• 1
  • 2
2021-05-30, 23:07
Medlem
RandyWalkers avatar
Hej alla,

Funderat en del på detta genom åren. Vad bra musiksmak egentligen innebär. Jag har fått höra att jag har det ett antal ggr i mitt liv men vet inte om det stämmer.

Vad tycker ni andra om konceptet "bra musiksmak"? Vad menar ni när ni säger det till någon annan?

Personligen tycker jag att min smak är bred snarare än bra Det finns fantastisk musik inom opera, country, rap, rock, hårdrock, pop, synth, punk med mera. Några genrer som den med growl, väldigt repetitiv jazz med mera kan jag säga att jag avskyr personligen men ja..så kände jag lite med opera o country en gång i tiden så man vet aldrig..

Flera av dessa genrer och band inom respektive lyssnar jag såklart väldigt mycket mer på men att jag skulle ha bra musiksmak..hmm ja kanske

Det känns lite som att det man egentligen säger när man ger beröm för nåns musiksmak är att de tycker om den musiken själva.

Det känns lite off att säga "wow du har verkligen bra musiksmak. Jag gillar inte låtarna du spelar personligen men det här är bra smak"

Kan det vara så att man lånat det lite från klädsmak?. Att man berömmer förmågan att hitta musik och finna det som är bra och sen hjälpa andra att se det? Att liksom hitta vilka färger och plagg som passar bra på en själv och som går väl ihop.

Detta skulle jag kunna relatera till i viss mån för jag har upptäckt en hel del musik som sen andra uppskattat men jag tror ändå inte det varit så djupt från deras sida. Känns mer som att man bara säger det utan att reflektera över att man egentligen säger "jag gillar den musiken du gillar"

Vore intressant att höra hur ni ser på det och vad era erfarenheter är
Senast redigerad av RandyWalker 2021-05-30 kl. 23:20.
Citera
2021-05-30, 23:33
Medlem
xposures avatar
Subjektiv fråga.
Kommer variera från person till person.
Säger en tjej det till dig så ta det som en komplimang.
Citera
2021-05-30, 23:43
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man grovt skulle indela musiksmak i (1) mainstream skvalradio, (3) helknasig typ Kroumata, och (2) däremellan, så tycker jag det är 2 fast slagsida åt lite ängsligt. Lämpligt för umgängen och parförhållanden där man skall sitta och hålla med varandra.
Citera
2021-05-30, 23:59
Medlem
Rent krasst så handlar det väl om att man gillar musik som är uppskattad inom sin genre, oftast sånt som får höga betyg i musikpressen.
Men också att man inte bara lyssnar på top hits radio utan kanske har lite egna åsikter och kan blanda från olika årtionden och stilar.
Citat:
Ursprungligen postat av RandyWalker
Det känns lite som att det man egentligen säger när man ger beröm för nåns musiksmak är att de tycker om den musiken själva.

Det känns lite off att säga "wow du har verkligen bra musiksmak. Jag gillar inte låtarna du spelar personligen men det här är bra smak"
Det är inte så off.
Jag tror många kan uppskatta saker utanför deras egna preferenser.

Jag kan nästan bli extra benägen att säga att någon har bra musiksmak om de spelar genrer jag ogillar fast får det att låta bättre än normalt.
Har en polare som kört olika temakvällar, typ hiphop eller elektroniskt (inte mina favoritgenrer) och man har verkligen hört att han valt ut kvalitetslåtar.
Jämfört med en annan polare som säger sig gilla hiphop och elektroniskt men sen bara spelar ett par av de kändaste låtarna från riktiga sunkartister.

Men det stämmer förstås att man dras mer mot de stilar jag gillar.

Andra vänner jag tycker har bra musiksmak är en som som gillar skum hårdrock precis som jag - som hela tiden kommer med nya oväntade tips - både då kanske bästa låten från en underskattad platta med ett stort band, till nya band.

Har dock en annan vän som i princip bara lyssnar på super-säkra rock-klassiker låtar: Dylan och Stones greatest hits etc, sånt som jag själv älskar - men där skulle jag inte nödvändigtvis säga till andra att "han har bra musiksmak". Då säger jag mer "vi gillar ganska ofta samma typer av musik"
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-05-31 kl. 00:04.
Citera
2021-05-31, 00:03
Medlem
Det är såklart subjektivt men i mitt tycke om man hårddrar det så skall det ändå finnas nån form av talang bakom. Låtar som trendar på youtube och i radion är för mig de simplaste av fisar och också därför det är så populärt världen över. Folk gillar simpla saker dem känner igen och kan sjunga/nynna med till.

Jag säger inte att det måste va spelat av människor på instrument. Jag struntar i om det är tungt eller soft eller en dator som gjort låten men man hör ganska tydligt om det är en gripande seriös välarbetad bra låt av en riktig musiker eller om det är en obetydlig simpel fjärt som alla som inte vågar ha en egen åsikt gillar. Typ majoriteten av jordens befolkning om man ska se vad som är populärt på spotify/youtube/radio etc.

Länka gärna en utav dina favoritlåtar så ska vi avgöra om du har bra musiksmak?
Citera
2021-05-31, 00:06
Medlem
a-mortals avatar
Om man tycker om det någon annan lyssnar på så säger man att de har bra musiksmak.
Jag tycker inte om rapp så de som lyssnar på rapp har enligt mig dålig musiksmak t.ex.
Det är ofta man använder objektivism och ortodox attityd när man pratar om musik.
T.ex. Heavy metal är den enda bra musikgenren, el. Pop suger.
Citera
2021-05-31, 00:08
Allt är relativt , din musiksmak som du anser är bra är nails on a chalkboard för en annan.
Citera
2021-05-31, 09:26
Medlem
RandyWalkers avatar
Tack för bra svar alla.

Höll på att bli lite klokare kände jag men sen gick det mer åt förvirring igen.

Om jag utgår från att vi som skrivit är nåt sånär insatta o representativa så är det helt enkelt delat. Några anser att objektivt bra musik existerar medan andra reducerar det till subjektiv nivå där bra endast är det man tycker om

Personligen tänker jag att det bör vara så att folk använder det med någorlunda olik innebörd där vissa säger ’nice koll du har på musik’ o andra ’ooh gillar du oxå den, coolt’ fast kanske tror de att det de säger är ’han har smak’

Jag gillade särskilt inlägget om sunkig elektro pop o rap den sortens snubbe e för härlig!

Kanske får ta o gräva fram nårra youtube klipp
Citera
2021-05-31, 09:51
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Det är såklart subjektivt men i mitt tycke om man hårddrar det så skall det ändå finnas nån form av talang bakom. Låtar som trendar på youtube och i radion är för mig de simplaste av fisar och också därför det är så populärt världen över. Folk gillar simpla saker dem känner igen och kan sjunga/nynna med till.

Jag säger inte att det måste va spelat av människor på instrument. Jag struntar i om det är tungt eller soft eller en dator som gjort låten men man hör ganska tydligt om det är en gripande seriös välarbetad bra låt av en riktig musiker eller om det är en obetydlig simpel fjärt som alla som inte vågar ha en egen åsikt gillar. Typ majoriteten av jordens befolkning om man ska se vad som är populärt på spotify/youtube/radio etc.

Länka gärna en utav dina favoritlåtar så ska vi avgöra om du har bra musiksmak?

Här kommer ett axplock!

PS gillar att höra att det finns fler som tror på ’objektivt bra musik’

https://m.youtube.com/watch?v=sRY1NG1P_kw

https://m.youtube.com/watch?v=GoLx5MKrr-g

https://m.youtube.com/watch?v=cGEBXL11THc

https://m.youtube.com/watch?v=-QYThANlFtA

https://m.youtube.com/watch?v=x7ES7ueI7p0

https://m.youtube.com/watch?v=fWRgHVamt7g

https://m.youtube.com/watch?v=et5opRAv_OU
Citera
2021-05-31, 09:56
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Rent krasst så handlar det väl om att man gillar musik som är uppskattad inom sin genre, oftast sånt som får höga betyg i musikpressen.
Men också att man inte bara lyssnar på top hits radio utan kanske har lite egna åsikter och kan blanda från olika årtionden och stilar.
Det är inte så off.
Jag tror många kan uppskatta saker utanför deras egna preferenser.

Jag kan nästan bli extra benägen att säga att någon har bra musiksmak om de spelar genrer jag ogillar fast får det att låta bättre än normalt.
Har en polare som kört olika temakvällar, typ hiphop eller elektroniskt (inte mina favoritgenrer) och man har verkligen hört att han valt ut kvalitetslåtar.
Jämfört med en annan polare som säger sig gilla hiphop och elektroniskt men sen bara spelar ett par av de kändaste låtarna från riktiga sunkartister.

Men det stämmer förstås att man dras mer mot de stilar jag gillar.

Andra vänner jag tycker har bra musiksmak är en som som gillar skum hårdrock precis som jag - som hela tiden kommer med nya oväntade tips - både då kanske bästa låten från en underskattad platta med ett stort band, till nya band.

Har dock en annan vän som i princip bara lyssnar på super-säkra rock-klassiker låtar: Dylan och Stones greatest hits etc, sånt som jag själv älskar - men där skulle jag inte nödvändigtvis säga till andra att "han har bra musiksmak". Då säger jag mer "vi gillar ganska ofta samma typer av musik"

Tack för utförligt svar. Tror du e inne på det spår jag varit en hel del.

Jag tänker att vissa människor(många) formas av politiskt tänk o vad som e inne nu. De tror att de gillar nåt visst men när det är ute skulle de aldrig slå på samma låtar när de är ensamma o tänka ’ooh fortfarande bra’

Sådana faktorer bakar jag gärna in i konceptet ’objektivt bra musik’
Citera
2021-05-31, 10:34
Medlem
RandyWalkers avatar
Vi kan adda lite från rap o rnb också

https://m.youtube.com/watch?v=I8T3IlxJB54

https://m.youtube.com/watch?v=2jhQt7TVfHw

https://m.youtube.com/watch?v=yjexC3phymM
Citera
2021-05-31, 10:40
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Det finns ingen klar definition på detta, för det varierar från person till person.

Enligt mig är en person med bra musiksmak en sådan som inte låser sig och begränsar sig till ett område, eller dömer ut något för fort. En person med en bra musiksmak kan finna uppskattning och höra kvalitet inom olika former av musik, och det öppnar upp så många möjligheter och ger oss mer av det goda. Med det sagt får jag väl erkänna att det finns flera genrer som jag verkligen inte gillar, men jag lyssnar alltid med ett öppet sinne och dömer aldrig ut något innan jag har hört det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in