• 3
  • 4
2022-02-23, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasvidhavet
Jag undrar med vilka psykiska problem eller funderingar det är meningsfullt, lönt och produktivt eller givande att gå till psykologer. Vad tycker ni, och vilka är era erfarenheter?

Är det möjligt att gå till en psykolog som kan lägga rollen som tjänsteman och moralisk översittare åt sidan, och inrikta sig på att bara hjälpa patienten utifrån dennes/hennes perspektiv?

Med vilka problem och/eller funderingar är det lönt att "söka hjälp", och när är det inte lönt?
Ni som går eller gick till psykolog, vad förväntade ni er? Blev ni hjälpta?

Efter 20 år av bortstötning från avdelning till institution till psykolog till beroendeenhet till dubbeldiagnos osv. Så fann jag störningen på egen hand av slump cPTSD. Gjorde IDC10 och prickade in rubbet. Mao så kunde de inte sitt jobb, vilket tydligen är mkt vanligt i Sverige.

Ingen imponerade förutom den sista som f ö inte är psykolog utan behandlar PTSD-patienter i huvudsak, psykoterapeut tror jag hon är. Hon grillar mig verkligen. Om det hjälper återstår att se men med ca 30% långsiktig lättnad så finns hopp. Även om jag sannolikt hänger mig när jag tröttnat på livet, vilket idag känns främmande.
Citera
2022-02-25, 06:19
Psykologer går inte ut på att DU ska må bra (inget självändamål alls) utan endast på att omforma och göra dig anpassningsbar.

Prioritetsordning:
1. Du ska bidra med skatt, vara produktiv eller åtminstone arbetsmoralisk - om inte möjligt så 2
2. Göra så att du kostar staten och samhället så lite som möjligt - om inte möjligt så 3
3. Då finns inget intresse.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in