2021-05-28, 00:26
Medlem
Har en MacBook som är låst (svartskärm med hänglås) och inget lösenord har jag. är inte så haj på Mac men kan jag formatera den eller är det bara att kasta i återvinningen?
Citera
2021-05-28, 00:41
Medlem
Zitilitess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayatolla
Har en MacBook som är låst (svartskärm med hänglås) och inget lösenord har jag. är inte så haj på Mac men kan jag formatera den eller är det bara att kasta i återvinningen?

Fråga personen du snodde den av så kanske du kan få lösen
Citera
2021-05-28, 00:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayatolla

Och varför har du inget lösenord då, är det inte din MacBook…?

Är den låst till ett AppleID så hjälper det inte att formatera den. När den startas så kommer den att kräva lösen till det AppleID den är låst till innan man kommer vidare.
Citera
2021-05-28, 01:36
Medlem
Prova att starta din Mac i återställningsläge och tryck ta bort firmware/fast mjukvara lösenord i inställningar. Förutsätter att det är det du frågar efter och inte ditt lösenord till själva kontot.
Citera
2021-05-28, 02:56
Medlem
Trolltestets avatar
Koppla in datorns nätverkskabel i din hemmarouter och starta datorn. Det kan funka.
Citera
2021-05-28, 04:59
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofemore
Prova att starta din Mac i återställningsläge och tryck ta bort firmware/fast mjukvara lösenord i inställningar. Förutsätter att det är det du frågar efter och inte ditt lösenord till själva kontot.

Dit kommer man inte utan lösenord om den är krypterad och har firmware-lösenord.

Nu kanske inte de flesta gör detta, men borde. Speciellt på en laptop.

Då blir det till att på något sätt fixa fram nya komponenter, in och skruva och löda och veta vad man ska göra som gäller.

För att låsa upp datorn endast. Möjligtvis. Att maskinhårdvaruID efter det är låst till ett apple-id är nästa problem. Haha.
Citera
2021-05-28, 05:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjugofemore

Du har uppenbarligen ingen koll på vad du pratar om…

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Koppla in datorns nätverkskabel i din hemmarouter och starta datorn. Det kan funka.

Jag förstår hur du tänker…… Och detta är ett ”bra” tips som TS borde testa, gärna låta den stå påslagen så i ett par dagar eller så med kontakt till internet…
Citera
2021-05-28, 08:01
Medlem
USB sticka med macos installera om done.
Citera
2021-05-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Kommer inte att hjälpa eftersom den är firmware låst
Har du orginalkvitto så kan Apple hjälpa dig, annars så nej
https://support.apple.com/en-us/HT204455
Citera
2021-05-28, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff

Ditt tips avslöjar dig som noll koll kokosboll…..
Normalt är Mac hårdvarulåst och då skiter det sig totalt med ditt tips. Datorn kommer att fortsätta att kräva lösenord till det AppleID den är låst till innan den kan startas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in