2021-05-25, 23:27
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Jag går igenom mycket skit just nu och mår rätt piss. Men dricker jag bara två glas whisky på kvällen så mår jag genast bättre.

Generellt dricker jag inte alkohol speciellt mycket längre. Det blir någon gång varannan helg eller när det passar. Jag dricker aldrig på vardagar och har egentligen aldrig gjort, inte ens som yngre.

Men dom senaste två veckorna har jag druckit varje dag. Inte så att jag blir full, men nog för att ångesten och depressionen släpper och allt inte är så nattsvart.

Problemet är att på dagarna är nykter. Jag har all chans i världen att dricka på dagarna för det hade inte skadat något, men jag är sjukt rädd att få problem med spriten. Jag har en bra relation till alkohol. Jag blir inte bråkig eller jobbig utan använder det som en rusdryck för att ha kul när det passar, det är inget som jag vill förlora.

Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?

Svårt att svara bra på.. Det är oerhört individuellt hur lätt man blir torsk på alkoholen.

Finns ju folk som har supit i 20 år och slutat tvärt och andra som aldrig klarar av en vit månad ens.
Verkar dock vara lättare för tjejer att bli torsk på spriten även att bli gravt alkoholskadade och dö av.
Alkoholist fruntimmer dör ganska snart jämfört med männen.

Problemet är inte enbart att du blir beroende..( Kroppsligt OCH psykologiskt beroende)
Man kan långt innan det sker få allvarliga alkoholskador och förändringar i hjärnans kemi och signalsystem. Diabetes, fetma, problem att sova, nerverna och andra mer sociala problem.

Ta en vit månad då och då och avgifta dig själv.. Då får du även kollen på ditt sug och hur du kan kontrollera det.. Många som är i gränslandet får panik om de inte handlat hem till helgen och ser alltid till att komma i tid till bolaget så de inte har stängt.. Har man sådant sug att man upplever något slags panik om man skulle missa en helgfylla då är man redan beroende..
Citera
2021-05-25, 23:36
Avstängd
Jag har druckit varje dag i trettio år utan att bli alkoholist så det varierar.
Citera
2021-05-25, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen

Är det inte det som att vara alkolist innebär?

Lura inte dig själv. Se sanningen i vitögat. Du är gravt alkoholiserad.
Citera
2021-05-25, 23:46
Medlem
Med tanke på anledningen till ditt drickande så skulle jag avråda dig från fortsätta på samma spår. Du dricker av helt fel anledning och du vet inte vad det spåret kan leda till. Beroende är jävligt lömskt och kan smyga sig på när du minst anar det. Om ett år så kanske du snarare hittar tio anledningar till att ha ångest bara för att få fortsätta dricka. Då har det förändrats från ett tillfälligt plåster till ett beroende. Att förknippa ruset med ångest och nedstämdhet är som sagt en dålig idé, även om du kanske tycker att den nivå du ligger på idag är harmlös. Se det som att du står i ett vägskäl där ena vägen innebär att du klarar det medan den andra vägen leder till ett missbruk.

Men jag får intrycket att du redan är medveten om detta. Annars hade du inte uttryckt din oro.
Citera
2021-05-25, 23:57
Medlem
Citat:
Jag går igenom mycket skit just nu och mår rätt piss. Men dricker jag bara två glas whisky på kvällen så mår jag genast bättre.

Generellt dricker jag inte alkohol speciellt mycket längre. Det blir någon gång varannan helg eller när det passar. Jag dricker aldrig på vardagar och har egentligen aldrig gjort, inte ens som yngre.

Men dom senaste två veckorna har jag druckit varje dag. Inte så att jag blir full, men nog för att ångesten och depressionen släpper och allt inte är så nattsvart.

Problemet är att på dagarna är nykter. Jag har all chans i världen att dricka på dagarna för det hade inte skadat något, men jag är sjukt rädd att få problem med spriten. Jag har en bra relation till alkohol. Jag blir inte bråkig eller jobbig utan använder det som en rusdryck för att ha kul när det passar, det är inget som jag vill förlora.

Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?

Oerhört lätt, tro mig. Hade samma mönster som du, eskalerade tillslut. Inte värt det. Kände precis samma som dig, jag kan sluta lätt, men testa med en eller två veckor, det smyger sig på en

mvh
Citera
2021-05-26, 00:19
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Det bevisar hur lätt det är att undvika bli alkoholist.
Citera
2021-05-26, 00:25
Medlem
Citat:

Jag hade en period för flera år sedan där det slumpade sig så att det var obalans inom nästan alla områden i livet samtidigt. Inget av det var enskillt generalknas men sammantaget gjorde allt totalt sett att det känndes som att man knappt kunde andas. När det blev som värst svepte jag en 50cl starköl rakt upp och ner. Det hjälpte för att få ett inre lugn så att man kunde ta i tu med det som krävdes och för att få ro i kroppen att kunna jobba med sånt som behövde göras rent praktiskt

Jag drack aldrig så jag kännde mig påverkad. Jag drack aldrig för att koppla av utan tvärtom för att kunna jobba (privat) men för mig fungerade det fint och när jag var igenom den jobbigaste perioden och pusselbitarna föll på plats hade jag inget som helst sug efter att upprätthålla den vanan

I övrigt har jag samma inställning till och fungerar på samma sätt ihop med alkohol som dig.

Kanske reagerar jag på att "två" whisky är lite mycket. Det beror ju på hur stor du är och hur stora dom är..
Citera
2021-05-26, 00:40
Medlem
TaxenSixtens avatar
Bevis på svaghet att man inte kan klara av dåligt mående utan alkohol. Genomlev skiten i stället och kom ur starkare.
Citera
2021-05-26, 00:43
Medlem
charonyipmans avatar
Beror på person. Själv inte en person som blir beroende knappt alls.

Stundtals varit vandrande apotek med 6-7 olika substanser i mig samtidigt, därutöver druckit alkohol intensivt under perioder. Dock aldrig varit några problem att kapa intaget av någon substans, mer än att benso gjorde det svårt att sova i ungefär tre dygn, men var väl det. (Men får man väl räkna med när man gick på 8mg alprazolam per dygn när det var som värst).

Dricker och drogar när jag känner för det. Dricker mitt i veckorna när jag känner för det utan vidare problem.

Man tror att jag bör ha alkoholproblem då släkten har det och båda mina föräldrar, men nej. Ibland går det veckor innan jag konsumerar alkohol igen och saknar det inte alls.

Det är väldigt subjektivt det där.
Citera
2021-05-26, 02:40
Medlem
Beror på hur stora dina glas är. Är det ölglas så har du problem är det snapsglas så är det inget problem.

Man kan lungt dricka en dryg deciliter starksprit varje dag (officiellt är det lite mindre - 75 ml) utan att det skulle vara ett problem. Det motsvarar en och en halv 350 ml flaska starksprit per vecka. (14 standardglas - 75ml/dag)

Håll dig till det och du behöver inte oroa dig. Ingenting kommer att hända.
Senast redigerad av Heir-of-Melnibone 2021-05-26 kl. 02:45.
Citera
2021-05-26, 07:02
Medlem
Citat:

Sluta upp med alkoholen, och börja porrkonsumera så kommer du må bättre .
Citera
2021-05-26, 10:11
Medlem
Sluta drick alkohol omedelbart. Drick inget alls under i vart fall ett år. Bäst vore att aldrig mer dricka alkohol; AA-style. Om du i framtiden dricker alkohol så drick aldrig för att ”fly” från ångest, problem osv. Får du det suget och dessutom följer det så är vägen mer eller mindre utstakad mot alkoholism.

Var tacksam för att du själv såg problemet och reagerade i tid genom att ställa frågan. Det är därigenom sannolikt ingen fara skedd sett beroendemässigt ännu. Men, tveka inte - sluta nu!!! Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in