• 1
  • 2
2021-05-25, 14:22
Medlem
Merwinnas avatar
Radiopsykologen Lasse Övling petas, och en okänd kvinna kommer in i stället. Det har tidigare stått i tidningarna, att Övling inte har fått veta varför han byts ut. Är det någon som vet varför? När det är SR så misstänker man ju någon PK-grej.

Från Aftonbladet idag:

11:23August Håkansson
Hon blir den nya radiopsykologen
Nu är det klart vem som tar över programmet “Radiopsykologen” i Sveriges Radio P1.

Den nya programledaren är Ullakarin Nyberg, 61, som till vardags är överläkare och arbetar vid Norra Stockholms psykiatri med att förebygga självmord. Hon började sin bana som cancerläkare innan hon upptäckte att hon var mer intresserad av människors inre liv.

“Människor drabbar mig. Att genom samtal hjälpa dem att hitta sina egna resurser, det är min drivkraft. Och det rimmar väl med min roll i ‘Radiopsykologen’”, säger hon i ett pressmeddelande.

Nybergs debutprogram sänds den 10 september. Hon tar över efter Lasse Övling, vars sista program sänds den 17 juni. (TT)
Citera
2021-05-25, 14:30
Medlem
ViaGettys avatar
Kan det vara metoo-relaterat?
Citera
2021-05-25, 14:37
Medlem
Dofternas avatar
Antingen vill de bara förnya sig eller så handlar det om omvänd psykologi.
Citera
2021-05-25, 15:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Övling är 70 år och faller rimligen för åldersstrecket, även om han framställer det annorlunda:

https://psykologtidningen.se/2021/05...ovling-slutar/

SVT är strikta ålderister så att han fick vara kvar till 70 är faktiskt en ynnest. Lite märkligt att dock han byts ut mot en 61-åring, men det finns kanske skäl (inklusive planer på att lägga ned programmet inom ett par år).
Citera
2021-05-25, 15:33
Medlem
BIB3ls avatar
Public (Propaganda) Service arbetar aktivt (har väl redan) med att skapa ett matriarkat.

Sedan är så klart ålderismen (en slags rasism) ett tydligt inslag i PS verksamhet.
Citera
2021-05-25, 15:51
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Är ens nya "radiopsykologen" psykolog? Var hon inte läkare inom psykiatrin? Borde ju isåfall döpa om programmet till "radiopsykiatrien"
Citera
2021-05-25, 15:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Är ens nya "radiopsykologen" psykolog? Var hon inte läkare inom psykiatrin? Borde ju isåfall döpa om programmet till "radiopsykiatrien"
Att hon är psykiatriker utesluter ju inte att hon också är psykolog.
Citera
2021-05-25, 16:00
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Radiopsykologen Lasse Övling petas, och en okänd kvinna kommer in i stället. Det har tidigare stått i tidningarna, att Övling inte har fått veta varför han byts ut. Är det någon som vet varför? När det är SR så misstänker man ju någon PK-grej.

Från Aftonbladet idag:

Nu är det klart vem som tar över programmet “Radiopsykologen” i Sveriges Radio P1.

Den nya programledaren är Ullakarin Nyberg, 61, som till vardags är överläkare och arbetar vid Norra Stockholms psykiatri med att förebygga självmord. Hon började sin bana som cancerläkare innan hon upptäckte att hon var mer intresserad av människors inre liv.

“Människor drabbar mig. Att genom samtal hjälpa dem att hitta sina egna resurser, det är min drivkraft. Och det rimmar väl med min roll i ‘Radiopsykologen’”, säger hon i ett pressmeddelande.

Nybergs debutprogram sänds den 10 september. Hon tar över efter Lasse Övling, vars sista program sänds den 17 juni. (TT)
Det är fantastiskt vad vissa människor vakar över public service och PK. Det blir ju fånigt.
Citera
2021-05-25, 16:17
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Från Aftonbladet idag:

Han byts ut för att sedan han tog över har lyssnarsiffrorna gått ned på ett sätt som verkar vara knutet till honom.

Vilket han ska vara meddelad om, men kanske inte vill berätta offentligt.
Citera
2021-05-25, 16:24
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Radiopsykologen Lasse Övling petas, och en okänd kvinna kommer in i stället. Det har tidigare stått i tidningarna, att Övling inte har fått veta varför han byts ut. Är det någon som vet varför?

Jag har lyssnat på den där radiopsykologen Lasse och jag reagerade på att han låter som ett fraud. Jag undrar vad för psykologisk vetenskap han bygger alla sin slutsatser på?

Det kan vara intressant lyssna på en sådan person som Lasse för han har en sammanhängde tanke bakom saker och ting. Personligen tycker jag mest det är stötande att lyssna på han. Jag vet inte helt varför jag tycker så, men det måste finnas substans i det som sägs och det saknar jag.

Har han perspektivet att individen är det fel på eller att det är omgivningen, jag vet faktiskt inte.
Citera
2021-05-25, 16:27
Medlem
RandyWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Han byts ut för att sedan han tog över har lyssnarsiffrorna gått ned på ett sätt som verkar vara knutet till honom.

Vilket han ska vara meddelad om, men kanske inte vill berätta offentligt.

Inte berätta offentligt?

Han sa just detta när de intervjuade honom

Känns som med hon boktips-kvinnan o med husbandet i på spåret

Eller som med ekot

Det finns en egentlig version men den får man själv gräva efter. ’Det är inte journalister jobb, de ska bara säga hur det är’

Tittade på poddtoppen.se

Den är med där i alla fall. Märkligt om det då är dålig siffror
Senast redigerad av RandyWalker 2021-05-25 kl. 16:31.
Citera
2021-05-25, 17:11
Medlem
Citat:

Från Aftonbladet idag:

Jag saknar Malin Edlund som var radiopsykolog för ungefär tio år sedan.
Tycker hon var bäst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in