2021-05-26, 00:58
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Heller inte psykoterapeut. Dvs behandlare.
Undrar vad hennes roll kommer att bli. Diagnostisera folk som ringer in? Vara allmänt vänlig?
Hon kommer att fråga vilka mediciner de tar och sen föreslå att de ska "byta ut den och den".
Citera
2021-05-26, 01:07
Medlem
AtlasKopros avatar
Synd. Jag tyckte han hade en bra karaktär. Det var ju han som mer eller mindre gjorde hela programmet.

Ska provlyssna på ett par avsnitt med den nya innan jag fäller slutligt omdöme, men det lutar emot att jag slutar lyssna på programmet. Jag gillade hans röst. Den var väldigt lugnande och harmonisk, har svårt att tänka mig att en kvinna kan göra samma sak.
Citera
2021-05-26, 13:56
Medlem
SVT skriver nu om kritiken:

Citat:
Ullakarin Nyberg tar över efter Lasse Övling i radioprogrammet ”Radiopsykologen”. Men Nyberg är inte psykolog, utan överläkare i psykiatri, vilket retat upp många psykologer.

Psykologiförbundet anser att det är vilseledande och tecken på djup okunskap att Sveriges radio behåller namnet trots att man inte längre har en medverkande psykolog.

Förbundet har nu kontaktat Sveriges Radio med synpunkten. Ullakarin Nyberg säger till Psykologtidningen att hon förstår psykologerna som är en yrkeskår hon har stor respekt för och hoppas att att Sveriges Radio tar upp frågan till diskussion.

Hon ser mest programmets namn som en titel för ett inarbetat program och tycker inte att det bör byta till ”Radiopsykiatern”.

– Åh, det låter så tråkigt, tycker du inte det själv? Det finns säkert andra namn.

https://www.svt.se/kultur/namnbrak-o...sykologen-i-p1
Citera
2021-05-26, 14:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Nästan. Det är mycket ovanligt. Jag sätter en månadslön på att hon inte också är psykolog.
Du har helt rätt, nu diskuteras om programmet verkligen skall få heta Radiopsykologen när hon inte är psykolog
Citera
2021-05-26, 14:47
Medlem
Jofs avatar
Psykologförbundet har tolkat det som att SR inte VET skillnad mellan psykolog och psykiater.

Det var en av flera gissningar jag nämnt i ett inlägg här. Men jag vill inte tro att man är SÅ obildad på SR. Däremot kan jag tänka mig att man skiter i skillnaden.
Som att lägga snickare och målare i samma fack. Båda sysslar med hus, kanske man kan tänka sig;
Eller tennisspelare och fotbollspelare. Båda sysslar med en boll.

Hur ska dom lösa det här?
Psykiatern själv tycker Radiopsykiatern låter tråkigt. Varför? Roligare tydligen med Radiopsykolog.
Psykiatri för tanken till sjukdom, medan psykologi inte handlar om sjukdom primärt, utan om männsikors sätt att fungera. Kanske roligare.
Citera
2021-05-26, 17:12
Medlem
AtlasKopros avatar
Citat:
Psykologförbundet har tolkat det som att SR inte VET skillnad mellan psykolog och psykiater.

Det var en av flera gissningar jag nämnt i ett inlägg här. Men jag vill inte tro att man är SÅ obildad på SR. Däremot kan jag tänka mig att man skiter i skillnaden.
Som att lägga snickare och målare i samma fack. Båda sysslar med hus, kanske man kan tänka sig;
Eller tennisspelare och fotbollspelare. Båda sysslar med en boll.

Hur ska dom lösa det här?
Psykiatern själv tycker Radiopsykiatern låter tråkigt. Varför? Roligare tydligen med Radiopsykolog.
Psykiatri för tanken till sjukdom, medan psykologi inte handlar om sjukdom primärt, utan om männsikors sätt att fungera. Kanske roligare.
Men vem bryr sig vad de kallar det, alla vet ju vad programmet handlar om.

Det jag vill höra är en lugn och harmonisk medmänniska som pratar med en person som mår dåligt och behöver vägledning. Tyckte att han den förra mannen gjorde ett väldigt bra jobb. Lätt en psykolog jag skulle kunna tänka mig att träffa privat. Därmed inte sagt att den nya behöver vara kass, men ribban är satt högt…
Citera
2021-05-26, 20:40
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Heller inte psykoterapeut. Dvs behandlare.
Undrar vad hennes roll kommer att bli. Diagnostisera folk som ringer in? Vara allmänt vänlig?
Det är väldigt mycket mer sannolikt att en psykiater är samtalsterapeut alltså till exempel inom KBT eller liknande än att vederbörande är psykolog.

Men jag tycker inte att en psykiater är mindre skickad att prata i det här formatet än en psykolog. Det är inte ett terapeutiskt samtal. Det är underhållning.
Citera
2021-05-26, 20:47
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du har helt rätt, nu diskuteras om programmet verkligen skall få heta Radiopsykologen när hon inte är psykolog
Jag tycker att det ska döpas om till "Radioterapeuten" eftersom att "terapeut" inte är en skyddad titel men det är däremot "psykolog".
Citera
2021-05-26, 21:55
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Jag tycker att det ska döpas om till "Radioterapeuten" eftersom att "terapeut" inte är en skyddad titel men det är däremot "psykolog".
Ja, varför inte!
Citera
2021-05-26, 22:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag håller med dig
Citera
2021-05-27, 12:46
Medlem
Typiskt den nya identitetspolitiken, ”identitär verklighet”. Om alla är överens om att en psykiater är den rätta för programmet har det ingen betydelse att programmet heter Radiopsykologen eller att psykologer och psykiatriker har vitt skilda (dessutom namnskyddade) roller. Alla är nöjda hur det blev ändå. Sverige och public service i ett nötskal. Snart får vi kanske se Jasenko Selimović som radiopsykolog.
Citera
2021-05-29, 03:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Mycket bra ide!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in