• 1
  • 2
2021-05-29, 09:55
Medlem
Lofns avatar
Köttfärs t.ex. innehåller väl omkring 15% kollagen? Känns som att man får i sig en hel del kollagen från vanlig kost? Är det skillnad på kollagen från benmärg och från köttdetaljer?
Citera
2021-05-29, 10:03
Medlem
Asmodeusvults avatar
Kroppen producerar det du ska ha själv. Det man bör ta om man lider av underskott är sådant som hjälper kroppen att öka sin produktion.

Att ploppa i sig kollagen tvingar ändå kroppen att göra om det till aminosyror och sedan på nytt till kollagen igen.
Citera
2021-05-29, 10:41
Medlem
Tillförsel av C-vitamin sägs gynna kollagenbildningen. När man blir äldre avtar tyvärr kollagenbildningen men jag "tror" att ständig tillförsel av C-vitamin kan vara det bästa sättet att hjälpa kroppen. Ja överskott av C-vitamin kissas ut men om man äter frukt flera gånger per dag tror jag det förbättrar.

Det är inte säkert att kroppen kan tillgodogöra sig kollagentillskott, det sker en nedbrytning i magsäcken och i tarmarna som gör att det inte tas upp, men vi vet för lite.

Några anser att tillskottet Genacol fungerar men jag ställer mig tveksam till det.

Vegetarianer har det lite svårare "tror" jag för det blir inte tillräckligt allsidigt. Vegetarianer blir väldigt rynkiga, fy fan....men dom lever länge på grund av lägre blodfetter.
Citera
2021-05-29, 11:44
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Tillförsel av C-vitamin sägs gynna kollagenbildningen. När man blir äldre avtar tyvärr kollagenbildningen men jag "tror" att ständig tillförsel av C-vitamin kan vara det bästa sättet att hjälpa kroppen. Ja överskott av C-vitamin kissas ut men om man äter frukt flera gånger per dag tror jag det förbättrar.

Det är inte säkert att kroppen kan tillgodogöra sig kollagentillskott, det sker en nedbrytning i magsäcken och i tarmarna som gör att det inte tas upp, men vi vet för lite.

Några anser att tillskottet Genacol fungerar men jag ställer mig tveksam till det.

Vegetarianer har det lite svårare "tror" jag för det blir inte tillräckligt allsidigt. Vegetarianer blir väldigt rynkiga, fy fan....men dom lever länge på grund av lägre blodfetter.

Äter man frukt flera gånger om dan får man i sig massor med socker (fruktos) vilket knappast är gynnsamt eller nyttigt för någon människa som vill hålla sig frisk, särskilt inte om man är äldre eller diabetiker, dessutom vet man inte hur mycket c-vitamin frukterna innehåller när frukten ofta är uppdriven på konstgjort sätt i växthus besprutade och behandlade, ett säkrare och mycket billigare sätt att få i sig tillräckligt med c-vitamin är askorbinsyra, då slipper du också en massa onödigt socker.
Senast redigerad av mymyself 2021-05-29 kl. 11:47.
Citera
2021-05-29, 11:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Blir de inte rynkigare för att de väger mindre? Tunna vuxna/äldre är rynkigare än lite rundhyllta människor.
Citera
2021-05-29, 12:49
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Citat:

Min erfarenhet är annars att vegetarianer brukar se yngre ut än andra rent generellt.
Citera
2021-05-29, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Äter man frukt flera gånger om dan får man i sig massor med socker (fruktos) vilket knappast är gynnsamt eller nyttigt för någon människa som vill hålla sig frisk, särskilt inte om man är äldre eller diabetiker, dessutom vet man inte hur mycket c-vitamin frukterna innehåller när frukten ofta är uppdriven på konstgjort sätt i växthus besprutade och behandlade, ett säkrare och mycket billigare sätt att få i sig tillräckligt med c-vitamin är askorbinsyra, då slipper du också en massa onödigt socker.

Du kan ha rätt men åtminstone bären innehåller också tusentals antioxidanter vissa av dom okända som samverkar. Men du har rätt söta frukter som melon och vindruvor kan ha för mycket socker.

Vi får diskutera resveratrolet från vindruvor och rödvin vid annat tillfälle...
Citera
2021-05-29, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Blir de inte rynkigare för att de väger mindre? Tunna vuxna/äldre är rynkigare än lite rundhyllta människor.

Jo så kan det också vara. Men rynkorna är inte kul, jag har erfarit att det skiljde sig mycket bland indianfolken. Dom äldre av Apache och Sioux blev rynkiga medan eskimåerna (Innuiterna) även som äldre hade fin hud. Men kanske dom fick i sig mer fett eller ett annat fett. Men tjocka var dom inte, varken indianer eller eskimåer.
Citera
2021-05-29, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Min erfarenhet är annars att vegetarianer brukar se yngre ut än andra rent generellt.

Ja dom är "friskare", rör sig fortare, men fy (FAN) så rynkiga. Jag vill inte vara så rynkig när jag närmar mig me-too-brudarna.

Vegetarianerna får antagligen in mindre slagg och nitrater än vad köttätarna får. Och dom lever kanske två år längre.

Jag tror det är mycket svårt att få ett bra upptag från tillskott när det gäller collagen.
Citera
2021-05-29, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofn
Köttfärs t.ex. innehåller väl omkring 15% kollagen? Känns som att man får i sig en hel del kollagen från vanlig kost? Är det skillnad på kollagen från benmärg och från köttdetaljer?

Bra fråga. Vissa experter tror att upptaget är bäst från fiskben, när man äter strömming skall man tugga med sig dom fina små benen.
Kanske fisk överhuvudtaget om man bara kan tugga sönder dom mindre benen.

Men folk idag äter fiskfiléer.

Benmärg låter lite överkurs. Jag har läst någonstans att kyckling innehåller mer kollagen än nötkött men frågan är alltid hur mycket man tar upp. Ingen vet säkert.
Citera
2021-05-29, 14:19
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Du kan ha rätt men åtminstone bären innehåller också tusentals antioxidanter vissa av dom okända som samverkar. Men du har rätt söta frukter som melon och vindruvor kan ha för mycket socker.

Vi får diskutera resveratrolet från vindruvor och rödvin vid annat tillfälle...

Exakt, bär har vi i de Svenska skogarna helt gratis, hallon och blåbär fin fina grejer
Citera
2021-05-30, 19:13
Medlem
happilappis avatar
Det jag har hört är att kollagentillskott är helt överflödigt.

Din kropp tillverkar själv kollagenet som behövs. Proteiner som du äter bryts alltid ner till aminosyror, så att tillföra redan färdiga kollagenpeptider är bara onödigt dyrt, för dom kommer ändå brytas ner till aminosyror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in