Citat:
Tack.Tack för tipset! Försökt läsa honom förut någon gång (Mellanmjölken, tror jag) och vi kom aldrig riktigt överens, han släppte inte in mig utan höll mig på avstånd och det slutade med att (han förmodligen skulle ha kallat mig dum i huvudet och) jag har för mig att jag tyckte att han var en jäla gnällspik och dysterkvist. Ska kanske göra ett nytt försök i sommarens hängmatta!
Jag håller inte med om att Greta blivit en Jesusfigur eller att vi har infantiliserats. Inte heller om att reklamen är en förebråelse för "det gamla sättet" att köra bil eller att barn med klimathysteri är hjärntvättade av en masshysteri. Och att låta barn vara barn, om man med det menar helt ovetande om yttervärlden som de kunde vara i typ Bullerbyböckerna, är nog nästintill omöjligt idag med all information som vräks över oss överallt. (Det var det nog för övrigt även i Bullerbyn fast hon inte skrev så mycket om barnen som dog i stryparsjukan eller fick livslånga och svåra skador av polio, eller om föräldrar som drunknade i sitt eget blod av TBC.) De kommer att oroa sig och det måste vi hjälpa dem med, inte låtsas som att det inte finns.
Jag håller inte med om att Greta blivit en Jesusfigur eller att vi har infantiliserats. Inte heller om att reklamen är en förebråelse för "det gamla sättet" att köra bil eller att barn med klimathysteri är hjärntvättade av en masshysteri. Och att låta barn vara barn, om man med det menar helt ovetande om yttervärlden som de kunde vara i typ Bullerbyböckerna, är nog nästintill omöjligt idag med all information som vräks över oss överallt. (Det var det nog för övrigt även i Bullerbyn fast hon inte skrev så mycket om barnen som dog i stryparsjukan eller fick livslånga och svåra skador av polio, eller om föräldrar som drunknade i sitt eget blod av TBC.) De kommer att oroa sig och det måste vi hjälpa dem med, inte låtsas som att det inte finns.
Jag har en känsla av att du kommit fram till en plats där du kan se perspektiv och hur annorlunda det offentliga samtalet idag är jämfört med för bara 50 år sen, då väldigt många fler saknade den skyddade verkstad vi vill ge alla våra våra barn idag.
Man visste att man hade klasskamrater som fick spö hemma, (aga-lagen kom som en följd av detta) vilka som söp och var elaka på fyllan, vilka som var sk "nyckelbarn", vilka som fick nån hundralapp för att hålla sig undan när helgen kom för att föräldrarna hade andra planer än att passa ungar och vilka som var tvungna att förlita sig på sina syskon för att ens få mat på bordet.
Då läste vi om mammor som reste iväg utomlands med sina nya pojkvänner medan barnen fick klara sig själva hemma.
Han har skrivit flera böcker, som vart och ett ger en tydlig bild av allt det där vi slutat prata om, men som BRIS och MINDs får höra i stort sett dagligen.
Den offentliga hegemonin handlar om hur synd det är om kvinnor hela tiden, men de som verkligen lider är barnen.
Alla sorters barn. Skilsmässobarn eller barn i familjer med "heder", är "lika" allvarligt.
Barn som aldrig blir riktigt vuxna borde förbjudas att få egna barn.
Men det finns ingen som varnar dem.