Citat:
Ursprungligen postat av
MrGeeky
Hej!
Denna 70-80-tals klassiker kan ju fortfarande vara riktigt god om den görs på rätt sätt.
När jag gör den utan ost, dvs enbart med fast potatis, lätt brynt lök (snäppet över sauterad, men inte mer), vitlök, grädde, svartpeppar, salt och muskot skär den sig aldrig.
Inte heller när jag tillsätter vitt vin för att få in mer syra. Problemet är istället när jag vill använda ost i. Exempelvis greve eller gruyere.
Då skär den sig alltid. Har som regel på osten i slutet efter att själva gratängen fått fin färg, och har sedan på osten och låter även den få färg, men det är också då det skär sig. Smaken blir ju okej, men skulle kännas trevligare om det inte skar sig.
Några knep?
Vinet går före in i ugnen med potatisen sen gräddmjölken
Ställ ugnen på 175 grader. Skala potatisen och hacka i centimeter tjocka skivor. Smör in en form med smöret ordentligt. Varva potatisskivor, muskotnöt, pepparmix, salt, hackad purjolök, hackad vitlök, hackad chili och riven gul ost.
När du blivit klar med alla våningar häller du försiktigt i vitt vin och låter gratängen stå i ugnen i 20 minuter. Ta ut och häll i vispgrädde och låt stå i ugnen i ytterligare 1 ½ timma.
Sätt ugnen på 200°C.
Skala och skiva potatisen, hacka löken och sellerin.
Varva potatisen, löken och sellerin i en lätt smord ugnssäker form. Krydda med salt och peppar mellan varven.
Koka upp grädden med osten och häll sedan på vinet i kastrullen.
Häll blandningen över potatisen och löken i formen.
Ställ in i ugnen i ca 50 min eller tills potatisen är mjuk. Om gratängen börja få för mycket färg lägg folié över.