2006-05-30, 10:29
Medlem
Realizts avatar
Vad har ni för tips på hur man som svensk snabbt lär sig bättre danska och norska på egen hand? Vad rekommenderar ni för böcker eller internetresurser?

Jag föreställer mig inte att det är svårt att lära sig danska och norska för praktiska behov, men det är ju inte medfött utan kräver en ansträngning som jag nu vill vidta.

Mål 1:
Kunna läsa dansk och norsk text helt utan missförstånd.
- Det är väl bara att lära sig de få avvikande orden och en rad "false friends".

Mål 2:
Kunna förstå danskt och norskt uttal.
- Här krävs väl traditionella ljudband med texter, förutom uttalsregler.

Mål 3:
Kunna skriva text så att danskar och norrmän förstår utan missförstånd.
- Man byter helt enkelt ut svenska ord och uttryck som kan missförstås mot sina danska eller norska motsvarigheter.

Mål 4
Kunna tala danska.
- Så långt vill jag verkligen inte gå!
Citera
2006-05-30, 11:16
Medlem
Egon3s avatar
I fallet norska har du dessutom att ta ställning till bokmål eller nynorsk. Allvarligt, det är väl bara aktuellt med bokmål, särskilt som du har planen att studerera danska och norska samtidigt. I varje fall är det en komplikation. Det sägs att man i ordbehandlarna väljer stavningskontroll för bokmål respektive nynorsk.

Som alltid med främmande språk så är det knepigt att skaffa sig en rejäl bas av idiom. Det finns hela fraser som är falska vänner, kantänka.

Aftenposten: www.aftenposten.no
Berlingske Tidende: www.berlingske.dk
----
Dessa tips är enbart tekniska och språkliga, utan politisk avsikt. Förresten kan det vara nyttigt att lära känna motpartens jargong, om man är mera radikalliberalt ekologisk än de nämnda organen.
Citera
2006-05-30, 23:32
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Vad har ni för tips på hur man som svensk snabbt lär sig bättre danska och norska på egen hand? Vad rekommenderar ni för böcker eller internetresurser?

Jag föreställer mig inte att det är svårt att lära sig danska och norska för praktiska behov, men det är ju inte medfött utan kräver en ansträngning som jag nu vill vidta.

Mål 1:
Kunna läsa dansk och norsk text helt utan missförstånd.
- Det är väl bara att lära sig de få avvikande orden och en rad "false friends".

Mål 2:
Kunna förstå danskt och norskt uttal.
- Här krävs väl traditionella ljudband med texter, förutom uttalsregler.

Mål 3:
Kunna skriva text så att danskar och norrmän förstår utan missförstånd.
- Man byter helt enkelt ut svenska ord och uttryck som kan missförstås mot sina danska eller norska motsvarigheter.

Mål 4
Kunna tala danska.
- Så långt vill jag verkligen inte gå!

Här kommer några förslag. Jag har bott i Norge i några år, och tog norska på gymnasienivå här. Jag fick högsta betyg

Mål 1: Läs så många norska böcker du kan komma över, alla böcker du läser bör vara på norska.

Mål 3: Jag tycker att du hellre bör lära dig att skriva riktig norska. Du kan inte bara byta ut svenska ord mot norska, de har många gånger en helt annan meningsuppbyggnad. Detta vill också bli mycket lättare om du läser mycket på norska. Det är inte svårt att lära sig att skriva korrekt, mycket är väldigt likt och reglerna för stavning är lättare än i Sverige, allt stavas exakt som det låter...
Citera
2006-05-31, 08:54
Medlem
Noonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosferatou
...Detta vill också bli mycket lättare om du läser mycket på norska...

Skönt att du väljer att påvisa skillnaden språken emellan genom den där meningen :D
Citera
2006-05-31, 13:16
Medlem
Realizts avatar
Läsa böcker på bokmål, ja, det låter ju logiskt. Ska se om det finns relevant fackliteratur på biblioteken, för jag vill använda språken i arbetet. Och för stilens skull så får man väl lov att ha ambitionen att lära sig skriva korrekt på språken, snarare än att blanda.

Finns det problem med att lära sig danska och norska på en gång? Är det t.ex. lätt att blanda samman språken?
Citera
2006-05-31, 14:09
Medlem
Dräppels avatar
Beroende på var du själv bor tror jag att du kommer få mer problem med att behärska danskan än med norskan.
Min farsa har bott i Sverige i 30 år på en blandning av svenska och danska - sas det räcker ju så, detta gäller inte bara honom utan har med fler inflyttade danskar att göra.
Det verkar räcka med att byta ut dom ord som skiljer mycket men behåller mycket av den danska meningsuppbyggnaden osv - Dom gör ju sig förstådda.
Det kan nog vara en fälla... som skiljer dom från dom som måste lära sig språket sas från grunden.
Läsning för att plocka upp differenser i meningsuppbyggnad, exempelvis har jag rättat brev min far skrivit där jag får fråga honom vad det är han vill ha sagt för att det varit så annorlunda uppbyggt.
Är det affärsdanska/norska du skall ta till dig eller är det bara av intresse?
Citera
2006-06-01, 00:50
Medlem
Realizts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dräppel
Är det affärsdanska/norska du skall ta till dig eller är det bara av intresse?
För yrkeslivet. Danskar och norrmän är ju himla starka inom sjöfart, och jag har vissa utsikter där. Utanför skandinavien verkar ytterst få veta att de skandinaviska språken är nära besläktade, så om jag med rätta kunde påstå att jag behärskar sjöfartsspråken norska och danska, så skulle jag inte bara framstå som ett sjuspråkigt geni, utan även som om jag kunde prata med sjöbusar på sjöbusars vis...
Citera
2006-06-05, 05:16
Medlem
whiskeyportions avatar
Kolla om du kan få in dansk/norsk TV. Jag lärde mig många norska och danska ord genom det och även att förstå talad danska.
Citera
2006-06-05, 11:08
Medlem
Egon3s avatar
Norsk TV finns på: www.nrk.no (välj nett-TV). Nätradio finns på samma sida.

Dansk webb-TV finns liksom nätradio på www.dr.dk (man behöver inte ha bilder).
Det duger gott att ha bandbredd 500 kbit/s (välj låg bandbredd om det behövs).

PS: Jag ser att grannarna är lite benägna att ställa ner volymkontrollen, bara så man ser det ...
Citera
2006-06-09, 18:36
Medlem
nosferatous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noonah
Skönt att du väljer att påvisa skillnaden språken emellan genom den där meningen

Ja, jag är helt skadad efter alla år här... Det tog faktiskt en bra stund innan jag såg vad felet var
Citera
2006-06-25, 00:11
Medlem
call3s avatar
Lära sig danska!

god kväll (natt/morgon/middag) mina kära Fb läsare!
Nu är läget så här att jag har börjat jobba i danmark. och har nu lagt ett vad med en av dom danska tjejerna på jobbar om vem som först lär sig "den andres språk". Altså jag ska lära mig danska och hon ska lära sig svenska.
Men är det någon som vet om det finns några bra program/listor/översättare.
Jag vill altså antingen kunna översätta meningar till danska eller ha ett program o träna danska i.
Hoppas allt är bra med er och att ni har många bra tips att komma med, jag vill faktiskt lära mig danska

Mvh calle
Citera
2006-06-25, 00:36
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Den nya tråden Lära sig danska! fogades till denna.

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in