2021-06-02, 18:27
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag kommer nog fortsätta skriva inlägg när jag ser flyget, för det är inte vanligt härnere när både F-7 och F-10 inte längre finns. Ni som bor nära flygflottiljer märker ingen skillnad men vi andra gör det.

Vet inte om man flyger supersonic över bebyggda trakter idag? Det är väl i Lappland eller över havet?
F10 är nedlagt, ja, men F7 är i allra högsta grad kvar och aktivt... Från min 18-årsdag och fram till bara F7, F17 (många ljuva minnen från månaders tjänstgöring)och F21 återstod (dagens läge) såg jag F4 i Östersund, F5 i Ljungbyhed, F6 i Karlsborg (frid över dess minne, där tillbringade jag ett år), F10 i Ängelholm, F13 i Norrköping, F14 Halmstad (månader i tjänst där också), F15 Söderhamn, F16 Uppsala (frid över dess minne, många månader där med), F18 Tullinge och F20 (som var samlokaliserad med F16). Fasiken, jag är gammal...

Överljudsflygningar över bebyggda trakter har man väl egentligen aldrig gjort mer än av misstag, det orsakar problem i form av för mycket buller, risk för förstörda fönsterrutor och annat som man så klart vill undvika, men så klart flyger man i överljudshastighet även idag när möjligheterna finns och förutsättningarna kräver det.
Citera
2021-06-02, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
F10 är nedlagt, ja, men F7 är i allra högsta grad kvar och aktivt... Från min 18-årsdag och fram till bara F7, F17 (många ljuva minnen från månaders tjänstgöring)och F21 återstod (dagens läge) såg jag F4 i Östersund, F5 i Ljungbyhed, F6 i Karlsborg (frid över dess minne, där tillbringade jag ett år), F10 i Ängelholm, F13 i Norrköping, F14 Halmstad (månader i tjänst där också), F15 Söderhamn, F16 Uppsala (frid över dess minne, många månader där med), F18 Tullinge och F20 (som var samlokaliserad med F16). Fasiken, jag är gammal...

Överljudsflygningar över bebyggda trakter har man väl egentligen aldrig gjort mer än av misstag, det orsakar problem i form av för mycket buller, risk för förstörda fönsterrutor och annat som man så klart vill undvika, men så klart flyger man i överljudshastighet även idag när möjligheterna finns och förutsättningarna kräver det.

F-7 i Ljungbyhed? Där är väl flygskola bara? Flygledarutbildning.

Då är F-10 mer verksamt, där gör man Königsegg som accar från Gripen på rakan, haha

det var inte ovanligt med överljud på 70-talet, men de kom på hög höjd. Var de lade bangen vet jag inte.
Citera
2021-06-02, 18:31
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
F-7 i Ljungbyhed? Där är väl flygskola bara? Flygledarutbildning.

Då är F-10 mer verksamt, där gör man Königsegg som accar från Gripen på rakan, haha

det var inte ovanligt med överljud på 70-talet, men de kom på hög höjd. Var de lade bangen vet jag inte.
Ljungbyhed var F5. F7 är Såtenäs utanför Lidköping.
Citera
2021-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ljungbyhed var F5. F7 är Såtenäs utanför Lidköping.

Aha! Nedlagt i alla fall. Inget luftförsvar i Skåne.

Det är därför jag aldrig ser dem!!
Citera
2021-06-02, 19:34
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OwnersManual
Kl 10.20 kom de två första och tre minuter senare två till något lägre.
Kanske på 150-200 meters höjd över mark.
Är ryssen på gång eller någon övning?
Senast jag såg miltärplan på så låg höjd var på 80-talet

Edit: Inget syntes på flightradar..

Militärens SK60 kom ofta i trädtoppshöjd när jag var barn (bodde nära ett militärt övningsfält) och Draken brukade ligga ett par hundra meter upp. Viggen borde ha funnits med, men har inga minnen av dessa annat än från flyguppvisningarna vi gick på.

Gripen (planet heter Gripen, JAS är förmågan/funktionen planen har) flyger alldeles för sällan, då det flygs mycket simulator istället. Folk gillar inte buller och fattar inte att det är ljudet av frihet de hör. Dessutom kostar det en del pengar att flyga, pengar staten vill lägga på annat, så Försvarsmakten har helt enkelt inte råd att flyga så mycket de borde.

Lede Fi är alltid på gång. Gripen brukar tyvärr inte bemöda sig att ta sig upp i luften ens vid mindre gränskränkningar idag. Förr satt det alltid en route startklar i planet, redo att gå upp och mota bort.

Sist jag såg en överflygning, var då utländska Osprays dundrade över huset förra året. Gripen har jag bara sett på flyguppvisningarna :-(
Citera
2021-06-03, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Det var ett vettigt inlägg han gjorde. Dessa löjliga "jag-såg-ett-jetplan-är-det-ryssen-som-invaderar?"-trådar är tramsiga. Ja, det var mycket vanligare förr med stridsflygplan som skrapade sot från skorstenar, men att skapa en tråd med frågan om det har hänt något bara för att man ser en rote Gripenplan i dagsläget...? Dessa nervsvaga fjortisar utan tankeförmåga skulle med fördel förpassas i en dedikerad tråd för "aaah jag såg något som flög vad var det".

Jag brukade segla i ytterskärgårdar i juni på 70-80-talet och nog blev man överflugen på låg höjd några gånger du. Man hör ju inte planet förens det är över en på 20 meters höjd och nog höll man på att skita på sig. :-)

Numera bor jag på Gotland och tidigare har det varit ganska sällan stridsflygplan har varit här och nog har det gnällts från en del "Putintroll" när de lågflugit över hästhagar. Det verkar nästan försvaret slutat med utan på senare år har det gnällts över ljudbangar utifrån havet.

Däremot så har det under senare år verka ha varit en stor aktivitet från svenskt stridsflyg förbi Kaliningrad (det har märkts när läget varit spänt i tex Syrien) och svenskt försvar manifesterar. Nu de sista månaderna har det varit en otroligt stor flygaktivitet, till en början även över ön men numera en massa gånger hör man stridsflyg (gissningsvis svenskt) öster om ön en massa gånger per dag. Svenska försvaret har verkligen gjort allt det kunnat för att bygga upp spänning och stridshot mot Ryssland när nu Nato försökt få igång krig i Ukraina igen.
Citera
2021-06-03, 10:03
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Aha! Nedlagt i alla fall. Inget luftförsvar i Skåne.

Det är därför jag aldrig ser dem!!

Nej, i fredstid är luftförsvaret koncentrerat till Blekinge, Västra Götaland och Norrbotten.

F7 är dessutom den enda flottiljen utom räckhåll för ryska långräckviddiga Iskanderrobotar...

Men nu ska ju F16 bli flottilj igen sägs det, men man undrar med vilka flygplan eftersom man beställer så få att det är fånigt... Finland ska köpa nya plan och kommer ha lika många som vi. :-(

Det var bättre förr. :-)
Citera
2021-06-03, 11:43
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Nej, i fredstid är luftförsvaret koncentrerat till Blekinge, Västra Götaland och Norrbotten.

F7 är dessutom den enda flottiljen utom räckhåll för ryska långräckviddiga Iskanderrobotar...

Men nu ska ju F16 bli flottilj igen sägs det, men man undrar med vilka flygplan eftersom man beställer så få att det är fånigt... Finland ska köpa nya plan och kommer ha lika många som vi. :-(

Det var bättre förr. :-)

Detta har ju redan avhandlats i Gripen-tråden, men...
Såhär: 60 är beställda av version E. Men två divisioner ska flyga C/D-versionerna.
”Nuvarande sex stridsflygdivisioner föreslås vidmakthållas under perioden 2021–2025. För att kunna bibehålla antalet stridsflygdivisioner föreslås nuvarande stridsflygsystem JAS 39 C/D vidmakthållas parallellt med att förbandssättning av det nya stridsflygsystemet JAS 39 E påbörjas.

I takt med införandet av JAS 39 E ombeväpnas successivt fyra stridsflygdivisioner. Två stridsflygdivisioner föreslås vidmakthållas med JAS 39 C/D. Detta innebär att JAS 39 C/D fortsatt kommer att utgöra kärnan i stridsflygsystemet under nästa försvarsbeslutsperiod och kommer tillsammans med JAS 39 E att vara en viktig del av krigsorganisationen även bortom 2030.

Vidmakthållande av JAS 39 C/D möjliggör även att ett antal flygplan kan nyttjas som avancerat skolflygplan..”

• Källa: Propositionen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument.../html#page_105

• Beslutad: 2020-12-15 ”Utskottets förslag: Riksdagen godkänner regeringens förslag
om det övergripande mål för totalförsvaret som ska gälla fr.o.m. 2021.”
Så - två divisioner Gripen C/D kvarstår. En division innehåller normalt 18 flygförare.
Plus 60 Gripen E.
Killgissningen är, att vi lär ha runt hundratalet plan teoretiskt gripbara om det skorpar till sig.
Citera
2021-06-03, 13:07
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Detta har ju redan avhandlats i Gripen-tråden, men...
Såhär: 60 är beställda av version E. Men två divisioner ska flyga C/D-versionerna.
”Nuvarande sex stridsflygdivisioner föreslås vidmakthållas under perioden 2021–2025. För att kunna bibehålla antalet stridsflygdivisioner föreslås nuvarande stridsflygsystem JAS 39 C/D vidmakthållas parallellt med att förbandssättning av det nya stridsflygsystemet JAS 39 E påbörjas.

I takt med införandet av JAS 39 E ombeväpnas successivt fyra stridsflygdivisioner. Två stridsflygdivisioner föreslås vidmakthållas med JAS 39 C/D. Detta innebär att JAS 39 C/D fortsatt kommer att utgöra kärnan i stridsflygsystemet under nästa försvarsbeslutsperiod och kommer tillsammans med JAS 39 E att vara en viktig del av krigsorganisationen även bortom 2030.

Vidmakthållande av JAS 39 C/D möjliggör även att ett antal flygplan kan nyttjas som avancerat skolflygplan..”

• Källa: Propositionen.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument.../html#page_105

• Beslutad: 2020-12-15 ”Utskottets förslag: Riksdagen godkänner regeringens förslag
om det övergripande mål för totalförsvaret som ska gälla fr.o.m. 2021.”
Så - två divisioner Gripen C/D kvarstår. En division innehåller normalt 18 flygförare.
Plus 60 Gripen E.
Killgissningen är, att vi lär ha runt hundratalet plan teoretiskt gripbara om det skorpar till sig.
Ja, i slutet av leveranserna av den nya Gripen E kommer det finnas cirka 100, men sen kommer man avveckla C/D (möjligen inte D eftersom inga F har inköpts av svenska flygvapnet). Om inte fler plan beställs i princip idag så kommer antalet svenska plan gå till just dessa 60 plan och vårt flygvapen är redan idag för litet för att ens erbjuda realistisk möjlighet till att fylla behovet i ett så pass stort land som vårt.
Citera
2021-06-03, 17:40
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ja, i slutet av leveranserna av den nya Gripen E kommer det finnas cirka 100, men sen kommer man avveckla C/D (möjligen inte D eftersom inga F har inköpts av svenska flygvapnet). Om inte fler plan beställs i princip idag så kommer antalet svenska plan gå till just dessa 60 plan och vårt flygvapen är redan idag för litet för att ens erbjuda realistisk möjlighet till att fylla behovet i ett så pass stort land som vårt.

Jo, vi är verkligen helt överens om att 60 plan inte räcker.
Spekulation: Att vi kommer att behålla våra Gripen C/D längre än vad som just nu skisseras.
• Dessa skulle inte tilldelas stridsuppgiften 'plocka ner Su-57or' utan vara vapenbärare för sjömåls- och kryssningsrobot.
Alltså leverera pang med lång räckvidd.

• Vi förrådsställer dessa plan och inrättar en personalreserv att flyga dem. Förmågan att flyga spets upphör ju inte vid 35.
Ges förvarning vid försämrat omvärldsläge (yeah, let's wish for it) kallas piloterna in och gör några flygpass för att vara mer current.

• Konceptet med flygförarreserv tvingades vi testa ordentligt på 80-talet, då flygvapnet dränerades på piloter som ville tjäna det tredubbla på SAS.

• Ja, det blir ett mindre kvalificerat förband än ordinarie flygdivision. Absolut. Men vi lär också behöva varje tillgänglig vapenbärare, med kapacitet att skicka ett par hundra kg stridsdel i plytet på skurkstaten.

• Kvantitet är som bekant en kvalitet i sig.
Sorry, vi kom lite väl långt från Medelpad nu. Men kanske kunde vi förrådsställa några plan på Midlanda?
Citera
2021-06-03, 17:44
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Jo, vi är verkligen helt överens om att 60 plan inte räcker.
Spekulation: Att vi kommer att behålla våra Gripen C/D längre än vad som just nu skisseras.
• Dessa skulle inte tilldelas stridsuppgiften 'plocka ner Su-57or' utan vara vapenbärare för sjömåls- och kryssningsrobot.
Alltså leverera pang med lång räckvidd.

• Vi förrådsställer dessa plan och inrättar en personalreserv att flyga dem. Förmågan att flyga spets upphör ju inte vid 35.
Ges förvarning vid försämrat omvärldsläge (yeah, let's wish for it) kallas piloterna in och gör några flygpass för att vara mer current.

• Konceptet med flygförarreserv tvingades vi testa ordentligt på 80-talet, då flygvapnet dränerades på piloter som ville tjäna det tredubbla på SAS.

• Ja, det blir ett mindre kvalificerat förband än ordinarie flygdivision. Absolut. Men vi lär också behöva varje tillgänglig vapenbärare, med kapacitet att skicka ett par hundra kg stridsdel i plytet på skurkstaten.

• Kvantitet är som bekant en kvalitet i sig.
Sorry, vi kom lite väl långt från Medelpad nu. Men kanske kunde vi förrådsställa några plan på Midlanda?
Jag tvivlar på förrådsställda plan och piloter... Men det är kanske bättre än inga plan alls. Att vi skulle få tillräcklig förvarning för att få dessa stridsdugliga tvivlar jag också på, men med lite tur så.

Ja, nu är vi långt från Medelpad.
Citera
2021-06-05, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OwnersManual
Kl 10.20 kom de två första och tre minuter senare två till något lägre.
Kanske på 150-200 meters höjd över mark.
Är ryssen på gång eller någon övning?
Senast jag såg miltärplan på så låg höjd var på 80-talet

Edit: Inget syntes på flightradar..

Ja det är Ryssen nu. Är du nöjd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här