2021-06-17, 16:27
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
S kan vara rökt från makten under lång tid. Självklart vill och bör V kannibalisera.

Jag håller förstås med, ideologiskt sett. Långsiktigt kan detta dock vara dåligt för vänsterblocket i och med att fler ur den riktiga arbetarklassen splittras upp mellan V och SD, samtidigt som S reduceras ytterligare till ett rent invandrar- och bidragstagarparti. Då kanske det i framtiden inte existerar en majoritet mot marknadshyror ändå.

Jag tror V kommer backa efter helgen. Man kommer rädda sig genom att skylla på "nazisterna". I Sverige kan man alltid skylla på nazister.
Citera
2021-06-17, 16:30
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Löfven ljuger svenska folket upp i ansiktet.

Ja, det är ju hans jobb.
Citera
2021-06-17, 16:30
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nu håller Löfven på och argumenterar mot V att januariavtalet måste följas. V är väl inte med i det avtalet? Det är väl bara S, MP, C och L? Varför skall V bry sig om SL avtal mad andra partier? Skall han ha stöd från V får han ju lyssna på dem och inte hänvisa till en uppgörelse med "mittensoppan".

Jo både Löfven och Lööf resonerar som om de vore utvecklingsstörda och rena antidemokrater. Kul också att Sabuni på nytt får svära sin trohet till Löfven
Citera
2021-06-17, 16:31
Medlem
.WhyAreYouGeh.s avatar
Detta är spännande men jag är fortfarande ytterst tveksam till att detta fullföljs. Löfven kommer manipulera Noshi och hon kommer dra sig ur, känner det på mig.

Plågsamt att höra Löfven i presskonferensen där han säger att han vill göra det bästa för Sverige och undvika en "regeringskris under brinnande pandemi" Allt han bryr sig om är makten, det borde väl en treåring förstå vid det här laget.
Citera
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Det är bara Annie Lööf som skulle kunna vara så stollig. Övriga borgare fattar nog att bida sin tid, men visst skulle första stegen tas under första mandatperioden.

SD må vara mot marknadshyror, men går med på vad som för att minska invandringen. Men jag tror SD vill hota med marknadshyror som en följd av invandringsrelaterad bostadsbrist, snarare än att spela kortet.

Börjar man avreglera nyproduktionens hyror kommer man snabbt se de positiva effekterna i form av ökad produktion och minskande bortadsköer. Sen dröjer det inte länge innan resten avregleras också. Men det kommer ske stegvis, som du säger.

Jag kan bara citera sossarnas genom tiderna mest meriterade nationalekonom, professor Assar Lindbeck: .”Prisregleringar leder alltid till utbudsunderskott”.
https://fastighetstidningen.se/prisregleringar-leder-alltid-till-utbudsunderskott/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
Även den blinde kan träffa bulls eye. I denna fråga tänker (V) rätt. Först ska strukturen på byggmarknaden, samt regelverket kring byggande, reformeras. Därefter kan vi börja prata om införandet av marknadshyror.

När Finland införde marknadshyror i nyproduktion 1991, tog det bara några år innan det infördes i hela beståndet. Hyrorna gick upp med i snitt 41%.

Jag tror inte att V har någon praktiskt genomförbar lösning i sin vertygslåda. Det bästa de skulle kunna föreslå är miljonprojekt 2.0.

Angående Finland tycker jag argumentationen är dålig. Jag tror att det fanns andra aspekter som spelade in där. För övrigt steg hyrorna med 100% i Sverige åren 1990-2000 så bra var HGF på att förhandla.

Men ja planmonopolet måste bort, tror du V tänker gå med på det?
Senast redigerad av Merrelito 2021-06-17 kl. 16:33.
Citera
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
Mycket spännande detta! Ett nyval riskerar att bli rena slakten. Måtte Mp åka ut och aldrig någonsin återkomma.

Mp-väljarna har bara gått till C. Jag är inte säker på vilket parti som är galnast faktiskt.
Citera
2021-06-17, 16:33
Medlem
HejaFinlands avatar
SD har väckt misstroendeförklaring. Det är alltid SD som vågar när alla andra fegar!
Citera
2021-06-17, 16:33
Medlem
disparitys avatar
Har säkert tagits upp redan, bränn Löfvén i all ära. Men, hur fan har V tänkt att det ska se ut efteråt?
Röker Sosse-center-regeringen så installeras istället den konservativa SD-M-KD-regeringen som inte lär tveka en sekund på att införa det som V är så mycket emot. V är i stort sätt det enda partiet som är konsekvent emot marknadshyror, SD är som bäst veliga i frågan.

Känns som att det hela är damned if you do damned if you don't. Hade Nooshi inte markerat emot Löfvén som hon nu faktiskt gör så hade V ännu en gång setts som dörrmatta, och nu när de faktiskt levererar och gör verklighet av hoten så kommer de ses som det partiet som gav makten åt de konservativa.
Helt omöjligt för V att vinna här, oavsett scenario

Mirakel sker ju, kanske är det så att S imploderar när vänsterfalangen inom partiet tackar för sig efter detta och går över till V, väljarna likaså.
Citera
2021-06-17, 16:34
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .WhyAreYouGeh.
Detta är spännande men jag är fortfarande ytterst tveksam till att detta fullföljs. Löfven kommer manipulera Noshi och hon kommer dra sig ur, känner det på mig.

Plågsamt att höra Löfven i presskonferensen där han säger att han vill göra det bästa för Sverige och undvika en "regeringskris under brinnande pandemi" Allt han bryr sig om är makten, det borde väl en treåring förstå vid det här laget.

Det är inte så farligt för V att fullfölja detta. Det innebär ändå inte att regeringen avlägsnas från makten.
Citera
2021-06-17, 16:34
Bannlyst
Det är nog väldigt bra om det blir extra val. Låt oss och staten vänja oss vid tätare val, och tvinga fram bättre och smidigare röstningsteknik, och framför allt mer demokrati.
Citera
2021-06-17, 16:35
Medlem
MrSokratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
När kan det bli ett eventuellt extraval? Hur blir det med nästa års val under hösten?

Inom 3 månader.
Ordinarie val står fast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in