Citat:
Ursprungligen postat av
ZiggeZiggarett
Jag kommer nog fortsätta skriva inlägg när jag ser flyget, för det är inte vanligt härnere när både F-7 och F-10 inte längre finns. Ni som bor nära flygflottiljer märker ingen skillnad men vi andra gör det.
Vet inte om man flyger supersonic över bebyggda trakter idag? Det är väl i Lappland eller över havet?
F10 är nedlagt, ja, men F7 är i allra högsta grad kvar och aktivt... Från min 18-årsdag och fram till bara F7, F17 (många ljuva minnen från månaders tjänstgöring)och F21 återstod (dagens läge) såg jag F4 i Östersund, F5 i Ljungbyhed, F6 i Karlsborg (frid över dess minne, där tillbringade jag ett år), F10 i Ängelholm, F13 i Norrköping, F14 Halmstad (månader i tjänst där också), F15 Söderhamn, F16 Uppsala (frid över dess minne, många månader där med), F18 Tullinge och F20 (som var samlokaliserad med F16). Fasiken, jag är gammal...
Överljudsflygningar över bebyggda trakter har man väl egentligen aldrig gjort mer än av misstag, det orsakar problem i form av för mycket buller, risk för förstörda fönsterrutor och annat som man så klart vill undvika, men så klart flyger man i överljudshastighet även idag när möjligheterna finns och förutsättningarna kräver det.