Rent krasst så handlar det väl om att man gillar musik som är uppskattad inom sin genre, oftast sånt som får höga betyg i musikpressen.
Men också att man inte bara lyssnar på top hits radio utan kanske har lite egna åsikter och kan blanda från olika årtionden och stilar.
Citat:
Ursprungligen postat av
RandyWalker
Det känns lite som att det man egentligen säger när man ger beröm för nåns musiksmak är att de tycker om den musiken själva.
Det känns lite off att säga "wow du har verkligen bra musiksmak. Jag gillar inte låtarna du spelar personligen men det här är bra smak"
Det är inte så off.
Jag tror många kan uppskatta saker utanför deras egna preferenser.
Jag kan nästan bli extra benägen att säga att någon har bra musiksmak om de spelar genrer jag ogillar fast får det att låta bättre än normalt.
Har en polare som kört olika temakvällar, typ hiphop eller elektroniskt (inte mina favoritgenrer) och man har verkligen hört att han valt ut kvalitetslåtar.
Jämfört med en annan polare som säger sig gilla hiphop och elektroniskt men sen bara spelar ett par av de kändaste låtarna från riktiga sunkartister.
Men det stämmer förstås att man dras mer mot de stilar jag gillar.
Andra vänner jag tycker har bra musiksmak är en som som gillar skum hårdrock precis som jag - som hela tiden kommer med nya oväntade tips - både då kanske bästa låten från en underskattad platta med ett stort band, till nya band.
Har dock en annan vän som i princip bara lyssnar på super-säkra rock-klassiker låtar: Dylan och Stones greatest hits etc, sånt som jag själv älskar - men där skulle jag inte nödvändigtvis säga till andra att "han har bra musiksmak". Då säger jag mer "vi gillar ganska ofta samma typer av musik"