2021-06-22, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Det beror på att du inte har förstått vad demokrati är.
Rövslickning möjligen på dagostar
.hon ser bra ut.
Citera
Medlem
I senaste DN/Ipsos som kom för 5 minuter sen har S tappat 2% medan V har ökat från 10 till 12, vilket är deras högsta notering sedan Schymans glansdagar (2002). Så det verkar gå hem stenhårt i stugorna bland vänsterväljare att göra som Nooshi gjort i veckan.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Problemet är att folkvalda inte företräder folket, utan folkvalda gör som de vill. Vilket förklarar regeringskrisen vi ser idag. Därför borde det finnas folkomröstningar angående viktiga frågor. Just på grund av detta.

Du tror att de folkvalda skulle företräda bättre med ett annat system?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Så du är bara för demokrati om resultatet blir enligt dina önskemål och din ideologi? Om Arbetarpartiet Kommunisterna skulle görs braksuccé och slå sig in i riksdagen med 20%, skulle du då lika ivrigt säga att det är odemokratiskt om de övriga partierna vänder dem ryggen?

Jag är för demokrati så länge partierna som bestämmer har sveriges invånares välfärd som prio 1. För det är deras uppgift. Idag har JÖK som prio 1 att vara PK.

Må de dö plågsamt allihop.
Citera
2021-06-22, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dipt
Äh vem bryr sig, hennes och sossarnas politiska karriär sjunger på sista versen, folk kommer tappa andan när det uppdagas vad som försiggår i Löfvéns regering, och det uppdagas snart.
Nu är jag inte centerpartist men jag tycker nog tvärt om, att Lööv ha varit väldigt principfast, stark och stått vid sitt ord. Vilket jag respekterar henne för. Den politik hon driver vill jag dock inte ha. Men en,igår opinionen så är hon en av få som står sig starka.
Citera
2021-06-22, 13:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I senaste DN/Ipsos som kom för 5 minuter sen har S tappat 2% medan V har ökat från 10 till 12, vilket är deras högsta notering sedan Schymans glansdagar (2002). Så det verkar gå hem stenhårt i stugorna bland vänsterväljare att göra som Nooshi gjort i veckan.

Det ger respekt att kräva respekt.
Citera
2021-06-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Om det mot förmodan skulle bli extraval i Sverige, borde inte det systemet omformas en aning så inte valfusk kan uppstå?

Det var ju mycket snack om hur valsedlarna övervakades av ibland aggressiva personer, så den som tog SD sedlar trakasserades osv.

Hade man haft valsedlarna väl avskilt så ingen kan se vad folk tar, så hade folk vågat ta de sedlar de vill.

Nu går ju detta att komma runt genom att ta med sina egna valsedlar som man har fått innan, men alla verkar ju inte förstå detta.

Vad är garanten för att vi får ett säkrare valsystem i ett extra val, än vad vi fick förra gången då trakasserierna kunde äga rum?
Det pratas om drive in röstning från bil.
Citera
2021-06-22, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ett annat alternativ är en "samlingsregering" bestående av (V)+(M)+(KD)+(M)+(SD)+(L) som enbart tillträder fär att ersätta Löfven som expeditionsministär. Att en sådan regering kan tillträde är beroende av att Annie Lööf och (C) fortsätter anklaga (V) för att vara extremister medans Löfven fortsätter att vägra ta in dem som formell förhandlingspart.

Alla parter kan anse att det finns tillräckligt med politik (främst inom Covidhanteringen) som de kan genomdriva för att det skall vara värt det istället för att låta Löfven sitta kvar. Tror att tanken är lite lockande för både (V) och (M) faktiskt. Då skulle bägge kunna hävda att de tar ansvar för att städa upp efter fiaskot Löfven.

Det är viktigt att Löfven inte kan tillträda igen tycker jag. Får Löfven sitta under nästa vår kommer säkert ett förslag om pensionstillskott över statsbudgeten för att köpa röster exempelvis. Samt Familjeveckan införs. Kan (V) hindra Stefan Löfven från att köpa röster tror jag att de skulle kunna tjäna en hel del på det...

Allt som minimerar PK-JÖKens makt är bra.

Men jag tror inte V kommer trycka annat än rött på allt utom rödgrön statsminister..
Citera
2021-06-22, 13:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Rövslickning möjligen på dagostar
.hon ser bra ut.

Vad pratar du om? Är du säker på att du hamnat på rätt underforum?
Citera
2021-06-22, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanJon
Nu är jag inte centerpartist men jag tycker nog tvärt om, att Lööv ha varit väldigt principfast, stark och stått vid sitt ord. Vilket jag respekterar henne för. Den politik hon driver vill jag dock inte ha. Men en,igår opinionen så är hon en av få som står sig starka.

Om jag har som princip att ge var tionde kvinna jag ser en lavett, och jag gör det alltid, oavsett vad, respekterar du mig då?

Att vara principfast är inte bra om principen är skit.
Citera
2021-06-22, 13:58
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast betyder det att du, en tacosivrare, inte får äta med de andra; inte tycka något om vilken tid ni skall träffas på restaurangen, vad man skall dricka, vilken pizzeria ni skall äta på, vilket bord ni skall välja, etc etc....skall alla dina ideer dömas ut rakt av utan diskussion bara för att du ville ha tacos?

Det är ju upp till majoriteten av avgöra om det ska ske demokratiskt.

Det finns ju mer än en anledning till att jag inte förespråkar demokrati...
Citera
2021-06-22, 13:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Problemet är att folkvalda inte företräder folket, utan folkvalda gör som de vill. Vilket förklarar regeringskrisen vi ser idag. Därför borde det finnas folkomröstningar angående viktiga frågor. Just på grund av detta.

Precis, representativ demokrati som vi påstår att vi har fungerar bara så länge representanterna tar sitt uppdrag på stort allvar och representerar väljarna. Problemet är dock att de har stor makt och makt korrumperar alltid vilket har lett till att de slutat företräda väljarna. Representativ demokrati kan därför bara fungera en begränsad tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in