Citat:
Ursprungligen postat av
santos_deville
Jag går igenom mycket skit just nu och mår rätt piss. Men dricker jag bara två glas whisky på kvällen så mår jag genast bättre.
Generellt dricker jag inte alkohol speciellt mycket längre. Det blir någon gång varannan helg eller när det passar. Jag dricker aldrig på vardagar och har egentligen aldrig gjort, inte ens som yngre.
Men dom senaste två veckorna har jag druckit varje dag. Inte så att jag blir full, men nog för att ångesten och depressionen släpper och allt inte är så nattsvart.
Problemet är att på dagarna är nykter. Jag har all chans i världen att dricka på dagarna för det hade inte skadat något, men jag är sjukt rädd att få problem med spriten. Jag har en bra relation till alkohol. Jag blir inte bråkig eller jobbig utan använder det som en rusdryck för att ha kul när det passar, det är inget som jag vill förlora.
Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?
Väldigt lätt. Jag hade en lärare på gymnasiet som bara drack EN starköl per dag för att varva ner från jobbet. Numera sitter han på en parkbänk med de andra A lagarna och har förlorat både jobb, hem och familj.
Många alkoholister från min egen generation dvs mina vänner har antingen gått över till tyngre droger eller ligger nedgrävda på kyrkogården.
Alkoholism är en sjukdom med 90 % dödlighet var det någon som sa en gång och det kan nog stämma rätt bra. De som jag känner och som har lagt av kör AA stilen dvs total avhållsamhet från all form av droger på livstid, undantaget nikotin kanske.
Hur blir man alkoholist då ? Det finns två huvudkategorier. Dels de som som mår psykiskt bra men festar på alldeles för hårt och blir fysiskt beroende. Sedan finns det den andra kategorin som försöker dämpa stress, ångest och dåligt mående med sprit, det är den största kategorin.
En klok nykter alkoholist jag känner sa en gång att drick för fan aldrig när du mår dåligt det blir lätt till en vana som sedan blir ett psykiskt och fysiskt beroende.
Mitt råd till dig är alltså att nyttja alkohol som en klok och vettig människa och använd det inte som någon form av självmedicinering.