2021-07-01, 00:08
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan jag ställer mig om verkligen 100% av centerpartisterna står bakom Annie.
Det vet vi inte förrän det blir skarpt läge. Om det skulle finnas fler renegater än den som redan är känd, men som har lovat att rösta för Löfven, så är jag säker på att riksdagsmän från L kommer få Sabunis välsignelse att i stället rösta in Löfven.

Hur röstningen kommer att gå är givetvis känd hos partiledningarna på förhand så för dem blir det aldrig några överraskningar.
Citera
2021-07-01, 00:10
Medlem
Var verkligen roligt att titta på Aktuellt ikväll. I inslaget om det här visar man hur en centerpartist (varför inte Lööf förresten?) säger att man inte kommer stödja borgerlig regering pga SD.

Sedan i nästa inslag hoppar SVT helt plötsligt till Slovenien där man har snickrat ihop ett reportage om hur ”auktoritära” politiker kommit till makten där och om hur elaka de är. Sedan lyckas man få in att dessa auktoritära lyckades komma in i värmen genom samarbete med liberaler.

Det är ju bara guld att se. SVT förnekar sig aldrig. Allt för att skrämma centerpartister och förmodligen svenskar i allmänhet från SD.

Sen tidigare idag hade SVT ett reportage om DDR-tyskland och hur man där försökte tysta, manipulera och styra folk och åsikter. Lite självinsikt på sin plats kanske? Hanna Stjärne?
Citera
2021-07-01, 00:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om det är något som är främlingsfientligt så är det väl nyliberala flickrumsfantasier om att vi ska ha oreglerad invandring och låta dem som kommer hit bo i pappkartonger och försörja sig genom tiggeri.

Inget annat parti håller dock med C på den punkten, så det lär knappast komma upp i regeringsförhandlingarna.

Eftersom C har en nyckelroll i regeringsförhandlingarna, och dessutom har fått ge upp kravet på marknadshyror, så måste deras samarbetspartier antagligen ge dem en hel del.

Men även SD har möjligheten att få med C till den borgerliga regeringen, genom att förändra sin politik och sina krav så att den blir främlingsvänlig.

Och det skulle antagligen minska viljan att invandra till Sverige, om man begränsade rättigheterna till försörjning och bostad mm för alla i Sverige som inte är medborgare. Och övriga problem går att lösa med olika migrationskrav, som tex krav på invandrarna att meddela migrationsverket var de bor och vad de gör, och tiggeriförbud mm. Alltså krav som inte är främlingsfientliga.

Och det är knappast mer främlingsfientligt att begränsa invandrares rättigheter i Sverige, än att helt förbjuda invandrare att komma hit.
Citera
2021-07-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeAMN
Alternativet extra val bara för att en regering faller är snarare det absurda alternativet. Riksdagen är den folkvalda församlingen, och om riksdagen förklarar att denna inte har förtroende för statsministern så är det tämligen skumt att statsministern har möjligheten att säga ”ok riksdagen, ni har avsatt mig/tänker avsätta mig. Då upplöser jag er.” Är lite diktatorsvibbar på den. Att den ej folkvalda regeringen hur som helst bara kan hota med att upplösa det folkvalda parlamentet. Men det är typiskt svenskt där väldigt mycket makt ligger hos regeringen och riksdagen mest är en formalitet (en riksdagsmajoritet kan ju knappt tvinga regeringen att göra något regeringen inte vill. Se alla ”tillkännagivanden” från riksdagen de senaste åren som regeringen bara struntar blankt i och begraver i en byrålåda.)

Nej. Det enda rätta ifall riksdagen saknar förtroende för en statsminister är att frågan återgår till riksdagen som får välja en statsminister den har förtroende för. Extra val till riksdagen bör först ske när det folkvalda parlamentet misslyckas med att hitta en regeringsbildare.
Nu var ju min poäng att det är knäppt att TALMANNEN inte har rätt/möjlighet att utlysa extra val i den uppkomna situationen när en statsminister avsatts, det vore den rimliga ordningen istället för att det just avsatta stolpskottet har makten över vägen framåt. Jag har för helvete aldrig påstått att det är rimligt att makten tillfaller den som just blivit av med den, eftersom jag tycker exakt tvärtom.

Vidare tycker jag det är helt rimligt att möjligheten finns att som en sista utväg gå tillbaka till väljarna och säga att det resultat som ni levererade tyvärr var så ohanterligt att vi vänligen vill be er gå tillbaka till ritbordet. Det öppnar liksom inte för ständigt missbruk eftersom ett valresultat i normalfallet är 100 ggr tydligare än så här. Fyra månaders limbo, återkommande (och till slut verkställda för första gången i historien) hot om misstroende och nu tillbaka till limbo igen - om det inte motiverar att man till slut ger upp och drar i extravalshandaget (efter 3 års försök att undvika det) så kan man lika gärna skrota hela konceptet extra val.
Citera
2021-07-01, 00:18
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Jag saknar Gösta Bohman när han satt i sin snipa, saknar även Göran Persson och Ingvar Carlsson och Olof Palme.

Ingen av ovannämnda var okay med vansinnesinvandring av afrikaner. Ingen av dessa ville ha 33000 tusen utanförskapszoner.

Lights out.

Dagens svenska politiker har ingen egen vilja. Minns vad Palme sa: Politik är att vilja ...
Någonstans i de övre konspirationssfärerna försöker man att avskaffa nationalistiskt tänkande dvs. folkviljan. Trump, Le Pen, Ungern, Polen med flera kämpar emot och kommer att vinna kampen.
Citera
2021-07-01, 00:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Stödröster på MP får vi nog ändå räkna med. Och det blir ju då sossarna som får bjuda på dom.
Tyvärr ja. Det vore fantastiskt om Mp åkte ut. Jag skulle gladeligen stå ut med åtta år till av Röfven om bara Mp for åt fanders.
Citera
2021-07-01, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Nu var ju min poäng att det är knäppt att TALMANNEN inte har rätt/möjlighet att utlysa extra val i den uppkomna situationen när en statsminister avsatts, det vore den rimliga ordningen istället för att det just avsatta stolpskottet har makten över vägen framåt. Jag har för helvete aldrig påstått att det är rimligt att makten tillfaller den som just blivit av med den, eftersom jag tycker exakt tvärtom.

Vidare tycker jag det är helt rimligt att möjligheten finns att som en sista utväg gå tillbaka till väljarna och säga att det resultat som ni levererade tyvärr var så ohanterligt att vi vänligen vill be er gå tillbaka till ritbordet. Det öppnar liksom inte för ständigt missbruk eftersom ett valresultat i normalfallet är 100 ggr tydligare än så här. Fyra månaders limbo, återkommande (och till slut verkställda för första gången i historien) hot om misstroende och nu tillbaka till limbo igen - om det inte motiverar att man till slut ger upp och drar i extravalshandaget (efter 3 års försök att undvika det) så kan man lika gärna skrota hela konceptet extra val.

Då håller jag med dig i stort. Jag tycker framförallt att makten att utlysa extra val ska ligga hos riksdagen själv. Om en riksdagsmajoritet finns för extra val ska det hållas. Och ja, det kan absolut finnas anledning att gå tillbaka till väljarna och be om ett nytt valresultat. Speciellt just nu när det politiska landskapet skiftat så mycket sedan senaste valet.

Dock så kan ju en talman i praktiken redan nu tvinga fram ett extra val om denna verkligen önskar. Talmannen kan väldigt snabbt lägga sina fyra förslag och inte ge tid till förhandlingar och förflyttningar (i teorin skulle talmannen också kunna välja att föreslå totalt orealistiska kandidater…).

Den nuvarande talmannen Norlén har denna gång valt en lite mittemellan-väg där han planerar att gå fram relativt snabbt med de fyra omröstningarna. Så extravalshotet vilar ju just nu hela tiden över partiledarna. Jag tror det är ett väldigt klokt val av strategi.
Citera
2021-07-01, 00:31
Medlem
Ingenting i den svenska grunlagen hindrar att riksdagen väljer kungen till statsminister. Kan vi så se lite nytänkande från talmannen tack!
Citera
2021-07-01, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Ingenting i den svenska grunlagen hindrar att riksdagen väljer kungen till statsminister. Kan vi så se lite nytänkande från talmannen tack!

Kungen till statsminister, du skojar väl vad ?
Citera
2021-07-01, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire

RF 5 Kap 2 §

Som statschef får endast den tjänstgöra som är svensk medborgare och har fyllt arton år. Han eller hon får inte samtidigt vara statsråd eller utöva uppdrag som talman eller riksdagsledamot.
Citera
2021-07-01, 00:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antidemokretin
Annie är precis som efter valet 2018 centralfigur i en regeringsbildning.
S behöver henne, M fjäskar för Annie och glömmer bort hennes svek, vänsterpartister ger upp lite här och där och Annie bara njuter.
Alla hatar Annie men utan nnie blir det ingen regering

Jag hoppas att M bara synar hennes kort; de vill visa att C skiter i landsbygden, bönder och allt annat än SD.

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Eftersom C har en nyckelroll i regeringsförhandlingarna, och dessutom har fått ge upp kravet på marknadshyror, så måste deras samarbetspartier antagligen ge dem en hel del.
Men även SD har möjligheten att få med C till den borgerliga regeringen, genom att förändra sin politik och sina krav så att den blir främlingsvänlig.
Och det skulle antagligen minska viljan att invandra till Sverige, om man begränsade rättigheterna till försörjning och bostad mm för alla i Sverige som inte är medborgare. Och övriga problem går att lösa med olika migrationskrav, som tex krav på invandrarna att meddela migrationsverket var de bor och vad de gör, och tiggeriförbud mm. Alltså krav som inte är främlingsfientliga. Och det är knappast mer främlingsfientligt att begränsa invandrares rättigheter i Sverige, än att helt förbjuda invandrare att komma hit.

Vi i SD vill inte ha C i en borgerlig regering, vi kommer fälla en sådan regering. Det var ju därför JÖK ingicks 2019. Vi kommer aldrig förändra vår politik p.g.a. C. SD är inte främlingsfientligt utan Sverigevänligt. Du och C däremot är Sverigefientliga.

SD kommer aldrig överväga din vänsterliberala smörja. Vi struntar i ert narrativ, vi skapar vårt eget. Det är därför ni fruktar oss.
Citera
2021-07-01, 00:48
Medlem
anotherpieceofmeats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku

SD för redan en främlingsvänlig politik, det är de andra som har en sinnessjuk politik, med politiker som inte haft styrkan i sig motsätta sig att Sverige ta hand om alla världens medborgare (inte flyktingar) som vill komma in utan några som helst krav.

Politikerna har vägrat ta ansvar och de har bara kastat in det nya folket i förorterna och trott att saken var klar. Eliten har hjärntvättat folket i decennier till att tro att detta är normalt men det är sinnessjukt. Om SD fick makten redan 2010 och kunde implentera deras "rasistiska" förslag då, samma förslag som numera är OK, så skulle vi klara oss bra idag på att ta emot asylflyktingar, men tack vare dig, massmedia och andra tacosvenskar så har vi redan fyllt landet med migranter utan asylskäl, som svenska folket nu måste försörja då de förmodligen fått PUT och många av dem är fortfarande arbetslösa. Nu måste vi tyvärr säga nej till de riktiga flyktingarna, de får ta sig första säkra ställe, vi kan inte ta ansvar för andra länders problem.

Det är tack vare dig att vårt samhälle slits isär plus att vi nu snarast måste bedriva en mycket hårdare migrationspolitik än om SD fått makt innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in