2021-06-02, 10:40
Medlem
Kl 10.20 kom de två första och tre minuter senare två till något lägre.
Kanske på 150-200 meters höjd över mark.
Är ryssen på gång eller någon övning?
Senast jag såg miltärplan på så låg höjd var på 80-talet

Edit: Inget syntes på flightradar..
Citera
2021-06-02, 11:05
Medlem
Snart Arctic Challenge (börjar den 7 juni om jag inte tar fel). Det övas förmodligen lite mer intensivt i dagarna innan också.
Citera
2021-06-02, 11:50
Medlem
Att det ska behöva skrivas om varje gång svenska stridsflygplan flyger över Sverige tyder på att det flygs för lite... Före 1990 var sådant vardag.
Citera
2021-06-02, 12:02
Avstängd
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Att det ska behöva skrivas om varje gång svenska stridsflygplan flyger över Sverige tyder på att det flygs för lite... Före 1990 var sådant vardag.

Ha ha - sant! Minns när farsgubben och jag var ute och fiskade i Sthl skärgård - var det en dag UTAN att hålla för öronen pga av några lågflygande Viggen eller Draken så var det en udda dag...
Citera
2021-06-02, 12:11
Medlem
Cobas avatar
Flög tydligen över dalarna också. Varifrån kan de komma öster/sydost ifrån?
Citera
2021-06-02, 13:08
Medlem
Man.bear-pigs avatar
Som ovan skrev är det en Arctic challenge på gång och även Nato-övningen BALTOPS som drar igång 9:e Juni. Förmodligen bara förflyttning av plan och lite mysig flygning på låg höjd
Citera
2021-06-02, 13:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OwnersManual
Kl 10.20 kom de två första och tre minuter senare två till något lägre.
Kanske på 150-200 meters höjd över mark.
Är ryssen på gång eller någon övning?
Senast jag såg miltärplan på så låg höjd var på 80-talet

Edit: Inget syntes på flightradar..
Vad är konstigt? Det flygs hela tiden med Gripen, dussintals starter dagligen. De flyger i övningsområden och i närheten av de få flottiljer vi har kvar. I det här fallet lär de kommit från F7 som ligger närmast dig.

150-200 meter är definitivt inte extremt lågt. Det är lågt, ja, men inget konstigt...

Gripenplanen brukar ytterst sällan ha transpondrar igång så du ser dem inte på Flightradar. Du kan däremot ofta se andra militärplan (framför allt SK60) som flyger med transpondrarna igång.

Som påpekats närmar sig storövning, men Gripen flyger över hela Sverige. Det är inte så vanligt att se stridsflyg idag som förr, det stämmer. På åttiotalet var det väl 12 stycken flottiljer om jag minns rätt och tre gånger så många stridsflygplan som det är idag (och idag har vi 3 flottiljer, snart 4).

Det var goda tider när man kunde sitta tillbakalutad i trädgården på åttiotalet och se två rotar Viggen öva luftstrid ovanför bostaden, med en svalkande dryck i handen... Sådana övningar sker inte ofta över tätbebyggda områden längre och givetvis mycket mer sällan nu än då.
Citera
2021-06-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Jo, men det är anmärkningsvärt att det sker igen.. jag noterade samma vid bromölla häromveckan 3 st kom på låg höjd och lekte Följa John.

Precis som TS säger så är det ju 40 år sedan det var vanligt.
Citera
2021-06-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Vad är konstigt? Det flygs hela tiden med Gripen, dussintals starter dagligen. De flyger i övningsområden och i närheten av de få flottiljer vi har kvar. I det här fallet lär de kommit från F7 som ligger närmast dig.

150-200 meter är definitivt inte extremt lågt. Det är lågt, ja, men inget konstigt...

Gripenplanen brukar ytterst sällan ha transpondrar igång så du ser dem inte på Flightradar. Du kan däremot ofta se andra militärplan (framför allt SK60) som flyger med transpondrarna igång.

Som påpekats närmar sig storövning, men Gripen flyger över hela Sverige. Det är inte så vanligt att se stridsflyg idag som förr, det stämmer. På åttiotalet var det väl 12 stycken flottiljer om jag minns rätt och tre gånger så många stridsflygplan som det är idag (och idag har vi 3 flottiljer, snart 4).

Det var goda tider när man kunde sitta tillbakalutad i trädgården på åttiotalet och se två rotar Viggen öva luftstrid ovanför bostaden, med en svalkande dryck i handen... Sådana övningar sker inte ofta över tätbebyggda områden längre och givetvis mycket mer sällan nu än då.

Jag har inte heller sett dem flyga så lågt över land på 40 år.

Har man flygt lågt över bebyggda områden mellan 1990 och 2020? Jag undrar det.
Citera
2021-06-02, 13:41
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag har inte heller sett dem flyga så lågt över land på 40 år.

Har man flygt lågt över bebyggda områden mellan 1990 och 2020? Jag undrar det.
Ja, det gör man regelbundet (flyger så lågt, och lägre), men nog väldigt sällan över bebyggelse. Det blir så fruktansvärt mycket gnäll om buller nu för tiden när folk inte är vana vid att flygvapnet övar och man inte ser behovet av ett fungerande försvar.
Citera
2021-06-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men det är anmärkningsvärt att det sker igen.. jag noterade samma vid bromölla häromveckan 3 st kom på låg höjd och lekte Följa John.

Precis som TS säger så är det ju 40 år sedan det var vanligt.

Vi östgötar är väl miljöskadade. Saab och Malmslätt flyger åtskilliga gånger dagligen.
Citera
2021-06-02, 14:05
Medlem
Övar de på vägbaser numera eller är det enbart vanliga flygbaser som används?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in