2021-05-25, 18:45
Medlem
Zoologens avatar
Jag brukar förstås använda kort och minns inte när jag senast betalade kontant. Men jag tycker att man ska få välja och bestämma själv vilket betalsätt man föredrar. Jag måste säga att sedlar har sin charm.
Jag ska nog gå över till kontantbetalning bara för sakens skull. Till Liseberg åker jag inte i vilket fall som helst.
Citera
2021-05-25, 18:56
Medlem
Jthunderas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kan köpas upp när som helst av en större aktör.

Eller så kan alla uppgifter säljas, så de kommer ut på marknaden, och därmed så småningom kan köpas upp av amerikanska företag eller av amerikanska myndigheter direkt.

Swish går väl förövrigt inte att använda på enheter som inte helt kontrolleras och övervakas av amerikanska intressen? Så även Swish kan när som helst stängas av, av främmande makt, för en enskild användare, eller för ett helt land.

Swish kommer heller inte fungera utan nätverk, vid strejk, konflikt mellan länder, eller efter en solstorm.

Väldigt långsökt. Samhället har förändrats drastiskt innan detta är en allvarlig fara. Vissa saker skulle kunna inträffa men inte utan motsatta konsekvenser.

Är du så här paranoid så går du inte säker med kontanter heller.
Citera
2021-05-25, 18:58
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nu behöver du väl inte överdriva? Jag blir så förbannad på att jag inte ska kunna få göra vad jag vill med mina pengar!
Har du aldrig varit med om att det är fel på kortterminalen när du är i affären? Visst, så särskilt ofta har det väl inte hänt mig men det har hänt och då får dom med kontanter handla men inte dom med kort.

Bra ett litet exempel.

Skulle "systemet" slås ut, hur klarar du dig då utan kontanter? inte så långt kan jag ju säga.
Om systemet "slås ut" så kan du varken åka hiss, tanka din bil, eller ta ut en sedel i en automat. Swish är inte 100% fool proof, men har säkert bara 10% downtid jämfört med en kontantautomat. Om de ens finns kvar, jag har inte använt någon sedan 90-talet.

100% av alla köp på internet utöver knark betalas på ett spårbart sätt. Verkar inte vara ett stort problem?
Senast redigerad av Paris24 2021-05-25 kl. 19:00.
Citera
2021-05-25, 18:58
Medlem
Tropicalss avatar
Perfekt, bara kriminella använder kontanter.
Citera
2021-05-25, 18:59
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Perfekt, bara kriminella använder kontanter.
Och de häckar i den här tråden tydligen.
Citera
2021-05-25, 18:59
Medlem
att klicka in sin kod ökar smittsprining lika mycket som att hantera kontanter.
Citera
2021-05-25, 19:01
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linnsson-
att klicka in sin kod ökar smittsprining lika mycket som att hantera kontanter.
Du får skaffa dig ett nyare VISA-kort som du swipar utan kod.
Citera
2021-05-25, 19:02
Medlem
Det är viktigt att barn lärare att hantera kontanter!
Citera
2021-05-25, 19:08
Medlem
Firewaias avatar
Fan bryr man sig om kontanter för, så otroligt löjligt
Citera
2021-05-25, 19:08
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Du borde bry dig.

Informationshämtningen förskjuter maktförhållandet från svenska folket till en väldigt liten amerikansk elit. Kunskap är makt. Dessutom gör det vårt samhälle väldigt sårbart. Om vi kritiserar USA eller BLM eller vad som helst så kan kortet bli spärrat, för vissa, eller för alla köp. Det kan även bli en solstorm när som helst som slår ut elektroniken i veckor.

Nu är Liseberg kanske inte en direkt livsviktig inrättning. Men det är givetvis dåligt att de bidrar till att normalisera kontantlösheten, som utgör är en stor fara för folket.

Skulle snarare säga att personer som är beroende av icke spårbara transaktioner är en fara för folket.
Citera
2021-05-25, 19:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Om systemet "slås ut" så kan du varken åka hiss, tanka din bil, eller ta ut en sedel i en automat. Swish är inte 100% fool proof, men har säkert bara 10% downtid jämfört med en kontantautomat. Om de ens finns kvar, jag har inte använt någon sedan 90-talet.

100% av alla köp på internet utöver knark betalas på ett spårbart sätt. Verkar inte vara ett stort problem?
Om systemet slås ut så är det bara att alltid ha kontanter i plånboken, man kan ju alltid hoppas att bensinpumparna funkar så man kan tanka, och betala kontant.
Citera
2021-05-25, 19:16
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Väldigt långsökt. Samhället har förändrats drastiskt innan detta är en allvarlig fara.

USA har sin andra uppenbart sjuka president, och många frågar sig naturligtvis varför. USAs städer brinner. USAs lastbilar börjar stå stilla, för att de inte får reservdelar. Chicagos borgmästare vägrar göra intervjuer baserat på reportrarnas hudfärg. Det är mycket som pyr. Här hemma jagas oppositionella som aldrig förr, samtidigt som delar av landet inte kan uppehållas varken ekonomiskt eller polisiärt utan stöd från resten av landet, och när resten av landet är ikapp är landet givetvis förlorat. Jag vill snarare påstå att du är naiv, som inte tror det kan smälla till rejält när som helst, inom ett år, eller inom tex 3 år, eller 10 år.

En solvind kan komma i nästa vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Är du så här paranoid så går du inte säker med kontanter heller.

Där har du fel. Man behöver ju inte gå omkring med alla sina tillgångar i plånboken.

Jag har ännu inte blivit nedslagen eller bestulen, men antar försäkringen går in och täcker delvis i alla fall.
Senast redigerad av henriko 2021-05-25 kl. 19:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in