Citat:
Jag går igenom mycket skit just nu och mår rätt piss. Men dricker jag bara två glas whisky på kvällen så mår jag genast bättre.
Generellt dricker jag inte alkohol speciellt mycket längre. Det blir någon gång varannan helg eller när det passar. Jag dricker aldrig på vardagar och har egentligen aldrig gjort, inte ens som yngre.
Men dom senaste två veckorna har jag druckit varje dag. Inte så att jag blir full, men nog för att ångesten och depressionen släpper och allt inte är så nattsvart.
Problemet är att på dagarna är nykter. Jag har all chans i världen att dricka på dagarna för det hade inte skadat något, men jag är sjukt rädd att få problem med spriten. Jag har en bra relation till alkohol. Jag blir inte bråkig eller jobbig utan använder det som en rusdryck för att ha kul när det passar, det är inget som jag vill förlora.
Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?
Generellt dricker jag inte alkohol speciellt mycket längre. Det blir någon gång varannan helg eller när det passar. Jag dricker aldrig på vardagar och har egentligen aldrig gjort, inte ens som yngre.
Men dom senaste två veckorna har jag druckit varje dag. Inte så att jag blir full, men nog för att ångesten och depressionen släpper och allt inte är så nattsvart.
Problemet är att på dagarna är nykter. Jag har all chans i världen att dricka på dagarna för det hade inte skadat något, men jag är sjukt rädd att få problem med spriten. Jag har en bra relation till alkohol. Jag blir inte bråkig eller jobbig utan använder det som en rusdryck för att ha kul när det passar, det är inget som jag vill förlora.
Jag kan lätt sluta dricka idag, inga problem. Jag kan leva med ångesten och smärtan men jag vill inte just nu. Frågan är, hur lätt är det att man fastnar?
Svårt att svara bra på.. Det är oerhört individuellt hur lätt man blir torsk på alkoholen.
Finns ju folk som har supit i 20 år och slutat tvärt och andra som aldrig klarar av en vit månad ens.
Verkar dock vara lättare för tjejer att bli torsk på spriten även att bli gravt alkoholskadade och dö av.
Alkoholist fruntimmer dör ganska snart jämfört med männen.
Problemet är inte enbart att du blir beroende..( Kroppsligt OCH psykologiskt beroende)
Man kan långt innan det sker få allvarliga alkoholskador och förändringar i hjärnans kemi och signalsystem. Diabetes, fetma, problem att sova, nerverna och andra mer sociala problem.
Ta en vit månad då och då och avgifta dig själv.. Då får du även kollen på ditt sug och hur du kan kontrollera det.. Många som är i gränslandet får panik om de inte handlat hem till helgen och ser alltid till att komma i tid till bolaget så de inte har stängt.. Har man sådant sug att man upplever något slags panik om man skulle missa en helgfylla då är man redan beroende..