2022-02-02, 19:17
Medlem
Jag har gått till en hel del psykologer under åren, men den enda som jag faktiskt kände var riktigt genuin och hjälpsam var den psykolog som jag fick träffa efter min diagnos. Hon jobbade på habiliteringen.

Gick sedan hos henne under cirka två år.. Vår patient/psykolog-relation minns jag med värme.

De andra har tyvärr inte varit så stöttande, någonsin.
Citera
2022-02-15, 01:00
Medlem
Måste inte vara, men vissa har ju verkligen ingen aning.
Citera
2022-02-15, 11:04
Medlem
Auswanderers avatar
de kan vägleda en, men deras uppgift är ju inte att lösa våra problem. Hur ska de kunna göra det? De kontrollerar inte sina patienter.

Vill man ha förändring så måste man ta sig i kragen o bara göra det - lättare sagt en gjort såklart.

Tror att en ilsken Rickey Goldmill (Rockys tränare) hade kunnat motivera o hjälpa fler än en psykolog hade
Citera
2022-02-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Tycker inte dom gör mer än att prata.
För en del räcker det tydligen.
Om man råkar eller mördar finns nog ingen hjälp förutom fängelse
Vad skulle de göra, förutom att prata anser du?
Citera
2022-02-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasvidhavet
Jag undrar med vilka psykiska problem eller funderingar det är meningsfullt, lönt och produktivt eller givande att gå till psykologer. Vad tycker ni, och vilka är era erfarenheter?

Är det möjligt att gå till en psykolog som kan lägga rollen som tjänsteman och moralisk översittare åt sidan, och inrikta sig på att bara hjälpa patienten utifrån dennes/hennes perspektiv?

Med vilka problem och/eller funderingar är det lönt att "söka hjälp", och när är det inte lönt?
Ni som går eller gick till psykolog, vad förväntade ni er? Blev ni hjälpta?

Tyvärr så lutar det åt att de inte har någon generellt positivt resultat på psykiskt välbefinnande, i synnerhet bland kvinnor.

Dels för att den är så pass hög "psykisk sjukdom/dåligt mående" i samhället och ökat de senaste 50åren, dels för att effekten av medicinering i kombination med terapi är så pass extrem i jmf med enbart terapi.
Citera
2022-02-15, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Vad skulle de göra, förutom att prata anser du?
Har glömt vad det här handlade om.
Men jag sa nog fel. Lyssnar gör dom.
Såklart bra att kunna prata med någon innan man gör några misstag.
Citera
2022-02-16, 10:29
Medlem
369Qs avatar
Deras jobb är att hålla dig sövd i och i schack. Så du mår skit, knaprar läkemedels industrins piller men fortfarande är en del av hamsterhjulet.
Citera
2022-02-16, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Om du letar efter dem som har personlig mognad kan du ju lika gärna prata med gammal farbror i hamnen eller varför inte en granne. Själv tror jag inte alls på psykologer eftersom deras metoder vilar på en felaktigt byggd grund. Grunden är felaktig, därför blir metoderna och resultaten också fel. Man ska nog som patient inte ha några som helst förväntningar på en psykolog. Han eller hon kommer inte, och kan inte, säga ett abrakadabra som gör att patienten blir bra.

Finns redan alldeles för många som gör det. Sök hjälp är mitt råd till dem. Psykologen får ju alla fall betalt för att lyssna på er livs historia och komma med tröst och råd.

Känns bara akward att behöva agera psykolog när man ska hämta posten eller väntar på bussen.
Men jag förstår att det känns skönt att kunna vräka ut sig all skit som tynger en.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2022-02-16 kl. 20:22.
Citera
2022-02-16, 20:42
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Deras jobb är att hålla dig sövd i och i schack. Så du mår skit, knaprar läkemedels industrins piller men fortfarande är en del av hamsterhjulet.
Hålla patienter sövda i schack inuti hamsterhjulet där dom själva befinner sig är deras uppgift.
Citera
2022-02-16, 23:12
Medlem
Jane-Ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasvidhavet
Jag undrar med vilka psykiska problem eller funderingar det är meningsfullt, lönt och produktivt eller givande att gå till psykologer. Vad tycker ni, och vilka är era erfarenheter?

Är det möjligt att gå till en psykolog som kan lägga rollen som tjänsteman och moralisk översittare åt sidan, och inrikta sig på att bara hjälpa patienten utifrån dennes/hennes perspektiv?

Med vilka problem och/eller funderingar är det lönt att "söka hjälp", och när är det inte lönt?
Ni som går eller gick till psykolog, vad förväntade ni er? Blev ni hjälpta?

Det ända som skulle få mig att gå till en psykolog är om jag behövde en annan persons perspektiv som jag själv inte kan se, en ”ögonöppnare”. Ibland kan det vara bra att prata med en utomstående som dessutom är professionell i sitt arbete, dock är det svårare att hitta någon psykolog man ”klickar” med , någon som verkligen kan ”knäcka nöten”
Citera
2022-02-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auswanderer
de kan vägleda en, men deras uppgift är ju inte att lösa våra problem. Hur ska de kunna göra det? De kontrollerar inte sina patienter.

Vill man ha förändring så måste man ta sig i kragen o bara göra det - lättare sagt en gjort såklart.

Tror att en ilsken Rickey Goldmill (Rockys tränare) hade kunnat motivera o hjälpa fler än en psykolog hade

En björk kan inte hjälpa en människa. Den förra är torr och byggd av fiber, den senare är levande och agerande i verkligheten.

Psykologer beskriver .. men kan inte agera. Riktiga människor med önskningar och empati är bättre att hålla i handen under dåligt väder.
Senast redigerad av Proprioception 2022-02-23 kl. 19:29. Anledning: GÖL .. en våt spray parfym som doftar multnade löv och mull för den naturmedvetna innerstads människan
Citera
2022-02-23, 23:50
Medlem
Auswanderers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
En björk kan inte hjälpa en människa. Den förra är torr och byggd av fiber, den senare är levande och agerande i verkligheten.

Psykologer beskriver .. men kan inte agera. Riktiga människor med önskningar och empati är bättre att hålla i handen under dåligt väder.
Tycker du har helt rätt.

jag har social ångest o har därför svårt med att skapa sociala relationer med folk. Har du något tips??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in