• 1
  • 2
2021-05-30, 11:00
Medlem
Jag bor i Danmark med ett danskt personnummer. Kan jag köpa saker i Sverige utan att min kreditvärdighet i Danmark påverkas?
Citera
2021-05-30, 11:09
Medlem
xposures avatar
Nej.
Citera
2021-05-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Nej.
Utveckla? Kronofogdens hemsida säger detta

Citat:
Om ditt krav riktar sig mot en person som är bosatt utomlands och endast har tillgångar utomlands, kan vi inte hjälpa dig. Detta gäller oavsett om du har en svensk eller utländsk dom/beslut. För att få råd och hjälp kan du i stället vända dig till en advokatbyrå, en inkassobyrå med internationell verksamhet eller eventuellt till det aktuella landets ambassad.

Jag har en skuld hos inkasso men den skickas från Sverige till mig och påverkar inte min danska kreditvärdighet. Den har jag ignorerat i åratal utan några problem.
Citera
2021-05-30, 11:42
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DodgingJail
Jag har en skuld hos inkasso men den skickas från Sverige till mig och påverkar inte min danska kreditvärdighet. Den har jag ignorerat i åratal utan några problem.
Danmark har sått utanför EU-samarbetet när det gäller att hantera uteblivna betalningar. Det innebär att den som har en förfallen fordran vilken inte bestridits själv måste gå till dansk domstol. Det är lite krångligt men inte särskilt. Däremot driver det danska rättsväsendet inte in skulder under 2000 danska kronor.
Citera
2021-05-30, 11:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Jag bor i Danmark med ett danskt personnummer. Kan jag köpa saker i Sverige utan att min kreditvärdighet i Danmark påverkas?
Att du köper saker påverkar inte kreditvärdigheten. Däremot om du köper på kredit utan att betala för dig, eller rullar stora kreditköp hela tiden så påverkas givetvis din kreditvärdighet.

Om svenska skulder syns i Danmark beror helt på hur noggrann den Danska kreditupplysningen är. Jag antar att en sedvanlig kreditupplysning endast tar hänsyn till kreditinformation i samma land, av kostnadsskäl, men om du skulle ta ett huslån i Danmark är det inte omöjligt att banken kollar upp även dina svenska skulder.

Även om Danmark delvis valt att stå utanför EU-rätten så är det fullt möjligt att få Danska motsvarigheten till Kronofogden driva in en svensk skuld (om det finns en dom i botten).
Citera
2021-05-30, 11:58
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Troligtvis kommer det inkassobolag som företaget du beställt av se till att driva processen om det är en väsentlig summa.
Citera
2021-05-30, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Troligtvis kommer det inkassobolag som företaget du beställt av se till att driva processen om det är en väsentlig summa.

Företaget - svensk inkasso tex Kredinor som sen tar det med svenska kronofogden som i sin tur tar det med Kredinor i Danmark.
Citera
2021-05-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atta38
Företaget - svensk inkasso tex Kredinor som sen tar det med svenska kronofogden som i sin tur tar det med Kredinor i Danmark.
Det är inte sant, Kronofogden säger att de inte behandlar ärenden som gäller folk bosatta utomlands.
Citera
2021-05-30, 19:04
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Det är inte sant, Kronofogden säger att de inte behandlar ärenden som gäller folk bosatta utomlands.

Precis, skulder av civilrättslig karaktär kan kfm inte driva in i andra länder. Däremot kan långivaren processa i ett annat Eu-land. Gäller det vissa skatteskulder och skulder till staten kan kfm kontakta motsvarande instans för ev. hjälp med indrivning. Danmark är dock lite speciellt vad jag förstått.
Citera
2021-05-30, 20:55
Medlem
Tänk efter: Kreditgivare lär inte låna ut pengar till dig om de inte har möjlighet till att driva in skulden.
Du får låna pengar, således måste de ha möjlighet till att driva in skulden.
Citera
2021-05-31, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tänk efter: Kreditgivare lär inte låna ut pengar till dig om de inte har möjlighet till att driva in skulden.
Du får låna pengar, således måste de ha möjlighet till att driva in skulden.
Ej sant, har kunnat göra det med mitt svenska personnummer som boende i Danmark.
Citera
2021-05-31, 11:24
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ej sant, har kunnat göra det med mitt svenska personnummer som boende i Danmark.

Det är visst sant. Och svenska bolag har alla möjligheter att driva in skulden i Danmark, oavsett om du "handlat på" ditt svenska eller danska personnummer. Att man inte kan göra det via just KFM har ingen betydelse.

Att man för mindre belopp väljer att inte driva in skulden i Danmark (just nu) är en helt annan sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in