2021-06-22, 13:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Både du och jag vet att S, V , C och MP idag gör allt och lite till för att utesluta Åkesson från allt sorts inflytande och det är därför vi har den här röran idag då all deras energi går till detta. Men nu går vi Off-topic, i agree to disagree, jag tycker inte som dig angående vår påstådda demokrati

Det beror på att du inte har förstått vad demokrati är.
Citera
2021-06-22, 13:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Fast Schweiz har ju det, och det är ett fungerade land. Varför skulle Sverige inte kunna ha det?

Fast nu var ju frågan om det är demokrati eller inte demokrati att ha ett parlament där folkvalda företräder folket. Det är givetvis demokrati. Sedan kan man självklart tycka att det vore bra om speciella frågor tas ut och folkröstas om. Där har ju Sverige en ganska bristfällig tradition. Jag kan ju tycka att migrationsfrågan borde ha avgjorts i en direkt beslutande folkomröstning.
Citera
2021-06-22, 13:51
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Om det mot förmodan skulle bli extraval i Sverige, borde inte det systemet omformas en aning så inte valfusk kan uppstå?

Det var ju mycket snack om hur valsedlarna övervakades av ibland aggressiva personer, så den som tog SD sedlar trakasserades osv.

Hade man haft valsedlarna väl avskilt så ingen kan se vad folk tar, så hade folk vågat ta de sedlar de vill.

Nu går ju detta att komma runt genom att ta med sina egna valsedlar som man har fått innan, men alla verkar ju inte förstå detta.

Vad är garanten för att vi får ett säkrare valsystem i ett extra val, än vad vi fick förra gången då trakasserierna kunde äga rum?
Citera
Medlem
NYHETERNA.
Centerstyrda surahammar kommer nu att sammanarbeta med ,M Sd Kd i kommunen.
Ger mig tusan på att partiet håller på att krackelera.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Så länge folk generellt röstar för sveriges välfärd, så är jag för demokrati. Att vissa med speciella livssituationer röstar egoistiskt är en sak, men att folk röstar PK och för sin ideologi de inte erkänner har, är bara pinsamt och de borde deporteras eller omyndigförklaras, eller åtminstone få stryk.
Så du är bara för demokrati om resultatet blir enligt dina önskemål och din ideologi? Om Arbetarpartiet Kommunisterna skulle görs braksuccé och slå sig in i riksdagen med 20%, skulle du då lika ivrigt säga att det är odemokratiskt om de övriga partierna vänder dem ryggen?
Citera
2021-06-22, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
För att det finns alldeles för många inom S som inte vill samarbeta med vare sig M eller SD så klart.

(S) söker idag samarbete med V/MP/C, och inte med M/SD, men den tiden kommer då (S) och SD bildar koalition. De är egentligen samma parti.
Citera
Medlem
xcoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mongoprofeten
Varför? Tror du att hon kommer att lämna landet på grund av regeringskrisen?

Det vore väl en önskedröm när du säger det.
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Fast nu var ju frågan om det är demokrati eller inte demokrati att ha ett parlament där folkvalda företräder folket. Det är givetvis demokrati. Sedan kan man självklart tycka att det vore bra om speciella frågor tas ut och folkröstas om. Där har ju Sverige en ganska bristfällig tradition. Jag kan ju tycka att migrationsfrågan borde ha avgjorts i en direkt beslutande folkomröstning.

Problemet är att folkvalda inte företräder folket, utan folkvalda gör som de vill. Vilket förklarar regeringskrisen vi ser idag. Därför borde det finnas folkomröstningar angående viktiga frågor. Just på grund av detta.
Citera
2021-06-22, 13:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du återkommer hela tiden till vad vi i Sverige gör och det råder det inga delade meningar om, i Sverige gör vi så och det är därför demokratin inte fungerar här. Att få rösta om vem som ska vara statsminister och leda landet är inte att rösta hela tiden, detta är bara oärlig argumentation från dig.

Oärligt var det inte eftersom jag skrev: det verkar som...

Att Sverige har ett demokratiskt system råder dock ingen tvekan om.

Citat:
Varför skulle en äkta demokrat vara motståndare till att makten att utse landets ledare ges till folket? Det är bara politikereliten och MSM som idag har den makten som ogillar att förlora den men då är de inte äkta demokrater. De vill ha makten att kunna få tolka vad de tror att folk vill för att i praktiken kunna göra det de själva vill.

Du är väldigt otydlig här när det gäller vad du vill. Vill du ha folkomröstning på personnivå eller vill du ha ett nytt val?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Hahaha. Ja. Vilken slogan man skulle kunna pyssla ihop:

”Rösta på oss så vi kan avskaffa oss”

Lycka till med det projektet. Vad sägs om att bilda en allians med Kalle Anka-partiet?
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Att få göra sin röst hörd är inte synonymt med att få gehör för det man säger...

Om du, jag och tre till ska gå ut tillsammans och äta något och alla ni andra vill äta pizza men jag tycker att vi ska äta tacos, är det väl ändå mest troligt att vi går och käkar pizza och inte tacos... Eller vad tror du?

Fast betyder det att du, en tacosivrare, inte får äta med de andra; inte tycka något om vilken tid ni skall träffas på restaurangen, vad man skall dricka, vilken pizzeria ni skall äta på, vilket bord ni skall välja, etc etc....skall alla dina ideer dömas ut rakt av utan diskussion bara för att du ville ha tacos?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Löfven har 7 dagar på sig att sätta ihop detta, vilket kräver att både C och V ska komma överens. Går inte det borde M+KD+SD+L få prövas som största block även om de inte har 175 mandat (bara 174).

Men se det kommer man inte tillåta, för det kommer de andra 175 trycka Nej för. TROTS att M+KD+SD+L är största enade blocket.

Finns det en osagd regel eller lag som man överskrider då?
Känns då..

Den regeln skulle då vara att man SKA låta det största blocket få formera regering även om det inte har majoritet, såvida man inte tillåter annan typ av regering, typ enpartiregering el dyl.

Ett annat alternativ är en "samlingsregering" bestående av (V)+(M)+(KD)+(M)+(SD)+(L) som enbart tillträder fär att ersätta Löfven som expeditionsministär. Att en sådan regering kan tillträde är beroende av att Annie Lööf och (C) fortsätter anklaga (V) för att vara extremister medans Löfven fortsätter att vägra ta in dem som formell förhandlingspart.

Alla parter kan anse att det finns tillräckligt med politik (främst inom Covidhanteringen) som de kan genomdriva för att det skall vara värt det istället för att låta Löfven sitta kvar. Tror att tanken är lite lockande för både (V) och (M) faktiskt. Då skulle bägge kunna hävda att de tar ansvar för att städa upp efter fiaskot Löfven.

Det är viktigt att Löfven inte kan tillträda igen tycker jag. Får Löfven sitta under nästa vår kommer säkert ett förslag om pensionstillskott över statsbudgeten för att köpa röster exempelvis. Samt Familjeveckan införs. Kan (V) hindra Stefan Löfven från att köpa röster tror jag att de skulle kunna tjäna en hel del på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in