Citat:
Ursprungligen postat av
Rospigg1
Ni som fortfarande gillar kontanter. Om ni sålde ex. Ett hus, för några miljoner. Skulle ni då vilja ha pengarna i kontanter?
Rent teoretiskt är det inga problem att få cash för huset men om banken ska ha en pant inblandat vill de nog att väskan lämnas över på ett kontor.
Det många inte tänker när kontanterna försvinner är att även vår frihet får sig en törn. Plötsligt kan du stängas av ekonomiskt helt om staten eller banken tycker du verkar mysko.
”Har du något att dölja eller?”
Nej kanske inte, men med en helt elektronisk valuta kan myndigheter teoretiskt sett spåra mitt liv. De vet vad jag handlar, var jag är när jag gör det och med fel maktstyre kanske man en dag anses obekväm. Då kan de stänga av mig med ett knapptryck och jag kan inte ens köpa mat. Konstigare saker händer i världen där de vet att makten kan skifta snabbt.
Varför ska makten och banken veta att jag är på Liseberg en lördag och tar en öl senare på kvällen inne i Göteborg?
Om Liseberg följer i det här spåret så är det naturligtvis bedrövligt men inte förvånande. Ingenstans i världen hittar man ett land som tagit kontantlösheten så långt som Sverige gjort. Men vi litar på myndigheter till en grad som inte heller kan återfinnas i något annat land. Sorgligt är vad det är.