Citat:
Ursprungligen postat av
MagicMuffin
Efter att ha läst flertalet trådar och inlägg här slås jag av en sak. Det tycks väldigt vanligt med män som upprörs över ”dagens feminism”, menar att den är överdriven, att den inte står för lika rättigheter, jämställdhet osv. Att den bara vill främja kvinnan på bekostnad av mannen. Fine, alla har rätt till sin åsikt, även om jag långt ifrån håller med.
Varför skulle man inte kunna vara för jämställdhet men mot femnism , de allra flesta är ju för jämstäldhet, men är inte femenister.
Citat:
Det jag blir fundersm över är att samma män ofta säger sig stå bakom mäns och kvinnors lika rättigheter, egentlig jämställdhet osv.
Jag upplever att den stora skillnaden är att de som är för jämstäldhet även är införstådda med att rättigheter inbegriper skyldigheter, medans femenister inte förstår det.
Citat:
Jag måste då fråga: om nu allt vad feminismen står för och gör är så jävla förkastligt, vad gör ni själva för att främja ett jämlikt samhälle?
Det förkastliga ligger ju i att de inte anser sig ha några egna skyldigheter, utan andra har skyldigheter gentemot dem, och att det ska medföra mer långtgående rättigheter , till femenisten....
Citat:
Vad gör ni för att minska objektifiering av kvinnor,
Påtalar eget ansvar och vara något mer än bara ett kön... eller säger man genus.....
Citat:
minska löneklyftor,
Jobba mer om du är missnöjd, finns inget "lönegp mellan könen", finns lönegap mellan kompensnivå och antal arbetstimmar
Citat:
förhindra att kvinnor gång på gång utsätts för våld i relationer osv
Påtalar eget ansvar, folk som slås åker oftare på stryk
Citat:
Det är lätt att säga att man är för jämställdhet, men inte lika roligt kanske när det inkräktar på det man ser som sina egna rättigheter?
Det är inte jämstäldhet om den inkräktar på andra individers rättigheter eller frihet, då är det förtryck, eller femenism.
Citat:
Vilken del av den patriarkala snuttefilten har ni släppt taget om för att skapa ett mer jämlikt samhälle?
Att arbeta och öka min kompetens, för att bidra mer och inneha ett större värde för min arbetsgivare/samhälle, genom skatteöverföring så finnansierar jag ett antal kvinnor och barn, gruppen "män" finnansierar förövrigt allt överskott i samhället.
Det är ju trendigt att vara sjukskriven i någon form av könsförvirring eller modesjukdom istället för att bidra till samhället och andra.