problemet med dig, att du ute efter att retas istället för att föra en saklig debatt.

Han visade ju på att ditt resonemang blir ohållbart. Coninck har ca 1s bättre pers (dessutom presterat inomhus vilket generellt är långsammare), snarlikt SB men ändå fortsätter du att vidhålla att Nielsen har ”sprungit ifrån” henne. Det finns ingen parameter som styrker ditt påstående förutom att Nielsen har något bättre SB. Att du ens hakade på debatten igen är ju anmärkningsvärt, det finns ingen saklig grund för ditt påstående.
Citera
2021-06-13, 21:59
Medlem
Stefan4s avatar
21-åriga Axelina Johansson fortsätter att rada upp fina resultat i kula. 17.50, 17.49 och 17.45 som bäst i sommar. Det börjar kännas som att 18 meter nog inte är så himla långt borta.

Som jämförelse gjorde Fanny Roos 17.58 som bäst i samma ålder.
Citera
2021-06-13, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
21-åriga Axelina Johansson fortsätter att rada upp fina resultat i kula. 17.50, 17.49 och 17.45 som bäst i sommar. Det börjar kännas som att 18 meter nog inte är så himla långt borta.

Som jämförelse gjorde Fanny Roos 17.58 som bäst i samma ålder.

Är det här ett sätt att sluta fred? Axelina är väl lite av "Alkibiades" personliga favorit..

Edit: Tänkte skriva att ni är som hund och katt, haha..
Citera
2021-06-13, 22:06
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Är det här ett sätt att sluta fred? Axelina är väl lite av "Alkibiades" personliga favorit..

Aj då! Var är delete-knappen?

Men bra för Roos att hon kan få lite inhemsk konkurrens framöver. Axelina kan nog vara ett namn för OS 2024.
Senast redigerad av Stefan4 2021-06-13 kl. 22:09.
Citera
2021-06-13, 22:14
Medlem
Emil Danielsson går in som åtta genom tiderna på 1500 med sina 3.37.57 (för övrigt tangerat årsbästa för Sverige). Bara dryga sekunden från andraplatsen. Den kan han fixa redan i nästa lopp om han vågar gå med i sistavarvsrusningen och inte spara allt till upploppet. Nu klart bättre pers på 1500 än pappa Jonny. Frågan är om han nu lägger av med långdistans eller om han ändå till slut blir som bäst på 5000 och 10000.
Citera
2021-06-13, 22:15
Medlem
Citat:

Men bra för Roos att hon kan få lite inhemsk konkurrens framöver. Axelina kan nog vara ett namn för OS 2024.

Hehe, alltid bra med konkurrens på hemmaplan.. Mycket möjligt, förutsättningar finns..
Citera
2021-06-13, 22:17
Medlem
Citat:

Glöm inte Sara Lennman. Född 96 är hon inte lastgammal som kulstötare och nu har hon verkligen fått fart på sin karriär. Det kommer nog mera.
Citera
2021-06-13, 22:29
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Glöm inte Sara Lennman. Född 96 är hon inte lastgammal som kulstötare och nu har hon verkligen fått fart på sin karriär. Det kommer nog mera.

Ja, Axelina och Sara håller ungefär samma nivå idag. Lennman är visserligen fyra år äldre, men även hon lär nog stöta 18 meter inom ett eller två år. Sedan får man se hur mycket det finns kvar att förbättra efter det.
Citera
2021-06-13, 23:46
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Han visade ju på att ditt resonemang blir ohållbart. Coninck har ca 1s bättre pers (dessutom presterat inomhus vilket generellt är långsammare), snarlikt SB men ändå fortsätter du att vidhålla att Nielsen har ”sprungit ifrån” henne. Det finns ingen parameter som styrker ditt påstående förutom att Nielsen har något bättre SB. Att du ens hakade på debatten igen är ju anmärkningsvärt, det finns ingen saklig grund för ditt påstående.

Suck. Jag måste alltså ta diskussionen med dig också. För övrigt en konstig diskussion. Några personer hängde upp sig på några formuleringar. Formuleringar som inte i sig inte alls var konstiga Och utifrån detta har det blivit en konstig diskussion..

Enligt dig så kan man alltså bara "springa ifrån" om man har bättre PB och inte SB. Jag håller inte med om det. Jag tycker nog man kan se ur det utifrån en säsongsnivå.

Ursprunget till "diskussionen":
1. Tvillingarna Nielsen har lyft sig väldigt mycket till denna säsong (utomhus), från 2:10-nivå till 2:05-2:06-nivå. Hur man inte kan tycka att detta är ett kraftigt lyft är för mig obegripligt.

2. Med de tider Nielsen har gjort tillsammans med Senna Ohlson så är det inte bara att gå under kvalgränsen på 2:08 för att bli uttagen utan att man måste kanske gå ner mot 2:05-2:06. Och att man då påpekar detta i början av den svenska utomhussäsongen tycker jag inte är konstigt. Sedan om man vill haka upp sig på formuleringar som sprungit ifrån eller sprungit förbi eller att jaga ikapp eller liknande så får man väl göra det men jag tycker inte det är så konstruktivt.

Sedan kan ju andra aspekter vägas in i en uttagningen än bara tider gjorda under kvalperioden men det har jag inte diskuterat.

Jag tycker också att man bör ta hänsyn till i vilken typ av lopp som olika tider har gjorts om man skall jämföra enstaka tider. Bivstedts 2:07-tid idag är alltså gjord i ett lopp med farthållare (där man själv kan bestämma om man skall gå med farthållare och utnyttja detta eller öppna i lugnar tempo men har löpare framför sig som man kan jaga) medan Wilmas tid från NCAA-mästerskapen på 2:07.78 gjordes i en semifinal det var väldigt tuffa villkor för att gå vidare. Om man har sett det loppet så vet man att Wilma satsade allt från början (en betydligt snabbare utgång än Rosvall som har sprungit snabbare än Wilma denna säsong) för att var med i täten men att det blev en för tuff utgångsfart och att hon tappade ganska mycket på andra varvet. Om hon hade gått ut lugnare i starten så hade hon nog säkert kunnat göra en bättre tid men då hade hon inte haft några chanser att gå vidare.
Citera
2021-06-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Kommer gå hett till den dagen Nielsens möter De Conninck och Bivstedt

Jag får väl ta på mig denna..

Just nu vågar jag nog ändå säga att det blir Ohlsson, W. Nielsen och De Coninck tills motsatsen bevisas (ett årsbästa som överträffar De Conincks). J. Nielsen sitter nog rätt lugnt i båten med sin 1500-tid och hyfsat säker plats där, så det är nog upp till Bivstedt på 800 i första hand.

Såg dock tungt ut för Bivstedt idag, rätt så passiv löpning från start och trots att De Coninck gick ut alldeles för hårt för sitt eget bästa(typ Lindh-öppning) var hon inte särskilt nära att bli inhämtad. Trodde nog att dom skulle lägga sig i rygg på varandra från start och göra det till en riktig h2h.

Överlag tycker jag träningsgruppen där nere i Göteborg verkar ha bra koll på grejerna, sätts pers på löpande band. Alexander Lundskog som jag tidigare sett som en medioker sprinttalang är nu nere på låga 1.47 efter ett par år i den nya grenen. Lastgammal är han inte heller.
Citera
2021-06-14, 01:31
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprunget till "diskussionen":
1. Tvillingarna Nielsen har lyft sig väldigt mycket till denna säsong (utomhus), från 2:10-nivå till 2:05-2:06-nivå. Hur man inte kan tycka att detta är ett kraftigt lyft är för mig obegripligt.

2. Med de tider Nielsen har gjort tillsammans med Senna Ohlson så är det inte bara att gå under kvalgränsen på 2:08 för att bli uttagen utan att man måste kanske gå ner mot 2:05-2:06. Och att man då påpekar detta i början av den svenska utomhussäsongen tycker jag inte är konstigt. Sedan om man vill haka upp sig på formuleringar som sprungit ifrån eller sprungit förbi eller att jaga ikapp eller liknande så får man väl göra det men jag tycker inte det är så konstruktivt.

Punkt 1 vet jag inte om någon på forumet ens har ifrågasatt? Vem skulle det vara i så fall, menar du?

Jag ska inte svara för någon annan på punkt 2, men för mig var det åtminstone inte eventuella landslagsuttagningar jag reagerade på, utan ditt påstående att tvillingarna Nielsen nu håller en betydligt högre nivå än både de Coninck och Bivstedt på 800 meter. För mig har det inget med formuleringar att göra, då jag upplever att din ståndpunkt i frågan varit glasklar från första början.

Detta skrev du samma dag som Bivstedt gjorde sitt andra 800 meters lopp för säsongen och några dagar efter de Connincks säsongsdebut. Tvillingarna Nielsen hade då gjort sju tävlingar vardera på distansen.

Citat:
Jag har en annan uppfattning än vad du har. Nielsens har både förbättrat sig mer och ligger på en betydligt högre nivå än både Bivstedt och de Coninck (just nu iaf).

Då ifrågasatte flera skribenter, inklusive jag själv, det skrala underlaget du använt dig av i din bedömning av löparnas nivå. Efter det började du förklara att löparnas nivå nog mest handlar om vem som har det bästa säsongsbästat, alternativt vem som har sänkt sitt PB mest under säsongen (vad nu det har med saken att göra?)

Citat:
Nielsens har sänkt sig från 2.10 till 2.05 resp 2.06 medan de Coninck och Bivstedt inte sänkt sig i motsvarande grad och är inte (ännu) nere (eller uppe) på Nielsens nivå. Om de kommer lyckas tas sig till Nielsens nivå visar sig av resten av säsongen men just nu är de inte där.
Citera
2021-06-14, 12:15
Medlem
Citat:
Punkt 1 vet jag inte om någon på forumet ens har ifrågasatt? Vem skulle det vara i så fall, menar du?

Jag ska inte svara för någon annan på punkt 2, men för mig var det åtminstone inte eventuella landslagsuttagningar jag reagerade på, utan ditt påstående att tvillingarna Nielsen nu håller en betydligt högre nivå än både de Coninck och Bivstedt på 800 meter. För mig har det inget med formuleringar att göra, då jag upplever att din ståndpunkt i frågan varit glasklar från första början.

Detta skrev du samma dag som Bivstedt gjorde sitt andra 800 meters lopp för säsongen och några dagar efter de Connincks säsongsdebut. Tvillingarna Nielsen hade då gjort sju tävlingar vardera på distansen.

Då ifrågasatte flera skribenter, inklusive jag själv, det skrala underlaget du använt dig av i din bedömning av löparnas nivå. Efter det började du förklara att löparnas nivå nog mest handlar om vem som har det bästa säsongsbästat, alternativt vem som har sänkt sitt PB mest under säsongen (vad nu det har med saken att göra?)

Exakt detta. Ingen motsätter sig alla dom självklara saker du nämner, som att Nielsens har sänkt sig rejält och att dom tog sig så långt i NCAA-mästerskapen var en styrkedemonstration. Det var din märkliga jämförelse mot just De Coninck som vi reagerade på. Allt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in