2021-05-31, 13:35
Medlem
TexasSuns avatar
Hej alla!

Jag har under en tid funderat på att starta ett barnhem för svenska barn som behöver ett hem. Jag vill driva barnhemmet själv och vägleda barnen till en sund och frisk ideologi som de annars inte skulle fått. Till en början kanske det blir svårt att kunna driva skolgång på barnhemmet men med tiden så är planen att även kunna göra det!

Vad behöver jag för tillstånd och hur ser reglerna ut?

Uppskattar alla sorters tips och råd!
Citera
2021-05-31, 14:27
Medlem
Det där låter komplicerat. Det är nog enklare att du ansöker om att bli familjehem? Eftersom barnen har skolplikt är det ju inget du kan ta över hur som helst. Du kan börja med att kontakta socialtjänsten för att få mer information om hur det fungerar.
Citera
2021-05-31, 14:30
Medlem
Dofternas avatar
För alla kön eller bara för små gossar?
Citera
2021-05-31, 14:59
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSun
Hej alla!

Jag har under en tid funderat på att starta ett barnhem för svenska barn som behöver ett hem. Jag vill driva barnhemmet själv och vägleda barnen till en sund och frisk ideologi som de annars inte skulle fått. Till en början kanske det blir svårt att kunna driva skolgång på barnhemmet men med tiden så är planen att även kunna göra det!

Och hur vet vi att du är sund nog att uppfostra massa ungar till din "friska ideologi"?
Citera
2021-05-31, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSun
Hej alla!

Jag tror att du har lite uppförsbacke för att få till en sådan verksamhet. Baserat på dina tidigare inlägg där du misstänker att du har ADD, en funktionsvariation som innebär koncentrationssvårigheter, svårt att fokusera, svårt att planera och organisera.
Du har använt amfetamin som självmedicinering vilket visar på bristande konsekvenstänk. Du har en skakig och ej utredd relation till din mor. Ej åtgärdade barndomstrauman gör tillsammans med övrigt att du nog bör ompröva dina karriärplanerer.
Vi har idag i princip inga barnhem, idag placeras barn som inte kan leva med sin(a) föräldrar i familjehem. Där förutsätter man att det finns två vuxna för att ge barnen stabilitet. Miljön ska vara hemlik. De ska gå i vanlig skola, vanlig förskola och familjehemmet ska vara just ett hem, inte en institution.
Man vet av erfarenhet att de barn som växte upp på institutioner ofta fick stora problem i vuxenlivet.
Citera
2021-05-31, 19:32
Medlem
TexasSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanja77
Jag tror att du har lite uppförsbacke för att få till en sådan verksamhet. Baserat på dina tidigare inlägg där du misstänker att du har ADD, en funktionsvariation som innebär koncentrationssvårigheter, svårt att fokusera, svårt att planera och organisera.
Du har använt amfetamin som självmedicinering vilket visar på bristande konsekvenstänk. Du har en skakig och ej utredd relation till din mor. Ej åtgärdade barndomstrauman gör tillsammans med övrigt att du nog bör ompröva dina karriärplanerer.
Vi har idag i princip inga barnhem, idag placeras barn som inte kan leva med sin(a) föräldrar i familjehem. Där förutsätter man att det finns två vuxna för att ge barnen stabilitet. Miljön ska vara hemlik. De ska gå i vanlig skola, vanlig förskola och familjehemmet ska vara just ett hem, inte en institution.
Man vet av erfarenhet att de barn som växte upp på institutioner ofta fick stora problem i vuxenlivet.

Nu är det så att jag vill blicka framåt, inte bakåt. Jag vet att jag har mycket att ge nästa generationer och jag vill bara hjälpa de som inte får någon hjälp. Vad de gäller den sorgliga ursäkten till mördarsnigel som kallar sig för min moder så kan jag ju bara göra raka motsatsen till hennes arbete.

Amfetamin är ett läkemedel och jag använde det sådant. Om jag gjorde! Men den tiden ligger bakom mig nu och jag är ett med mitt stirriga sinne. Även här har jag livserfarenheter att ge. Barnen ska från ung ålder veta att problem löser man bäst själv på egna initiativ. Men jag förstår din oro och det är klart ungarna ska veta att parkbänken aldrig är långt borta. Det är lätt att hamna snett vid tidig ålder och jag ska se till att de inte gör det!

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
För alla kön eller bara för små gossar?

Är du Centerpartiest eller? Sluta löjla dig!
Citera
2021-05-31, 19:35
Medlem
TexasSuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det där låter komplicerat. Det är nog enklare att du ansöker om att bli familjehem? Eftersom barnen har skolplikt är det ju inget du kan ta över hur som helst. Du kan börja med att kontakta socialtjänsten för att få mer information om hur det fungerar.
Ska bege mig ner och prata med dem i veckan!

Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Och hur vet vi att du är sund nog att uppfostra massa ungar till din "friska ideologi"?

Jag är mer lämpad till det här ön den svenska statsmaskinen är så mycket kan jag säga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in