2021-06-30, 23:49
Medlem
lindemanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det kan ju vara så men har hon sådan personlig makt i partiet? Ingen annan kan ju tycka att det är en bra idé?
Jag kan inte föreställa mig något annat än att alla centerpartister skulle tycka att det var helt magiskt om Annie blev statsminister. Det är en symbolfråga och en möjlighet att bli historiska. Sveriges första kvinnliga statsminister. Det är den typen av symbolpolitik som centerpartister lever för. Släng dig i väggen realpolitik och integrationshaveri, statsministern har fått en mutta.
Citera
2021-06-30, 23:50
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeAMN
Alternativet extra val bara för att en regering faller är snarare det absurda alternativet. Riksdagen är den folkvalda församlingen, och om riksdagen förklarar att denna inte har förtroende för statsministern så är det tämligen skumt att statsministern har möjligheten att säga ”ok riksdagen, ni har avsatt mig/tänker avsätta mig. Då upplöser jag er.” Är lite diktatorsvibbar på den. Att den ej folkvalda regeringen hur som helst bara kan hota med att upplösa det folkvalda parlamentet. Men det är typiskt svenskt där väldigt mycket makt ligger hos regeringen och riksdagen mest är en formalitet (en riksdagsmajoritet kan ju knappt tvinga regeringen att göra något regeringen inte vill. Se alla ”tillkännagivanden” från riksdagen de senaste åren som regeringen bara struntar blankt i och begraver i en byrålåda.)

Nej. Det enda rätta ifall riksdagen saknar förtroende för en statsminister är att frågan återgår till riksdagen som får välja en statsminister den har förtroende för. Extra val till riksdagen bör först ske när det folkvalda parlamentet misslyckas med att hitta en regeringsbildare.

Håller med om att det är egendomligt att statsministern får välja att utlysa extraval. Den som inte längre har riksdagens förtroende borde inte få besluta om detta.

Hela systemet med extraval inom fixa ordinarie valperioder är för övrigt dysfunktionellt. Vi borde gå över till ett system liknande det brittiska där ett nyval har lika lång valperiod som ordinarie val. Dessutom är det numera så att bara parlamentet kan utlysa nyval antingen genom ett misstroendevotum eller genom ett särskilt beslut som kräver två tredjedels majoritet. Detta därför att brittiska premiärministrar missbrukade systemet genom att utlysa nyval när de låg bra till i opinionen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-term_Parliaments_Act_2011
Citera
2021-06-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet med ditt förslag är ju att Riksdagen skulle upplösa sig själv och pga av det kunna tveka att avsätta en statsminister som inte har Riksdagens förtroende

Att Riksdagen kan avsätta en statsminister och statsminister möjlighet att upplösa Riksdagen är en fråga om maktbalans.

Dock tycker man att det även borde vara möjligt för en riksdagsmajoritet att besluta om extra val. Är lite skevt att den makten enbart ligger hos regeringen (som vanligtvis i Sverige representerar en minoritet av det parlamentariska underlaget).

Personligen hade jag gärna helt tagit bort regeringens möjlighet att upplösa riksdagen och istället lagt den makten hos riksdagen själv (kanske 2/3 majoritet som i UK) samt hos statschefen som emergency power. Alternativt hos talmannen om man är obekväm med att monarken har politisk makt. Talmannen är väl ändå de facto i många avseenden Sveriges statschef då han utför många av de uppgifter som vanligtvis åligger en statschef.
Senast redigerad av FreeAMN 2021-07-01 kl. 00:01.
Citera
2021-06-30, 23:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeAMN
Alternativet extra val bara för att en regering faller är snarare det absurda alternativet. Riksdagen är den folkvalda församlingen, och om riksdagen förklarar att denna inte har förtroende för statsministern så är det tämligen skumt att statsministern har möjligheten att säga ”ok riksdagen, ni har avsatt mig/tänker avsätta mig. Då upplöser jag er.” Är lite diktatorsvibbar på den. Att den ej folkvalda regeringen hur som helst bara kan hota med att upplösa det folkvalda parlamentet. Men det är typiskt svenskt där väldigt mycket makt ligger hos regeringen och riksdagen mest är en formalitet (en riksdagsmajoritet kan ju knappt tvinga regeringen att göra något regeringen inte vill. Se alla ”tillkännagivanden” från riksdagen de senaste åren som regeringen bara struntar blankt i och begraver i en byrålåda.)

Nej. Det enda rätta ifall riksdagen saknar förtroende för en statsminister är att frågan återgår till riksdagen som får välja en statsminister den har förtroende för. Extra val till riksdagen bör först ske när det folkvalda parlamentet misslyckas med att hitta en regeringsbildare.

Jag håller med. Vid ett misstroende borde inte statsministern kunna utlösa extra val och han borde vara exkluderad från nya omröstningar. han skall vara avsatt tills efter ett nytt val; ett val han inte får besluta om. De fokvalda har sparkat honom.

Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Saken är ett liberalism är lika med vänster. Det är den svenska höger-vänsterskalan från tiden då S hade 45 procent av rösterna som är avvikande, inte dagens skala.

Ja men poängen var att vi skall sossesmeta L så att de åker ur riksdagen. Oavsett vad som är vänster eller inte. Det är för att bli av med L inte för att utbilda folket om liberalism.
Citera
2021-06-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
I en amerikansk kontext så är liberal samma som vänster. Det är ju Sverige som har stuckit ut under hela efterkrigstiden, men idag så stämmer ju även detta för Sverige, att liberalismen hänger ihop med vänsterpolitik dvs.
I USA betyder liberal att man är värderingsmässigt och kulturellt liberal. Progressivitet, mer invandring, abort åt alla etc. Det faktum att det är republikanerna som står för den ekonomiska liberalismen är inget man tar in i beräkningen.

I Sverige har liberal kommit att handla om endast det ekonomiska och blivit ett skällsord för folk som vill privatisera allt.
Citera
2021-06-30, 23:54
Medlem
Christopher.s avatar
Nyckeln sitter i enstaka centerpartister, det räcker med att 1 är sjuk, trycker gult eller på annat sätt stannar hemma för att Ulf ska bli statsminister.
Citera
2021-06-30, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med om att det är egendomligt att statsministern får välja att utlysa extraval. Den som inte längre har riksdagens förtroende borde inte få besluta om detta.

Hela systemet med extraval inom fixa ordinarie valperioder är för övrigt dysfunktionellt. Vi borde gå över till ett system liknande det brittiska där ett nyval har lika lång valperiod som ordinarie val. Dessutom är det numera så att bara parlamentet kan utlysa nyval antingen genom ett misstroendevotum eller genom ett särskilt beslut som kräver två tredjedels majoritet. Detta därför att brittiska premiärministrar missbrukade systemet genom att utlysa nyval när de låg bra till i opinionen:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fixed-term_Parliaments_Act_2011

Håller helt med. Sverige är i väldigt stort behov av ett val just nu då det politiska landskapet förändrats så dramatiskt från hur det var när väljarna gick till val förra gången. Den enda som hindrar ett val är det här systemet med extra val… det finns aldrig en bra tid för ett extra val. Antingen är det för tidigt eller för sent i mandatperioden.

Jag förstår att det är ett system som finns till för att skapa stabilitet och avskräcka från att upplösa parlamentet, men det har på senaste tiden mest varit till besvär.
Citera
2021-06-30, 23:56
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om du syftar på när C vek ner sig angående marknadshyrorna så var det väl mest från det nyliberala hållet som skriken kom.
Nu r du lika oduglig som LadySweden. Ingen av er klarar av att respondera på det ni citerar. Utan för istället iväg och yrar om annat.

Blev det nu gnäll från vänsterhåll eller inte när kraven blev kända?
Vad är svaret på det?

Varför är det omöjligt för er att hålla er till fakta. Går er föreställningsvärld sönder då eller vad?
Citera
2021-06-30, 23:58
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Nyckeln sitter i enstaka centerpartister, det räcker med att 1 är sjuk, trycker gult eller på annat sätt stannar hemma för att Ulf ska bli statsminister.

Frågan jag ställer mig om verkligen 100% av centerpartisterna står bakom Annie.
Citera
2021-07-01, 00:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Jo, men alla med någonting i huvudet måste väl se att hon är helt beroende av V på samma sätt?

Även om många i Sverige verkar sakna begåvning så är det rätt så uppenbart.

I den uppkomna situationen har C sannerligen en usel hand, men den räddas väl till viss del av att man kan ana att några styrande inom S tycker att C har ett antal vettiga förslag.
Citera
2021-07-01, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan jag ställer mig om verkligen 100% av centerpartisterna står bakom Annie.

Självklart gör de inte det. Men i Sverige har partierna väldigt stor makt. Det kostar väldigt mycket ifall du som enskild ledamot ska gå emot partilinjen i en så viktig fråga som regeringsfrågan. De flesta riksdagsledamöter vill nog bli nominerade till riksdagslistan även vid valet 2022.

Det är inget man direkt kan lasta ledarmöterna för att de röstar emot sin övertygelse. Det är det system vi har i Sverige där det egentligen inte spelar så stor roll vem som sitter i stolen, bara vad denna har för partitillhörighet.
Citera
2021-07-01, 00:06
Medlem
Annie är precis som efter valet 2018 centralfigur i en regeringsbildning.

S behöver henne, M fjäskar för Annie och glömmer bort hennes svek, vänsterpartister ger upp lite här och där och Annie bara njuter.

Alla hatar Annie men utan Annie blir det ingen regering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in