2021-06-15, 20:21
Medlem
Det intressanta vore om SD lämnade in en missförtroendeförklaring så att v tvingades till att ta ställning, detsamma gäller M och Kd.
Enbart för att kunna se vilken fot partierna står på inför valet.
Citera
2021-06-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Kan det vara därför Nooshi är ute och hotar om tjotablängare i luften tro?

Kan det vara så att V försöker locka till sig missnöjda S-väljare eller är det som vissa påstår.. att det är M och KD som kommer vara de som förlorar väljare?
Det skulle främst vara C som tog stryk om ett misstroende gick igenom. När Januariavtalet förhandlades så var Annie Lööf kungamakaren som skulle välja mellan att kröna Kristersson eller Löfven. Nu har hon bränt broarna högerut och har inget annat val än att villkorslöst släppa fram en ny S-regering som stöds av C, MP och V (men förmodligen inte L). Den nya regeringen kommer inte vara bunden av det gamla avtalet och det blir svårt för Lööf att förklara sig inför väljarna i den kommande varelsen.
Citera
2021-06-15, 20:22
Medlem
beer-goggless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Kom ytterligare hot från Nooshi Dadgostar, hon hotar med att fälla regeringen om hon inte får svar från regeringen inom 48 timmar, dvs. hennes tidsfrist löper ut på kl. 10.00 nu på torsdag:

https://www.expressen.se/nyheter/regeringens-besked-nobbar-vs-ultimatum/

Någon som tror på att hon gör verklighet av sitt hot?

För att kunna bedöma det måste man veta vad som står nedskrivet, med avseende på marknadshyror, på den berömda, på den mytomspunna, Lappen som Jonas Sjöstedt fick av statsministern.
Citera
2021-06-15, 20:25
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Vänsterpartiet är ju en tredje part i den här affärsuppgörelsen och om de säger nej till den faller hela upplägget. Då blir det ingen affär och så får Centern ta ställning om det är värt att fortsätta bedriva kohandel med Löfven under de nya omständigheterna.
Nej, det har du missförstått. V har exakt inget med affärsuppgörelsen att göra. Den hade 4 parter. S+Mp+L+C. Dom har avtalat. Ingen annan.
V får rösta som dom vill.

V kan t ex rösta nej till förslaget. Varsågoda.

Men V är ju inte ett demokratiskt parti. Så dom går inte med på att bara rösta enligt de mandat väljarna har gett dom. Eller hur. Det finns för mycket Stalin i partiet.
Citera
2021-06-15, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
snarare m och kd sd som lurat v att avsätta löfvens regering vi får se om dom går i fällan.

Nej, dom kommer aldrig avsätta regeringen i en fråga där de håller med regeringen. Om V backar framstår de som fegisar men om de går vidare med detta så hamnar M/KD i en rävsax.

Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Vi hittar även följande citat som en liten brasklapp.

Dvs samma situation som förr.. man vill stoppa en reform och sen rädda kvar Löfven vid rodret. För ingen tror väl att V ska jobba med SD?

Handlar inte om att V ska jobba med SD. Det tordes vara självklart vid detta laget.

Citat:
Jag jag kanske förenklade det lite. M/KD är inte principfasta likt SD. Det du ser som löften ser jag som snömos.

Det finns ingen anledning för M/KD att gå emot förslag dom vill se genomförda, deras väljare är nog överlag ”hey ok” med det.
Man vill inte heller hamna i en situation som innebär att man kommer stå inför ett extra val nära inpå nästa val.

Har du några mer ”löften” från ett sjuklöverparti du vill att jag ska kalla snömos?

Bryr mig inte riktigt vad du kallar saker och ting. Jag bifogar källor där M/KD klart och tydligt säger att de kommer ta varje chans att avsätta regeringen. Sen vad du tycker är irrelevant.
Citera
2021-06-15, 20:29
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
V har varit ett samarbetsparti 1994-2006 och 2014-2018. Skillnaden är att då och tidigare under kalla kriget bedrev socialdemokratiska regeringar inte en nyliberal politik. De var alltså inte en dörrmatta, utan stödde vänsterpolitik och motarbetade högerpolitik.
Nej. V har röstat med S i decennier. Utan att S gett dom lillfingret. Varit konstant dörrmatta som en del skulle säga.

Det är inte förrän på 2000-talet som V börjat tala i termer om att inte alltid rösta med S. Och 2014-2018 så fick dom ingå i regeringsunderlag för första gången. Helt enkelt för att rösterna behövdes.

Det var nu på 2000-talet som V för första gången talade i termer av att inte rösta med S.
Citera
2021-06-15, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det skulle främst vara C som tog stryk om ett misstroende gick igenom. När Januariavtalet förhandlades så var Annie Lööf kungamakaren som skulle välja mellan att kröna Kristersson eller Löfven. Nu har hon bränt broarna högerut och har inget annat val än att villkorslöst släppa fram en ny S-regering som stöds av C, MP och V (men förmodligen inte L). Den nya regeringen kommer inte vara bunden av det gamla avtalet och det blir svårt för Lööf att förklara sig inför väljarna i den kommande varelsen.

Det finns inget som tyder på att det kommer bli en misstroendeförklaring öht. Tomma tunnor.

Man gör bäst i att utgå från verkligheten faktiskt ser ut, ”om” är inget trovärdigt alternativ känner jag. Bevisa mig fel?
Citera
2021-06-15, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Var har du fått för dig att förslaget som ligger faktiskt innebär marknadshyror?
För nyproduktion givetvis. Och om 30 år är nästan hela beståndet nyproduktion och då är nästan hela beståndet marknadshyror
Citera
2021-06-15, 20:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, det har du missförstått. V har exakt inget med affärsuppgörelsen att göra. Den hade 4 parter. S+Mp+L+C. Dom har avtalat. Ingen annan.
V får rösta som dom vill.

V kan t ex rösta nej till förslaget. Varsågoda.

Men V är ju inte ett demokratiskt parti. Så dom går inte med på att bara rösta enligt de mandat väljarna har gett dom. Eller hur. Det finns för mycket Stalin i partiet.
Jök lever på vänsterns mandat din nyliberale fjolla.
Citera
2021-06-15, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jag hoppas V står på sig. De borde logiskt göra det. Eftersom jamsar de med S så talar de om att de är för marknadshyror. V är vår sista utpost för vanliga människors rättighet att överleva. S har blivit ett nytt högerparti.

V kommer inte förlora något på att fälla S. Tar borgarna över och gör marknadshyror så är det samma som sossarna gör det. V fattar hoppeligen att det är en förlust att hålla med S i deras högerförslag. V kan bara förlora, men hoppas de gör det med stil. Och håller på sina egna värderingar.

S har inga värderingar längre, de är mot arbetare, mot vanligt folk. Deras fel att folk som skadats i jobbet inte kan få sjukpension.

V var med och släppte fram sittande regering bara för att Sjöstedt säger sig ha fått ett hemligt papper.

Rätta mig gärna men som jag tolkar det så har V redan godkänt det kommande förslag som S tänker baxa igenom?

Det var alltså just detta som V godkände 2018, känns lite som hyckleri att jobba emot det och komma ned tomma hot 2021 kan jag tycka.
Citera
2021-06-15, 20:45
Medlem
Citat:
Det finns inget som tyder på att det kommer bli en misstroendeförklaring öht. Tomma tunnor.

Man gör bäst i att utgå från verkligheten faktiskt ser ut, ”om” är inget trovärdigt alternativ känner jag. Bevisa mig fel?
Gissningsvis blir det ingen misstroendeförklaring därför att S lägger fram en kompromiss som är så otydlig att den kan tolkas av både C och V som passande det egna partiprogrammet.

Man kan dock inte utesluta att konflikter lever sitt eget liv och eskalerar utan att de inblandade egentligen vill det. Får vi ett chickenrace så kan det leda till regeringskris därför att de inblandade har investerat för mycket för att kunna backa.
Citera
2021-06-15, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loal
För nyproduktion givetvis. Och om 30 år är nästan hela beståndet nyproduktion och då är nästan hela beståndet marknadshyror

Om 30 år?

Menar du att om 30 år har nästan samtliga av dagens hyreshus rivits?

Och läs förslaget en vända till..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in