• 1
  • 2
2021-05-25, 19:33
Medlem
löls avatar
Någon som har hamnat i skiten ekonomiskt sett?
För att flera år längre fram komma tillbaka?
Vad hände? Och hur gjorde du för att klara av vardagen? Hade du ett långsiktigt mål?

Jag fick ihop ett par miljoner på aktier. Tog 10 år.
Gjorde bort mig genom att leka med bulls och bear. Gick riktigt fort.
Nu sitter jag med lån, 1 mille över öronen. Dock har jag 300k kvar på aktier.

Kommer nog att sitta jag kvar på aktierna. Tror på dom. Men det är nog 2-3 år innan dom har växt till bra nivåer.
Under tiden kan jag ta ut små små belopp för att leva någorlunda.
Tror det är rätt beslut. Måste bara se till att inte kolla på mitt innehav mer än en gång i månaden samt hålla ut detta året.
Senast redigerad av löl 2021-05-25 kl. 19:47.
Citera
2021-05-25, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Vad hände? Och hur gjorde du för att klara av vardagen? Hade du ett långsiktigt mål?

Nu sitter jag med lån, 1 mille över öronen. Dock har jag ett par 100k kvar på aktier.
Kan sälja mina aktier för att betala en del av lånen eller ha kvar mina aktier och låta dom växa?

Just nu sitter jag på aktierna och tror på dom. Men det är nog 2-3 år innan dom har växt till bra nivåer.
Tror det är rätt beslut. Måste bara se till att inte kolla på mitt innehav mer än en gång i månaden samt hålla ut detta året.

Du måste få översikt över din ekonomi, du måste gå igenom dina utgifter varje dag, och betala av dina lån så snabbt som möjligt.
Senare när du får ordning på ekonomien räcker det med att gå igenom utgifterna varje månad, aktieköp är också en utgift!
Citera
2021-05-25, 20:50
Medlem
Citat:

Oj, ja det kan absolut gå fort nedför. Har själv "spelat bort" omkring en miljon senaste två månaderna på olika hävstångsprodukter för att jag fick hybris, eller vi kan kalla det "otur". Det kommer ta några år att återställa. Vet inte om jag lärt mig nåt, men det var iaf inte med lånade pengar så drabbar mig inte i vardagen annat än att pappersförmögenheten gjort ett rejält hack i kurvan på årsgrafen. Och så känner man sig ganska dum när index är +20% på året och själv är man istället på minus.

Något som är viktigt för alla aspiranter därute är väl att aldrig gambla med lånade pengar iaf, vilket jag antar att du gjort om du nu lyckats dra på dig icke säkerställda skulder på över miljonen.

Så jobba på, betala av skulden, dra ner på hävstången, eller avstå helt från hävstång och börja bygga på nytt. Du är iaf inte ensam därute, även om det kan verka så i dessa tider där allting bara går upp.
Citera
2021-05-25, 20:54
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridgeblandning
Tips nummer 1 är väl att inte vända sig till Flashback för ekonomiska råd. Har läst många idiotiska "tips" här genom åren.
Med tanken på att 9 av 10 ligger hos kronofogden på Flashback är jag benägen att hålla med dig.

Sen tycker jag synd om TS. 1 mille är inte så mycket pengar idag. Det här löser du!
Citera
2021-05-25, 21:00
Medlem
Kalle81s avatar
Ja man hade en 5 miljoner i aktier sen trada man ner sig till 1 miljon sen sa jag stopp. Behöll det jag hade, såg det sjunka till ytterligare kanske 700000

Sen har jag nog två miljoner i aktier idag. Tror det var 2013 jag hade 5 miljoner

Undvik köp och sälj är mitt råd. Köp bara tråkiga aktier som Sandvik, Volvo

Det är rådet jag kan ge. Och som alla som lyckats gav till mig. Men inte lyssnade man och inte kommer du lyssna.

Självklart kunde jag inte stå utanför när man såg impactcoatings stiga 20 % på en dag. Men nån månad senare ner 40%

Men som sagt glad jag aldrig vågat mig på Bull bear verkar livsfarligt och aldrig belånat mig

Pengarna jag missat har jag aldrig behövt tänker man kunde köpt fina bilar och hus med tre miljoner ibland.

Å andra sidan får man aldrig tänka på vad som kunde hänt man kunde ju dött i aids också så sån sett är tillståndet acceptabelt
Citera
2021-05-25, 21:59
Medlem
Unvik lottoaktier och skaffa en stabil inkomst
Citera
2021-05-25, 22:30
Medlem
techno_the_kings avatar
Hade fast jobb 2008 men var inte med i a-kassan eller facket. Folk sa till mig att man var tvungen att vara med i facket för att få vara med i a-kassan.

Min dåvarande chef sa även att jag aldrig behövde vara orolig för att bli arbetslös för jobb fanns det alltid, men så en dag så kom smällen, i början av december månad 2008 så blev vi alla uppsagda och den ekonomiska krisen var ett faktum.

Jag fick gå med i alfakassan som skulle ge hela 3200kr/månad efter skatt att leva på, sökte jobb som en jävla dåre men det var omöjligt att få något inom industrin och efter att ha sökt mängder med jobb så började de pengar jag hade att ta slut och resandet mellan städer för att söka jobb på plats var inte längre möjligt.
Först i mitten av maj månad så fick jag äntligen mina första pengar från alfakassan.

Det tog 5,5 månad att få den första utbetalningen från de då de sa att de hade hög belastning. Tyvärr så fick jag fogden på mig redan i mars månad och i andra veckan av maj så tog maten hemma slut och åt ingenting under en veckas tid, innan dess så hade jag bara ätit lite makaroner dagligen i 2 veckor, hade en kroppsvikt på knappt 50kg.

Det började att vända i slutet av 2009 då jag äntligen fick sossebidrag vilket gjorde att man kunde leva lite drägligare, fick även ett nystartsjobb 2010 som gjorde att man fick det bättre ekonomiskt men det var först 2012 som den stora vändningen kom.

Fick ett sommarjobb inom vården och sedan en utbildning till Undersköterska betald av arbetsförmedlingen.
2015 så fick jag en fast tjänst och tog tag i mina skulder, dryga 3 år senare så blev jag skuldfri och lever idag ett väldigt bra liv.
Har ett fint sparande och en fin lägenhet och mår riktigt bra för en gång skull.
Citera
2021-05-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Hade fast jobb 2008 men var inte med i a-kassan eller facket. Folk sa till mig att man var tvungen att vara med i facket för att få vara med i a-kassan.

Min dåvarande chef sa även att jag aldrig behövde vara orolig för att bli arbetslös för jobb fanns det alltid, men så en dag så kom smällen, i början av december månad 2008 så blev vi alla uppsagda och den ekonomiska krisen var ett faktum.

Jag fick gå med i alfakassan som skulle ge hela 3200kr/månad efter skatt att leva på, sökte jobb som en jävla dåre men det var omöjligt att få något inom industrin och efter att ha sökt mängder med jobb så började de pengar jag hade att ta slut och resandet mellan städer för att söka jobb på plats var inte längre möjligt.
Först i mitten av maj månad så fick jag äntligen mina första pengar från alfakassan.

Det tog 5,5 månad att få den första utbetalningen från de då de sa att de hade hög belastning. Tyvärr så fick jag fogden på mig redan i mars månad och i andra veckan av maj så tog maten hemma slut och åt ingenting under en veckas tid, innan dess så hade jag bara ätit lite makaroner dagligen i 2 veckor, hade en kroppsvikt på knappt 50kg.

Det började att vända i slutet av 2009 då jag äntligen fick sossebidrag vilket gjorde att man kunde leva lite drägligare, fick även ett nystartsjobb 2010 som gjorde att man fick det bättre ekonomiskt men det var först 2012 som den stora vändningen kom.

Fick ett sommarjobb inom vården och sedan en utbildning till Undersköterska betald av arbetsförmedlingen.
2015 så fick jag en fast tjänst och tog tag i mina skulder, dryga 3 år senare så blev jag skuldfri och lever idag ett väldigt bra liv.
Har ett fint sparande och en fin lägenhet och mår riktigt bra för en gång skull.
Du platsar nog inte i tråden
Eller vilka fel menar du att du gjorde?
Citera
2021-05-25, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Hon gick inte med i A-kassan från början vilket visade sig vara ett ganska stort misstag. Det var väl inte så svårt att förstå?
Citera
2021-05-25, 23:05
Medlem
Du har spelat bort pengarna, inte investerat. Steg ett är alltid att sluta spela. Om du har 300kkr som du tror ska växa till en miljon på 2-3 år när börsen redan står på all time high så har du inte slutat spela.
Citera
2021-05-25, 23:05
Medlem
Citat:

Kommer nog att sitta jag kvar på aktierna. Tror på dom. Men det är nog 2-3 år innan dom har växt till bra nivåer.

Så här i efterhand vad var det tror du som gjorde att allt försvann så fort? Gick det väldigt bra inledningsvis när du började handla med dom instrumenten? Hur mycket låg du plus som mest? Satsade du mer och mer mot slutet "för att vinna tillbaka"?

Får man fråga vilka aktier du tror på som du valt att behålla?

Vill avsluta med att önska lycka till i framtiden och tacka för att du delar med dig på detta ärliga vis, det är lite stort i sig, sällan man ser sådana trådar här inne där alla ska tävla i att framställa sig som helt felfria och alltid framgångsrika.

Själv sitter jag och tittar på när inflationen sakta men säkert mumsar i sig av merparten av besparingarna som inte är inne på börsen.
Citera
2021-05-25, 23:07
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

TS är nog på botten av brunnen mentalt, tror den du citerade vill ge lite hopp bara. Det kan man komma långt på, längre än på bitcoins skulle jag tro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in