2021-05-31, 21:11
Medlem
Plebdeluxes avatar
Det finns många hypoteser angående ifall det går att träna till sig större vader.

Mycket beror på genetik om man ska lyda det som står på diverse webbsidor med fokus på träning.

tydligen så består musklerna gastrocnemius och soleus av "röda proteiner" dessa ska vara nästintill omöjliga att ändra tillväxten på. Dock finns det andra som påstår att de har tränat sina vader samt fått de att växa successivt. Ta bodybuilders som ett exempel, de föddes inte mina sina överdrivet stora väldefinierade vader eller är det dom anabola steroiderna som fått deras vader att växa?

både min far och mor har onormalt stora vader, dock har jag inte i närheten så stora vader som de. Har tränat vader tidigare, alla andra muskler växer förutom vaderna vilket gör att det ser oproportionerligt ut.

Har testat med diverse olika övningar, allt från sittandes till stående vadpress/lyft.

Hur spräcker vi denna myt?
Citera
2021-05-31, 22:16
Medlem
BarnStroganoffs avatar
Prova att köra vader till dem är helt sönderknullade av många sets o många reps ganska låg vikt.
2,3 gånger i veckan i några månader funkade svinbra för mig.
Citera
2021-06-01, 00:58
Medlem
Necriss avatar
Vader får du av att cyckla, speciellt stående och under den första halvan av ditt tonårsliv.
Citera
2021-06-01, 15:20
Medlem
Plebdeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Vader får du av att cyckla, speciellt stående och under den första halvan av ditt tonårsliv.

roligt att du säger det då jag var mtb åkare i många år under min tonår
Citera
2021-06-03, 17:52
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plebdeluxe
roligt att du säger det då jag var mtb åkare i många år under min tonår
Haha, så du sköt ner min terori direkt!
Citera
2021-06-04, 23:22
Medlem
Plebdeluxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Haha, så du sköt ner min terori direkt!

Haha så kan det gå, tror att jag får börja "putta" på bilar (lite mer massa)
Citera
2021-07-27, 17:57
Medlem
Huntsmans avatar
Hade inte reflekterat över vadstorlekar förrän jag läste en artikel om en man med komplex för sina obefintliga vader. Han opererade in silikoninlägg på bakbenen & kunde därefter våga visa sig i shorts.

Numera har jag noterat att väldigt många hazarafghaner i princip saknar vadmuskler, det är nästan som att de har skelettben med hud runt om.
& det är ju inte snyggt alls, de ser alldeles klena & svaga ut...

Tränar själv aldrig specifikt mina vader, utan de är naturligt runda & ser muskulösa ut.
Genetik, eller beror det på att jag väger 98 kg..?
Citera
2021-07-30, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Plebdeluxe
Det finns många hypoteser angående ifall det går att träna till sig större vader.

Mycket beror på genetik om man ska lyda det som står på diverse webbsidor med fokus på träning.

tydligen så består musklerna gastrocnemius och soleus av "röda proteiner" dessa ska vara nästintill omöjliga att ändra tillväxten på. Dock finns det andra som påstår att de har tränat sina vader samt fått de att växa successivt. Ta bodybuilders som ett exempel, de föddes inte mina sina överdrivet stora väldefinierade vader eller är det dom anabola steroiderna som fått deras vader att växa?

både min far och mor har onormalt stora vader, dock har jag inte i närheten så stora vader som de. Har tränat vader tidigare, alla andra muskler växer förutom vaderna vilket gör att det ser oproportionerligt ut.

Har testat med diverse olika övningar, allt från sittandes till stående vadpress/lyft.

Hur spräcker vi denna myt?

Att "bygga" stora vader på en nivå som de som tävlar i bodybuilding gör, kräver ju en del jobb. På den nivån är man ju också extremt petig, så visst har gener en avgörande betydelse där.

Men visst kan du bygga bra vader utan att ligga på deras nivå. Har du svårt för att bygga så kräver det att du får lägga ner mer tid än andra. Sen bygger du inte mycket muskler på en vanlig husmanskost. Kosten för att bygga muskler är en helt annan än den vanligt folk äter.

Jag hade en vän i min ungdom som hade värsta vaderna utan att ens ha lagt mycket tid på att träna. Nu var de inte några bodybuildingvader, men de var tillräckligt stora för att jag skulle vara avundsjuk. Han fick dessa genom att cykla. Jag hade värsta myggbenen och stod oftast i vassen på somrarna.

När jag väl började gå till gymmet så blev det fart på mina ben ganska snabbt. Vader är en muskel som används flitigt i vardagen, så för mig var det svårt att få vaderna att hänga med resten av benutvecklingen. När jag började träna vader 3 ggr i veckan så var det som att de exploderade. För mig behöver vaderna tränas så ofta för att de ska växa. Andra behöver bara träna dom en gång i veckan. De har väl bättre gener antar jag.

Men prova att träna vaderna 2-3 ggr i veckan och se vad som händer.
Du behöver heller inte köra femtioelva olika övningar för den muskelgruppen.

Jag har endast två övningar för mina vader.
Stående hantellyft, ett ben åt gången.
Sittande vadpress.

Jag brukar bara köra 4-5 set per övning, så det är inte mycket som krävs för mig. Men jag måste dock göra det 3 ggr i veckan.
Senast redigerad av RollonHomie 2021-07-30 kl. 18:57.
Citera
2021-08-10, 10:35
Medlem
staticages avatar
När jag körde seriös styrketräning hände ingenting med mina vader,fick aldrig den där kontakten som andra verkade få,oavsett hur många reps/set och olika sätt hur jag hade fötterna.

Nu när jag börjat cykla så har det gett mer för vaderna än att köra i vadmaskin.

Har säkert att göra med att mina kopplingar från hjärnan ned till mina vader är sämre än genomsnittet.
Citera
2021-10-13, 21:33
Medlem
Tjyvass avatar
Jag vet inte, men jag har rätt så feta vader. 54 centimeter muskler. Har kört mycket intervaller på löpband med lutning och cyklat mycket. Men jag har också genetiska förutsättningar då min far, farfar och farfarsmorfar var extremt muskulösa i deras "prime". Jag var också alltid starkare än mina jämnåriga när jag växte upp. Min bror som är ca. tio centimeter längre än mig är ett jävla monster.
Senast redigerad av Tjyvas 2021-10-13 kl. 21:35.
Citera
2021-10-13, 23:45
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Promenerar snabbt 5 timmar i veckan i naturen och fyller på med protein efteråt och det har givit fina vader!
Citera
2025-01-29, 08:57
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag vet inte, men jag har rätt så feta vader. 54 centimeter muskler. Har kört mycket intervaller på löpband med lutning och cyklat mycket. Men jag har också genetiska förutsättningar då min far, farfar och farfarsmorfar var extremt muskulösa i deras "prime". Jag var också alltid starkare än mina jämnåriga när jag växte upp. Min bror som är ca. tio centimeter längre än mig är ett jävla monster.

Fyfan en centimeter större än mig. Kanske dags och börja träna vader igen? Mina vader blir bäst av att gå. Lutning är bra. Det ger stretch effekt. Det är grejen med och bygga muskler. Stretch och kontakt därifrån. Jag springer inte så ofta. Men skulle jag vilja träna vader så skulle jag nog välja gå i en backe upp och ner här i närheten. Behöver inte träna med vikter för vaderna. Det du skriver om farssidan gäller för mig med. Vader och underarmar. Dom skulle säkert ha stora överarmar som mig om dom tränat dom. Men dom har större underarmar än överarmar. Nästan. Ser så ut. Och har även jag en bror, lillebror som är 10cm längre än mig. Vilket då resulterar i nästan 2 meter. För jag är 185cm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in