2021-05-25, 15:23
Medlem
Hej!

Denna 70-80-tals klassiker kan ju fortfarande vara riktigt god om den görs på rätt sätt.

När jag gör den utan ost, dvs enbart med fast potatis, lätt brynt lök (snäppet över sauterad, men inte mer), vitlök, grädde, svartpeppar, salt och muskot skär den sig aldrig.

Inte heller när jag tillsätter vitt vin för att få in mer syra. Problemet är istället när jag vill använda ost i. Exempelvis greve eller gruyere.

Då skär den sig alltid. Har som regel på osten i slutet efter att själva gratängen fått fin färg, och har sedan på osten och låter även den få färg, men det är också då det skär sig. Smaken blir ju okej, men skulle kännas trevligare om det inte skar sig.

Några knep?
Citera
2021-05-25, 15:28
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrGeeky
Hej!

Denna 70-80-tals klassiker kan ju fortfarande vara riktigt god om den görs på rätt sätt.

När jag gör den utan ost, dvs enbart med fast potatis, lätt brynt lök (snäppet över sauterad, men inte mer), vitlök, grädde, svartpeppar, salt och muskot skär den sig aldrig.

Inte heller när jag tillsätter vitt vin för att få in mer syra. Problemet är istället när jag vill använda ost i. Exempelvis greve eller gruyere.

Då skär den sig alltid. Har som regel på osten i slutet efter att själva gratängen fått fin färg, och har sedan på osten och låter även den få färg, men det är också då det skär sig. Smaken blir ju okej, men skulle kännas trevligare om det inte skar sig.

Några knep?

Blandar alltid en mix med riven ost, grädde, vitlök, salt och kryddor. Häller den över skivad potatis + charlotten, sen toppar av med mjölk tills det precis täcker. Blir kalas och aldrig märkt att det skär sig.
Citera
2021-05-25, 15:39
Medlem
Citat:
Hej!

Några knep?

Gör potatisgratängen enligt detta recept:
https://www.tasteline.com/recept/kra...atisgratang-2/
(Över 1400 röstningar, 4.3 i betyg - galet)

Blir alltid klockrent!
Citera
2021-05-25, 15:49
Medlem
Bonnatorps avatar
Själv smälter jag osten i grädden jag använder till såsen i gratängen.
För min del består den uppskattningsvis av en del ost och två delar grädde, och kryddor. Svartpeppar, rikt med salt, och vitlök är viktigt i denna sås som ska kokas upp innan den hälls över potatisskivorna.
Lika delar ost och grädde är nog inte helt fel heller.

Därefter slängs några skivor ost ovanpå gratängen när såsen är hälld över potatisen, innan allt åker in i ugnen.

Sedan råkar det vara så att jag själv väljer att steka köttfärs och ha i gratängen också, för att det ska bli en fristående måltid, men det är tydligen fel enligt en del.

Om gratängen fortfarande skär sig så tror jag det kan hjälpa med en ytterst försiktig mängd vetemjöl för att reda såsen en aning.
Absolut inte så mycket att det blir märkbart tjockare, utan bara lite för att vattnet ska sugas upp av proteintrådarna som kan greppa tag i fettet.
Men det är mest en teori, jag har inte testat det själv.

TS verkar dock lägga på osten senare i gräddningen, och där fungerar nog inte mjöl för att stävja sig mot skärning.
Det kanske fungerar med att ha på en del ost redan innan du gräddar den, för att osten du lägger på sedan ska ha en mer homogen substans att binda till.
Senast redigerad av Bonnatorp 2021-05-25 kl. 16:25.
Citera
2021-05-25, 17:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Hej!

Några knep?
En gratäng utan ost är ju knappt en gratäng, eller?
Har aldrig haft ditt problem, varvar potatis, vitlök, smör och kryddor i ett par lager, häller på grädde och toppar med ost. Ingen lök.
Länge i ugnen, brukar bli super.

Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Blandar alltid en mix med riven ost, grädde, vitlök, salt och kryddor. Häller den över skivad potatis + charlotten, sen toppar av med mjölk tills det precis täcker. Blir kalas och aldrig märkt att det skär sig.

Charlotten? Shalottenlök heter det.
Citera
2021-05-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Charlotten? Shalottenlök heter det.

Nej, ingen av er kan stava rätt...
Citera
2021-05-25, 17:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burrw
Nej, ingen av er kan stava rätt...
Pinsamt
Schalottenlök ska det vara.

Ingen Charlotte här.
Citera
2021-05-25, 17:50
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Pinsamt
Schalottenlök ska det vara.

Ingen Charlotte här.

Noterat! =)
Citera
2021-05-27, 21:17
Medlem
Sladdarens avatar
Alldrig vart med om att osten skär sig ? vad är det för trams?

du kan koka upp grädden lite eller mjölk med grädde innan
Citera
2021-05-27, 21:24
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Hej!

Några knep?

Vinet går före in i ugnen med potatisen sen gräddmjölken

Ställ ugnen på 175 grader. Skala potatisen och hacka i centimeter tjocka skivor. Smör in en form med smöret ordentligt. Varva potatisskivor, muskotnöt, pepparmix, salt, hackad purjolök, hackad vitlök, hackad chili och riven gul ost. När du blivit klar med alla våningar häller du försiktigt i vitt vin och låter gratängen stå i ugnen i 20 minuter. Ta ut och häll i vispgrädde och låt stå i ugnen i ytterligare 1 ½ timma.

Sätt ugnen på 200°C.

Skala och skiva potatisen, hacka löken och sellerin.

Varva potatisen, löken och sellerin i en lätt smord ugnssäker form. Krydda med salt och peppar mellan varven.

Koka upp grädden med osten och häll sedan på vinet i kastrullen.

Häll blandningen över potatisen och löken i formen.

Ställ in i ugnen i ca 50 min eller tills potatisen är mjuk. Om gratängen börja få för mycket färg lägg folié över.
Senast redigerad av Sladdaren 2021-05-27 kl. 21:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in