2021-06-15, 21:54
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
+1

Vidare så är det helt förkastligt att införa fri hyressättning när det är STOR bostadsbrist på de flesta håll.
Att Nisse kan ta ett lån, köpa ett par hyresfastigheter och sedan försörja sig på marginalerna på hyrorna utan att ens göra något större underhåll på sina fastigheter känns tokfel i min värld.

Kanske första gången som jag fullt håller med V.
Mja, du har ju otur när du tänker. Och det är en förutsättning för att hålla med V.

Nisse måste ha skyhög lön för att kunna låna och köpa ett par hyreshus. Då lever han inte på några marginaler utan på sin skyhöga lön. Du har ingen förståelse för hur lite man för låna.

Men låt oss säga att Nisse, jag och Merrelito budar på ett par hyresfastigheter. Osagt hur vi kan finansiera det.
Och låt oss säga att när budgivningen stannade så har Nisse lagt högsta budet. Men då har Nisse betala så mycket att marginalen är 0.

För varför skulle jag och Merrelito stanna om det är hyggliga marginaler. Du har inte förstått marknadsekonomi.
Citera
2021-06-15, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Nja, jag tror att M/KD-väljarna överlag ställer sig positiva här.

Det finns egentligen bara en stor förlorare och det är S. Inte undra på att inte en deras linslus till regeringspartner vill synas i denna diskussionen öht.
Jag tänkte mest på att om M och KD förlorar väljare om dom backar från att fälla regeringen om V och SD redan gett sitt stöd för en misstroendeomröstning.
Förmodligen skulle SD öka om M och KD bangar ur.
Men Socialdemokraterna måste vara komplett galna som gav sig in i JÖKen och svek alla sina tidigare löften och ideal.
Rent strategiskt hade det varit smartare att låta Alliansen regera och försöka komma tillbaka i valet 2022 istället.
Citera
2021-06-15, 21:59
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Menar att vi kommer få såpass mycket nytt bestånd om 30 år att fler påverkas av marknadshyror
Ska det komma en ny reform som ger oss marknadshyra tänkte du?

För de förslag som ligger handlar inte om marknadshyra. Där är det reglerade hyror.
Den som flyttar in får förvisso acceptera att starthyran är fri. Men under de 30 år dom bor där är den synnerligen reglerad.

Vad allt tjafs handlar om är inte någon marknadshyra. Det är bara att lura väljarna. Om bedragarna lyckas. Ni är ju många som tror att det handlar om marknadshyra. Fast det bara är lite justering i Sovjet-regleringen.
Citera
2021-06-15, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Även HGF som är i ledband av husse Socialdemokraterna har över hela Sverige börjat införa en form av marknadshyror, något som kallas ”Systematisk Hyressättning” som i princip går ut på att man höjer hyran i dem äldre hyreslägenheterna och sänker i dom nya.
Anledningen till att marknadshyror och ”Systematisk Hyressättning” ens kommit på tal dom sista åren är som vanligt delvis pga asylinvandringen.
Inte bara för att många av dom nya medborgarna inte betalar hyran själv, men också för att befolkningen växt för snabbt.
Bostäderna räcker inte till och man måste få det lönsamt att bygga hyresrätter igen.
Med andra ord så går det inte att bo billigt i framtiden i en hyreslägenhet, även äldre lägenheter kommer få höga hyror inom några år.

Började man med det runt år 2000? För ungefär sedan dess har hyran stigit linjärt över KPI inflationen.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/boende-byggande-och-bebyggelse/bostads-och-hyresuppgifter/hyror-i-bostadslagenheter/pong/tabell-och-diagram/hyror-och-den-allmanna-prisutvecklingen-19702020/
Citera
2021-06-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mja, du har ju otur när du tänker. Och det är en förutsättning för att hålla med V.

Nisse måste ha skyhög lön för att kunna låna och köpa ett par hyreshus. Då lever han inte på några marginaler utan på sin skyhöga lön. Du har ingen förståelse för hur lite man för låna.

Men låt oss säga att Nisse, jag och Merrelito budar på ett par hyresfastigheter. Osagt hur vi kan finansiera det.
Och låt oss säga att när budgivningen stannade så har Nisse lagt högsta budet. Men då har Nisse betala så mycket att marginalen är 0.

För varför skulle jag och Merrelito stanna om det är hyggliga marginaler. Du har inte förstått marknadsekonomi.

Larvigt inlägg eftersom jag har ett par bekanta som precis just kan gå hemma och dra för att de äger ett par hyresfastigheter, skiter i underhållet vilket går alldeles utmärkt pga bostadsbristen.

Jag behöver inte "förstå marknadsekonomi" när jag har svart på vitt.
Citera
2021-06-15, 22:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det beror ju till syvende och sist på vad alternativet är. Att bli utmålad som en dörrmatta är inte heller en bra position inför valet. Det handlar ju inte om att avsätta Löfven på riktigt utan bara om att skapa en regering där C har mindre inflytande.

Sannolikheten för att det händer är säkert mindre än 50%, men jag tror nog att den är högre än 20%.

Max 10% tror jag. Men omöjligt är det inte.
Citera
2021-06-15, 22:04
Medlem
Citat:

Det var det mest stolliga i ursäktsväg jag läst så länge jag kommer ihåg.
Det hon sa var att öppna för samarbete med SD. Och det var det väljarna reagerade på.

Om du inte förstår varför väljarna reagerade så förstår du inte M-väljare. Och då bör du undvika att uttala dig om hur de kommer reagera på att M ordnar så att en lindrig i Sovjet-politiken genomförs.
Varför gick det bra att samarbeta med SD när Kristersson tog över då? AKBs problem var att hon inte satte ner foten. Därför ingav hon inget förtroende.

Citat:
Vilket kollaps då?
Konjunkturbarometern står i topp. OMX står i topp. Hushållens nettotillgångar står i topp. Tom villa-priserna står i topp.
Sverige har lägst BNP-tillväxt per capita och den fjärde högsta arbetslösheten i EU. Ser du det som positivt?
Citera
2021-06-15, 22:05
Medlem
Citat:
Nej, det har du missförstått. V har exakt inget med affärsuppgörelsen att göra. Den hade 4 parter. S+Mp+L+C. Dom har avtalat. Ingen annan.
V får rösta som dom vill.

V kan t ex rösta nej till förslaget. Varsågoda.

Men V är ju inte ett demokratiskt parti. Så dom går inte med på att bara rösta enligt de mandat väljarna har gett dom. Eller hur. Det finns för mycket Stalin i partiet.
Om V avsätter regeringen finns inte januariavtalet kvar. Det upprepade Morgan Johansson.
Citera
2021-06-15, 22:06
Medlem
Citat:
Nej. V har röstat med S i decennier. Utan att S gett dom lillfingret. Varit konstant dörrmatta som en del skulle säga.

Det är inte förrän på 2000-talet som V börjat tala i termer om att inte alltid rösta med S. Och 2014-2018 så fick dom ingå i regeringsunderlag för första gången. Helt enkelt för att rösterna behövdes.

Det var nu på 2000-talet som V för första gången talade i termer av att inte rösta med S.
Nej, det var 1998-2006 som de ingick i budgetsamarbetet för första gången.
Citera
2021-06-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det är just den här typen av häcklande av både V och oppositionen som kan driva igenom att misstroende. Om vare sig M, KD, SD eller V kan rädda ansiktet utan att avsätta regeringen så kan det vara skäl nog att avsätta den. Men därav får vi inte nyval utan mer troligt en ny S-ledd regering där C och V har mer lika inflytande.

Hade Aftonbladet och alla andra tidningar låtit bli att raljera över de inblandade partiernas oförmåga så hade det förmodligen inte hänt något, men blir kritiken för hård så ger man dem inget val.

Hur ska häcklande hjälpa V att avsätta regeringen, förklara det snälla du.

Citat:
Ursprungligen postat av Ghrister.Clenning
Jag tänkte mest på att om M och KD förlorar väljare om dom backar från att fälla regeringen om V och SD redan gett sitt stöd för en misstroendeomröstning.
Förmodligen skulle SD öka om M och KD bangar ur.
Men Socialdemokraterna måste vara komplett galna som gav sig in i JÖKen och svek alla sina tidigare löften och ideal.
Rent strategiskt hade det varit smartare att låta Alliansen regera och försöka komma tillbaka i valet 2022 istället.

V stöttade JÖK:en men man försöker ny erövra mark i opinionen. Alla som är tillräckligt dumma röstar på V, det vill man förändra. Främst är man ute efter de mest korkade S-väljarna.

I övrigt finns det noll och intet som tyder på att V kommer några framgångar i frågan.
Nooshi kan säkert hävda att hon fått nån lapp eller servett av Löfven, hon verkar ohederlig nog iaf.
Senast redigerad av Som-nam-na 2021-06-15 kl. 22:12.
Citera
2021-06-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Marknadshyra gäller för alla hus som byggts efter juli 2022

Till en början, dvs de första åren efter att det var nybyggt sen tillkommer en klausul som man behöver hålla koll på i det skarpa förslaget.

Citat:
Hyran inom dessa bestånd sätts efter en inledande period enligt en tariff grundad på jämförbara nybyggda objekt med en gradvis anpassning för att uppnå förutsägbarhet eller genom gängse förhandling.

Dvs man har öppnat för alla möjliga slags avsteg från en marknadsmodell. Exakt vad innebär gängse förhandling? Är det gängse förhandling som idag mellan HGF och fastighetsinnehavare? Eller är det mellan den som hyr och den som hyr ut? Hur ska tariffsystemet utformas? Kommer det innebära att man i praktiken hyran ska vara X och skrivs upp med inflationen eller någon annan faktor… många frågetecken som lämnar det öppet för avsteg från marknadshyra
Citera
2021-06-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Hur ska häcklande hjälpa V att avsätta regeringen, förklara det snälla du.
Om V tillkännager att de kommer bifalla ett misstroende så faller regeringen, förmodligen genom att Löfven avgår självmant för att föregå att bli avsatt i en skarp omröstning. Att regeringen inte kan sitta kvar fram till valet utan stöd i riksdagen tror jag även du inser om du tänker efter. Därför handlar allt om att V måste bestämma sig för om de vill avsätta regeringen på riktigt eller bara på låtsas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in