• 1
  • 2
2021-05-31, 17:44
Medlem
Separatistens avatar
Sweden Nightvision AB eller Skånejakt som de kallar sig var en av pionjärerna inom mörkerkikare. Men med en ägare som får Knivbrevs VD att verka kundvänlig verkar det ha gått lite si och så på slutet.

Det är en "märklig slump" att de stängt sin butik ungefär samtidigt som likvidationen beslutades.
Tingsrätten verkar inte ha brytt sig om deras inlaga och imorgon är sista dag för att överklaga till Hovrätten.

Bolaget ser i grunden sunt ut, men vad är det som hänt?

https://skanejakt.se/

556483-5287 Sweden Nightvision AB
https://www.allabolag.se/5564835287/...nightvision-ab
Citera
2021-05-31, 18:16
Medlem
Har du några exempel på vad VDn gjort?

Tycker mestadels recensionerna på facebook verkar väldigt positiva.
Citera
2021-05-31, 21:00
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Knivbrev har också mestadels positiva recensioner men Skånejakt är ökända för sin kundhantering på mässor och sociala medier. Dock brukar är grupperna ofta privata och trådarna raderas, så det kryllar inte av exempel. Dock underhållande att läsa där en viss representant för företag går bananas och idiotförklarar och hånar kunder.

Dock har de en grupp med människor som stödjer dom i ur och skur.
Citera
2021-06-03, 09:57
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boxarper
Har du några exempel på vad VDn gjort?

Tycker mestadels recensionerna på facebook verkar väldigt positiva.

De driver, bland annat, en stängd och extremt tillrättalagd grupp på Facebook. Det finns gott om ryggdunkare där, men också personer som kommer med kritik främst kring hantering av olika ärenden och företagets likvidation.

Jag skrev ett kritiskt men faktabaserat inlägg i en av trådarna. Igår dök det upp ett brev från en juristfirma i södra Sverige där det står att jag gjort mig skyldig till "ekonomiskt förtal". Jag ser det inget annat än som ett förtäckt hot om att håll käft annars...
Citera
2021-06-03, 16:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
De driver, bland annat, en stängd och extremt tillrättalagd grupp på Facebook. Det finns gott om ryggdunkare där, men också personer som kommer med kritik främst kring hantering av olika ärenden och företagets likvidation.

Jag skrev ett kritiskt men faktabaserat inlägg i en av trådarna. Igår dök det upp ett brev från en juristfirma i södra Sverige där det står att jag gjort mig skyldig till "ekonomiskt förtal". Jag ser det inget annat än som ett förtäckt hot om att håll käft annars...

Som jag fattar det kan du torka dig i arslet med det brevet. Läste detta på Lawline om Ekonomiskt förtal.

10 § MFL anger att en näringsidkare vid marknadsföring inte får använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som är vilseledande i fråga om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet. Enligt 18 § 5 punkten MFL får en näringsidkare i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter endast om jämförelsen inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken. Misskreditering kan även falla in under generalklausulen i 5 § MFL som föreskriver god marknadsföringssed.Ekonomiskt förtal brukar betecknas som förtal riktat mot en fysisk eller juridisk person som medför ekonomiska skadeverkningar för den utpekade, men inte innefattar angrepp mot någons personliga heder. Det kan begås av näringsidkare, media, enskilda personer osv.

Förtal regleras i 5 kap. 1-2 §§ brottsbalken. Bestämmelsen avser dock endast förtal riktat mot personlig heder, och skyddar endast enskilda fysiska personer och inte bolag, föreningar eller andra kollektiva enheter. Ekonomiskt förtal är således inte straffbelagt . Ett visst skydd mot det finns i marknadsföringslagen (MFL), som dock endast gäller förehavanden mellan näringsidkare i marknadsföring.

Så det är bara ett rent hot från deras sida. Sen kan man även ifrågsätta den idiotbyrå som ens skickar ut ett sånt brev, de verkar inte ha någon koll på juridiken alls.
Citera
2021-06-04, 09:37
Medlem
arneanka1s avatar
Var inne på deras monter på en jaktmässa för några år sen. Otrevliga som få förstår inte varför man handlar av någon som beter sig så illa mot sina kunder
Citera
2021-06-04, 09:57
Medlem
grottmuttans avatar
Så vadå, om de inte behöver bry sig om sina kunder så är de väl fifflare och tjänar pengarna på annat håll
Citera
2021-06-07, 14:11
Medlem
Separatistens avatar
Är det någon som kan kolla det senaste hos Bolagsverket? Tack på förhand.
Citera
2021-06-15, 21:13
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Bolaget Skånejakt, enskild firma, har avregistrerad F-skatt. Hur blir det då när man handlar produkter där? Enligt ”axel jägare” är det ”Skåenejakt” som har alla agenturer och nu agerar huvudperson.

https://www.allabolag.se/691126RJDD/skanejakt
Citera
2021-08-15, 22:37
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Tågarp Optik AB.

Nytt bolag bildat.

https://www.allabolag.se/5593149429/tagarp-optik-ab
Citera
2022-01-18, 23:04
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Hur går det för Skåne firman? Är ladan permanent stängd? Vad är status hos Bolagsverket?

Enligt rykten från flera håll så får Skånejakt - eller vad den juridiska firman nu heter, inte längre leveranser från en av sina huvud leverantörer. Varför?

Har ägaren kvar sin Ferrari?
Citera
2022-04-19, 09:29
Medlem
De verkar ha blivit av med distributionen för ett av de större, om inte det största märket inom mörkeroptik just nu. Det var väl inte så oväntat eftersom de inte skött sina kort rätt.

Jag har haft med företaget och personerna bakom det att göra ett antal gånger och de är både otrevliga och oärliga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in