Citat:
Ursprungligen postat av
Plebdeluxe
Det finns många hypoteser angående ifall det går att träna till sig större vader.
Mycket beror på genetik om man ska lyda det som står på diverse webbsidor med fokus på träning.
tydligen så består musklerna gastrocnemius och soleus av "röda proteiner" dessa ska vara nästintill omöjliga att ändra tillväxten på. Dock finns det andra som påstår att de har tränat sina vader samt fått de att växa successivt. Ta bodybuilders som ett exempel, de föddes inte mina sina överdrivet stora väldefinierade vader eller är det dom anabola steroiderna som fått deras vader att växa?
både min far och mor har onormalt stora vader, dock har jag inte i närheten så stora vader som de. Har tränat vader tidigare, alla andra muskler växer förutom vaderna vilket gör att det ser oproportionerligt ut.
Har testat med diverse olika övningar, allt från sittandes till stående vadpress/lyft.
Hur spräcker vi denna myt?
Att "bygga" stora vader på en nivå som de som tävlar i bodybuilding gör, kräver ju en del jobb. På den nivån är man ju också extremt petig, så visst har gener en avgörande betydelse där.
Men visst kan du bygga bra vader utan att ligga på deras nivå. Har du svårt för att bygga så kräver det att du får lägga ner mer tid än andra. Sen bygger du inte mycket muskler på en vanlig husmanskost. Kosten för att bygga muskler är en helt annan än den vanligt folk äter.
Jag hade en vän i min ungdom som hade värsta vaderna utan att ens ha lagt mycket tid på att träna. Nu var de inte några bodybuildingvader, men de var tillräckligt stora för att jag skulle vara avundsjuk. Han fick dessa genom att cykla. Jag hade värsta myggbenen och stod oftast i vassen på somrarna.
När jag väl började gå till gymmet så blev det fart på mina ben ganska snabbt. Vader är en muskel som används flitigt i vardagen, så för mig var det svårt att få vaderna att hänga med resten av benutvecklingen. När jag började träna vader 3 ggr i veckan så var det som att de exploderade. För mig behöver vaderna tränas så ofta för att de ska växa. Andra behöver bara träna dom en gång i veckan. De har väl bättre gener antar jag.
Men prova att träna vaderna 2-3 ggr i veckan och se vad som händer.
Du behöver heller inte köra femtioelva olika övningar för den muskelgruppen.
Jag har endast två övningar för mina vader.
Stående hantellyft, ett ben åt gången.
Sittande vadpress.
Jag brukar bara köra 4-5 set per övning, så det är inte mycket som krävs för mig. Men jag måste dock göra det 3 ggr i veckan.