Citat:
Ursprungligen postat av
TexasSun
Hej alla!
Jag har under en tid funderat på att starta ett barnhem för svenska barn som behöver ett hem. Jag vill driva barnhemmet själv och vägleda barnen till en sund och frisk ideologi som de annars inte skulle fått. Till en början kanske det blir svårt att kunna driva skolgång på barnhemmet men med tiden så är planen att även kunna göra det!
Vad behöver jag för tillstånd och hur ser reglerna ut?
Uppskattar alla sorters tips och råd!
Jag tror att du har lite uppförsbacke för att få till en sådan verksamhet. Baserat på dina tidigare inlägg där du misstänker att du har ADD, en funktionsvariation som innebär koncentrationssvårigheter, svårt att fokusera, svårt att planera och organisera.
Du har använt amfetamin som självmedicinering vilket visar på bristande konsekvenstänk. Du har en skakig och ej utredd relation till din mor. Ej åtgärdade barndomstrauman gör tillsammans med övrigt att du nog bör ompröva dina karriärplanerer.
Vi har idag i princip inga barnhem, idag placeras barn som inte kan leva med sin(a) föräldrar i familjehem. Där förutsätter man att det finns två vuxna för att ge barnen stabilitet. Miljön ska vara hemlik. De ska gå i vanlig skola, vanlig förskola och familjehemmet ska vara just ett hem, inte en institution.
Man vet av erfarenhet att de barn som växte upp på institutioner ofta fick stora problem i vuxenlivet.