2021-06-02, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Övar de på vägbaser numera eller är det enbart vanliga flygbaser som används?

Höger eller vänster sida om mitträcket?
Citera
2021-06-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Ja, det gör man regelbundet (flyger så lågt, och lägre), men nog väldigt sällan över bebyggelse. Det blir så fruktansvärt mycket gnäll om buller nu för tiden när folk inte är vana vid att flygvapnet övar och man inte ser behovet av ett fungerande försvar.

Nej, det är väl det som hänt.

De tre jag såg flyg strax väster om Bromölla, över Nymölla, Vanneberga de trakterna. De måste gått väldigt nära Hanö och Listerland på hemvägen som det såg ut.

Något har kanske hänt?
Citera
2021-06-02, 14:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Vi östgötar är väl miljöskadade. Saab och Malmslätt flyger åtskilliga gånger dagligen.

Det kan jag tro.

Men då är det kanske inte flygvapnet som flyger?
Citera
2021-06-02, 14:54
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Övar de på vägbaser numera eller är det enbart vanliga flygbaser som används?

stor poäng med jas var just det, så inte helt omöjligt
Citera
2021-06-02, 15:07
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ja, det gör man regelbundet (flyger så lågt, och lägre), men nog väldigt sällan över bebyggelse. Det blir så fruktansvärt mycket gnäll om buller nu för tiden när folk inte är vana vid att flygvapnet övar och man inte ser behovet av ett fungerande försvar.

Så sant.
• Det finns en tant på Gotland som gnäller så snart det flygs... Hon brukar hänvisa till hästar som hon själv inte äger. Gnället är för övrigt jämnt fördelat över hela landet. I en annan landsända: ”På hur låg höjd får ni 'forsa fram över granskog och röda stugor'? Bor i en av de röda stugorna ni for över väldigt väldigt lågt alldeles nyss med Herkules.” Och så vidare.

• Miljöprövningar som rör Försvarsmaktens verksamhet har blivit så vanliga, att det ligger nära till hands att tänka att de inspireras av motståndaren. Och det vore ju en ny nivå av fiffighet. Att försvåra svensk övningsverksamhet den byråkratiska vägen. Den som vill fördjupa sig, uppmanas att googla 'Tofta skjutfält' och 'Visby flygplats' och kombination med 'buller' och 'miljöprövning'.

• Att vara ute i skärgården och fiska under kalla kriget, betydde ibland att man kunde uppfatta något i ögonvrån för att sedan, två-tre sekunder senare, nästan golvas till durken av ett Draken-plan som pressades mot gränsen av envelopen i kurvstrid. De höjder som man flög på var nedåt 50 meter. Jävlar så det dånade. Men då var medvetenheten om vad en försvarsmakt gör också större. Ingen förvånades över att vi har ett flygvapen som (!) flyger - och de flesta hade äldre släktingar som upplevt WW2.

• I ljuset av detta känns det lite märkligt att jämföra med dagens direktsända kommentarer online, där man hetsar upp sig så snart ett spetsigt flygplan går på lägre höjd än SAS-kärrorna. Sedan pepprar tonåringarna tråden med inlägg av typ ”RYSSEN KOMMER” and similar smartness.
Citera
2021-06-02, 15:34
Medlem
IceEyess avatar
Så hiskeligt sällsynt är det inte. Senast för 3-4 år sedan flög en grupp Gripen på den höjden över Sundsvall.
Citera
2021-06-02, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Så sant.
• Det finns en tant på Gotland som gnäller så snart det flygs... Hon brukar hänvisa till hästar som hon själv inte äger. Gnället är för övrigt jämnt fördelat över hela landet. I en annan landsända: ”På hur låg höjd får ni 'forsa fram över granskog och röda stugor'? Bor i en av de röda stugorna ni for över väldigt väldigt lågt alldeles nyss med Herkules.” Och så vidare.

• Miljöprövningar som rör Försvarsmaktens verksamhet har blivit så vanliga, att det ligger nära till hands att tänka att de inspireras av motståndaren. Och det vore ju en ny nivå av fiffighet. Att försvåra svensk övningsverksamhet den byråkratiska vägen. Den som vill fördjupa sig, uppmanas att googla 'Tofta skjutfält' och 'Visby flygplats' och kombination med 'buller' och 'miljöprövning'.

• Att vara ute i skärgården och fiska under kalla kriget, betydde ibland att man kunde uppfatta något i ögonvrån för att sedan, två-tre sekunder senare, nästan golvas till durken av ett Draken-plan som pressades mot gränsen av envelopen i kurvstrid. De höjder som man flög på var nedåt 50 meter. Jävlar så det dånade. Men då var medvetenheten om vad en försvarsmakt gör också större. Ingen förvånades över att vi har ett flygvapen som (!) flyger - och de flesta hade äldre släktingar som upplevt WW2.

• I ljuset av detta känns det lite märkligt att jämföra med dagens direktsända kommentarer online, där man hetsar upp sig så snart ett spetsigt flygplan går på lägre höjd än SAS-kärrorna. Sedan pepprar tonåringarna tråden med inlägg av typ ”RYSSEN KOMMER” and similar smartness.

Nu är det ju ... fan vilken spydig kommentar.

Det är helt sant att jag inte sett något liknande på 40 år.. men så är ju flygvapnet nedlagt i Skåne så man är väl ovan bara.

Du skriver ju själv att det var vanligt förr. Ja, det är ju vad vi säger. Och att det är jävligt ovanligt idag över stora delar av riket.

Ingen beklagar sig. Ingen gnäller. bara du.

Fänrik Fjun kommer man att tänka på....
Citera
2021-06-02, 16:45
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, det är väl det som hänt.

De tre jag såg flyg strax väster om Bromölla, över Nymölla, Vanneberga de trakterna. De måste gått väldigt nära Hanö och Listerland på hemvägen som det såg ut.

Något har kanske hänt?
Finns ingen information om något sådant från försvarsmakten (jag har letat men inte funnit kanske jag ska säga). Mer sannolikt bara en vanlig övning, men en annan plats än vanligt.

Tycker det är positivt att man som skattebetalare får chansen att uppleva vart våra pengar går. :-)

Mer sånt!

Nu bor jag i Stockholmsområdet och här ser man ju Gripen ytterst sällan. När jag en gång i tiden bodde i närheten av en av våra numera nedlagda flottiljer var det ju något helt annat, det var dagligen och även på natten ibland. Inklusive incidentjaktsstarterna då det ofta gick lite fortare. Incidentjakten finns ju kvar, men gissar att det är mycket mer sällan man går upp idag än på 80- och 90-talet.
Citera
2021-06-02, 17:26
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Så sant.

Helt korrekt. Samtidigt är det kul att folk reagerar och uppmärksammar det. Det säger en del om hur lite folk vet om försvaret, dess förmågor och hur ovanligt det blivit med denna kunskap (särskilt sedan allmän värnplikt avskaffades... ja, till nu nyligen, då den återkommit i någon form av minivariant).

Skrattade högt över ditt förslag i spoliern...
Citera
2021-06-02, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu är det ju ... fan vilken spydig kommentar.

Det är helt sant att jag inte sett något liknande på 40 år.. men så är ju flygvapnet nedlagt i Skåne så man är väl ovan bara.

Du skriver ju själv att det var vanligt förr. Ja, det är ju vad vi säger. Och att det är jävligt ovanligt idag över stora delar av riket.

Ingen beklagar sig. Ingen gnäller. bara du.

Fänrik Fjun kommer man att tänka på....

Det var ett vettigt inlägg han gjorde. Dessa löjliga "jag-såg-ett-jetplan-är-det-ryssen-som-invaderar?"-trådar är tramsiga. Ja, det var mycket vanligare förr med stridsflygplan som skrapade sot från skorstenar, men att skapa en tråd med frågan om det har hänt något bara för att man ser en rote Gripenplan i dagsläget...? Dessa nervsvaga fjortisar utan tankeförmåga skulle med fördel förpassas i en dedikerad tråd för "aaah jag såg något som flög vad var det".
Citera
2021-06-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Det var ett vettigt inlägg han gjorde. Dessa löjliga "jag-såg-ett-jetplan-är-det-ryssen-som-invaderar?"-trådar är tramsiga. Ja, det var mycket vanligare förr med stridsflygplan som skrapade sot från skorstenar, men att skapa en tråd med frågan om det har hänt något bara för att man ser en rote Gripenplan i dagsläget...? Dessa nervsvaga fjortisar utan tankeförmåga skulle med fördel förpassas i en dedikerad tråd för "aaah jag såg något som flög vad var det".

TS mindes liksom jag 80-talet och hur vanlig den synen var då.

Citat:
Kl 10.20 kom de två första och tre minuter senare två till något lägre.
Kanske på 150-200 meters höjd över mark.
Är ryssen på gång eller någon övning?
Senast jag såg miltärplan på så låg höjd var på 80-talet

Jag kommer nog fortsätta skriva inlägg när jag ser flyget, för det är inte vanligt härnere när både F-7 och F-10 inte längre finns. Ni som bor nära flygflottiljer märker ingen skillnad men vi andra gör det.

När jag var liten kunde jag se 7-8 Draken och Viggen öva kurvstrid rakt över villaområdet där jag bodde. Man kunde sitta på trappan som barn och låta sig underhållas.

Ofta kom där ett Draken, sedan efter en sekund ett jädra dån. Vet inte om man flyger supersonic över bebyggda trakter idag? Det är väl i Lappland eller över havet?
Citera
2021-06-02, 18:05
Medlem
Citat:
Finns ingen information om något sådant från försvarsmakten (jag har letat men inte funnit kanske jag ska säga). Mer sannolikt bara en vanlig övning, men en annan plats än vanligt.

Tycker det är positivt att man som skattebetalare får chansen att uppleva vart våra pengar går. :-)

Mer sånt!

Nu bor jag i Stockholmsområdet och här ser man ju Gripen ytterst sällan. När jag en gång i tiden bodde i närheten av en av våra numera nedlagda flottiljer var det ju något helt annat, det var dagligen och även på natten ibland. Inklusive incidentjaktsstarterna då det ofta gick lite fortare. Incidentjakten finns ju kvar, men gissar att det är mycket mer sällan man går upp idag än på 80- och 90-talet.

Vi ser dem aldrig över Skåne. Närmsta flottilj är just Kallinge mitt i Blekinge. Det är allt här nere.

Men helikoptrarna ser jag ibland. Tror fasen jag såg en Black Hawk! Men jag ser dåligt med åldern...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in