• 2
  • 3
2021-06-01, 08:08
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Exakt så! Någon som fattat det hela. Tråden kan egentligen låsas. Det är en sjuk värld men det är som du säger, att låna är i princip gratis. Vissa får rent av betalt av banken för sina lån, har läst om exempel i Danmark och Nederländerna där en del låntagare får en check varje månad av banken på grund av negativa räntor.

Man får ju som sagt indirekt betalt även om utlåningsräntan är positiv, helt enkelt för att inflationen numera löper på i en stadig takt. Har man 1.2-1.5% ränta på ett banklån samt 2% inflation får man pengar av banken varje månad.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas941
Satt och nästan väntade på detta svaret nu när jag läste tråden. Så resonerar jag också. Har en ränta på 1,37 % och räknar med en inflation på snitt 2 % framöver.

Tror det handlar mycket om det psykologiska, att vara skuldsatt är jobbigt även om det är högt ekonomiskt motiverat. Även om man har pengar att helt finansiera en bostadsrätt själv är det en dålig idé sett till alternativkostnaden på förräntat kapital.
Citera
2021-06-01, 09:19
Medlem
lemmelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Man får ju som sagt indirekt betalt även om utlåningsräntan är positiv, helt enkelt för att inflationen numera löper på i en stadig takt. Har man 1.2-1.5% ränta på ett banklån samt 2% inflation får man pengar av banken varje månad.

Tror det handlar mycket om det psykologiska, att vara skuldsatt är jobbigt även om det är högt ekonomiskt motiverat. Även om man har pengar att helt finansiera en bostadsrätt själv är det en dålig idé sett till alternativkostnaden på förräntat kapital.

Det finns helt uppenbart två skolor. De som varit med i ett par ekonomiska nedgångar med långsiktigt isittande värdeminskningar på investeringar, förlorat jobbet och skiljt sig, kontra de som i princip bara sett gröna siffror på börsen.
Citera
2021-06-01, 18:04
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Det är bra att amortera om alternativet är knark och horor.
Amortering slår ju all konsumtion. Du kan alltid välja att köpa en billigare limpa och amortera mellanskillnaden, billigare TV och amortera mellanskillnaden, skippa nya utemöbler och amortera istället etc.

Under tiden du har ett bolån kvar kommer allt du köper drabbas av en kraftig alternativkostnad.
Citera
2021-06-01, 18:15
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopaa
Så kan man bara släppa tanken på att bli skuldfri, så verkar det alltså som en bättre investering rent ekonomiskt att amortera minimum, I mitt fall 2% per år, (1200kr/månad+1100kr I ränta) och lägga resterande 2000 kr i fondsparande, för att eventuellt betala av lånet i en klumpsumma vid ett senare tillfälle när räntorna stiger.
Skulle både börsen krascha och räntorna stiga samtidigt så sitter man i skiten, men det är väl den risk man får ta.

Löst räknat om jag börjar spara de 2k/mån istället, med en årlig avkastning på 6% hade jag haft samma summa 3-5 år tidigare.

Kan det stämma eller är jag ute och cyklar.
Ju snabbare du amorterar desto högre avkastning får du på dina amorterade pengar.

Att amortering bara ger räntesatsen i avkastning är bara sant om du dör med skulden.

Att bilån blir dyrare om man tar det på 5 eller 7 år verkar de flesta begripa. Men ett bolån på 50 år verkar kosta lika mycket som ett på 10 år.
Citera
2021-06-01, 22:21
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Amortering slår ju all konsumtion. Du kan alltid välja att köpa en billigare limpa och amortera mellanskillnaden, billigare TV och amortera mellanskillnaden, skippa nya utemöbler och amortera istället etc.

Under tiden du har ett bolån kvar kommer allt du köper drabbas av en kraftig alternativkostnad.

Vet inte riktigt hur du tolkade vad jag skrev men det du skriver håller ju med det inlägget du citerade.

Men förövrigt så kan man argumentera för att man bör räkna med inflation, och då kan man få en reellvinst av att konsumera istället för att amortera.
Citera
2021-06-01, 22:23
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Ju snabbare du amorterar desto högre avkastning får du på dina amorterade pengar.

Att amortering bara ger räntesatsen i avkastning är bara sant om du dör med skulden.

Att bilån blir dyrare om man tar det på 5 eller 7 år verkar de flesta begripa. Men ett bolån på 50 år verkar kosta lika mycket som ett på 10 år.

Avkastning är något man brukar räkna i % per tidsenhet, och den blir såklart inte högre om du amorterar mera allt annat oförändrat. Sen att avkastningen räknat i kronor blir högre om man ”investerar” mer pengar över en längre tid, oavsett investeringstyp borde inte komma som en överraskning.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in