2021-05-25, 18:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rospigg1
Ni som fortfarande gillar kontanter. Om ni sålde ex. Ett hus, för några miljoner. Skulle ni då vilja ha pengarna i kontanter?

Har den frågan överhuvudtaget varit aktuell efter att banksystemet infördes? Svaret är enligt min åsikt självklart nej, därmed inte sagt att man vill kunna genomföra mindre vardagstransaktioner kontant.

Brottslingar får polisen jaga, det är inte betalsystemets fel att rättsväsendet blir omkört i vägrenen pga bristande resurser.
Citera
2021-05-25, 18:27
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ni som fortfarande gillar kontanter. Om ni sålde ex. Ett hus, för några miljoner. Skulle ni då vilja ha pengarna i kontanter?

Rent teoretiskt är det inga problem att få cash för huset men om banken ska ha en pant inblandat vill de nog att väskan lämnas över på ett kontor.

Det många inte tänker när kontanterna försvinner är att även vår frihet får sig en törn. Plötsligt kan du stängas av ekonomiskt helt om staten eller banken tycker du verkar mysko.

”Har du något att dölja eller?”

Nej kanske inte, men med en helt elektronisk valuta kan myndigheter teoretiskt sett spåra mitt liv. De vet vad jag handlar, var jag är när jag gör det och med fel maktstyre kanske man en dag anses obekväm. Då kan de stänga av mig med ett knapptryck och jag kan inte ens köpa mat. Konstigare saker händer i världen där de vet att makten kan skifta snabbt.

Varför ska makten och banken veta att jag är på Liseberg en lördag och tar en öl senare på kvällen inne i Göteborg?

Om Liseberg följer i det här spåret så är det naturligtvis bedrövligt men inte förvånande. Ingenstans i världen hittar man ett land som tagit kontantlösheten så långt som Sverige gjort. Men vi litar på myndigheter till en grad som inte heller kan återfinnas i något annat land. Sorgligt är vad det är.
Citera
2021-05-25, 18:27
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holden.Caulfield
Kommer de att tvätta av kortläsaren mellan varje kund? Skulle inte tro det. Inte så hygieniskt att knappa in en kod där vem vet hur många har knappat in sin tidigare.
Hur klarar du dig ute i samhället idag?
Tror du inte alla knappar genom all modern tid har haft virus och bakterier på sig?
Har du aldrig tryckt på en knapp tidigare?
Jösses alltså...
Citera
2021-05-25, 18:29
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funkislgh
Skit bra! Risken för svinn, stölder osv minskar drastiskt. För att inte tala om alla kostnader för att hantera kontanterna.

Fattar inte varför alla är så kåta på att fortsätta handla med kontanter.
Det handlar om att de har hittat ytterligare en sak att bli upprörda över 😂
Citera
2021-05-25, 18:29
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Japp. Säljer eller köper jag något är det endast kontanter som gäller .
Citera
2021-05-25, 18:30
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Synd om turisterna som har växlat till Svenska kronor bara och pensionärer som gillar cash.
Alltid är det ngn som ska bli kränkt på andras vägar
Citera
2021-05-25, 18:30
Medlem
Mr.Mxyzptlks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror mer att det beror på att Liseberg har haft stora problem med personrån.
Nej nej nej och åter nej.
Sluta tramsa
Citera
2021-05-25, 18:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Några guldtackor vore bättre just i det fallet.
Svårt att handla med guld på Liseberg bland annat.
Senast redigerad av hippili 2021-05-25 kl. 18:37.
Citera
2021-05-25, 18:35
Medlem
Jag har för mig att i en del länder kan bankerna ha ”dryga” avgifter vid valutaväxling när de använder kortet utomlands. Tror Tyskland har det, besvärligt för de som bor och verkar här under stora delar av året, inget person/samordningsnummer och du kan inte köpa ens kontantkort på nätet, än mindre ha ett abonnemang, swish eller betalkort även om du använder svensk bank.
Det kan bli dyrt att använda kreditkortet för alla dessa småbelopp som det blir på ett ställe som Liseberg.

Förövrigt borde det vara lag på att svenska pengar ska vara giltigt betalningsmedel överallt i Sverige.
Citera
2021-05-25, 18:41
Medlem
Carnills avatar
Citat:

Nu behöver du väl inte överdriva? Jag blir så förbannad på att jag inte ska kunna få göra vad jag vill med mina pengar!
Har du aldrig varit med om att det är fel på kortterminalen när du är i affären? Visst, så särskilt ofta har det väl inte hänt mig men det har hänt och då får dom med kontanter handla men inte dom med kort.

Bra ett litet exempel.

Skulle "systemet" slås ut, hur klarar du dig då utan kontanter? inte så långt kan jag ju säga.
Citera
2021-05-25, 18:42
Medlem
Scalpings avatar
De borde endast ta bitcoin.
Citera
2021-05-25, 18:43
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Bäää bräker fåret medans den följer skocken blint vidare in i sin allt mer kontrollerade tillvaro av staten myndigheter och företag...

Illavarslande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in