2021-05-26, 13:17
Medlem
Oklart om Liseberg nu gör en pudel och ändrar sig.

Ni minns i trådstarten, där Liseberg hade som argument att: "underlätta för social distansering för besökare och personal."

Nu helt plötsligt så bekräftar man att man tar emot kontanter vid lyckohjulen.

Källa, bild från facebook

Kanske såg de tråden på Sveriges största nätforum och insåg kritiken?!
Citera
2021-05-26, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Oklart om Liseberg nu gör en pudel och ändrar sig.

Ni minns i trådstarten, där Liseberg hade som argument att: "underlätta för social distansering för besökare och personal."

Nu helt plötsligt så bekräftar man att man tar emot kontanter vid lyckohjulen.

Källa, bild från facebook

Kanske såg de tråden på Sveriges största nätforum och insåg kritiken?!
De kanske börjar inse att de även har en andel utländska besökare som inte är inkorporerade i de svenska digitala betalsystemen. De har förstås kreditkort men det kan bli dyrt att shoppa med utländskt kreditkort för små belopp.
Citera
2021-05-26, 14:32
Medlem
alroberts avatar
Kommer man få dra fram kortet när man ska lägga 5kr på nummer 7 på kexchokladhjulet nu asså? Kasst
Citera
2021-05-26, 15:17
Medlem
Tråkigt för dom anställda som skötte lyckohjulen, alldeles för lätt att stoppa nån femhundring i fickan.
Citera
2021-05-26, 17:41
Medlem
Lingon_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Tror mer att det beror på att Liseberg har haft stora problem med personrån.

Tror du att rånarna är ute efter småmynt i kontanter eller mobiltelefoner, smycken och klockor värda tiotusentals kronor?
Citera
2021-05-26, 17:55
Medlem
Inga problem, jag har ändå inte betalat med kontanter på Liseberg de senaste femton åren. Biljetter och åkband till ungarna har vi alltid köpt på nätet eller med kort i kassan. Lägga en femma på lyckohjulet är helt meningslöst
Citera
2021-05-26, 18:03
Medlem
Magtechs avatar
Blir aldrig mer ett besök där.. bojkott
Citera
2021-05-26, 18:20
Medlem
Är det någonstans man vill använda sig av kontanter är väl ett tivoli top 3 platser.

personrån minskas? nä finns andra saker att ta än cash.

Liseberg är bra rån-marker på för där är det mycket folk och många utgångar.
Citera
2021-05-26, 19:06
Medlem
born1984s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Betänk att med ett kontantfritt samhälle så kan banker och regering, utan ditt samtycke frysa dina pengar, UTAN förklaring, eller med någon påhittad historia. Kom ihåg vad som hände i Grekland för bara fem år sedan. Då tillät man ej medborgarna att ta ut hur mycket de ville som de hade på sina bankkonton - är detta koscher, enligt dig?

https://www.aftenposten.no/okonomi/i...ene-sine-igjen
Om Sverige hade haft en lika misskött ekonomi som Grekland, så ja - absolut. Dessutom är bankväsende byggt på förtroende och den absolut hårdast reglerade sektorn i näringslivet. Detta för att skapa ordning och nationell vinst. Varför förpesta ett monetär system och samhälle, plågat av svarta pengar och kriminalitet, med möjliggörare?
Citera
2021-05-26, 19:45
Medlem
En kraftig fördel med detta är att alla lever på svarta pengar hålls utanför grindarna. Jag tänker i synnerhet på minderåriga som säljer knark från mopeder. Ingen kommer att sakna dem..
Citera
2021-05-26, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
En kraftig fördel med detta är att alla lever på svarta pengar hålls utanför grindarna. Jag tänker i synnerhet på minderåriga som säljer knark från mopeder. Ingen kommer att sakna dem..

Möjligt att det minskar något. Finns paygo och allt va dom här kreditkorts presentkorten heter. Inga problem att handla ett sånt för kontanter på 7 eleven och sen gå in.
Kriminella må ha dålig moral men dom är inte dumma i huvudet.
Va släpper du helst iväg dina ungar till Liseberg med? 1000kr kontant eller kortet med alla pengarna på?
Att människor blir rånade vid bankomater nuförtiden är ingen tillfällighet.
Att få bort idioter från gatorna är en polisiär och politisk fråga.
Liseberg kommer tappa kunder på det här, det finns mycket människor som vill betala med kontanter. Jag är en av dom, min anledning är att jag hushåller med min ekonomi enklast så.
Ett nöjesfält utan kontanter är inte aktuellt för mig att besöka helt enkelt.
Å andra sidan, Liseberg behöver minska antalet besökare. 2 timmar kö till en populär attraktion jagar också bort besökare.
Egentligen ur Lisebergs synpunkt så är det nog bra utan kontanter. Lite mindre människor och dom som besöker parken har överlag sämre koll på hur mycket dom spenderar.
Citera
2021-05-26, 22:54
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Automatiseringen har inte lett till lägre priser, då vi trots allt har inflation, det leder bara till att klasskillnaderna ökar då vinsterna ifrån det går till några få procent.
Jag är osäker på ur vilken vänster-bibel du citerar. Men priserna på varor relativt lönerna ("reallöneökning") sjunker oavbrutet sedan 1995. Här ett diagram:
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ar...och-inflation/

Swish har antagligen sparat 5 miljarder kronor till det svenska samhället. När kontanter försvinner tjänar vi 5 miljarder till och reallönekurvan tar ännu ett litet skutt uppåt. Som den gjorde när internet, iphone, mobilen, PCn kom.

Jag är en av 100.000 pyttesmå företagare i Sverige. Jag sparar 10.000-tals kronor per år på att slippa kontanter. Jag kan inte direkt säga hur mycket av detta som jag ger tillbaka till kunderna i form av sänkta priser, men jag har haft nästan samma pris på de flesta produkter och på frakten i 20 år tack vare den tekniska utvecklingen.
Senast redigerad av Paris24 2021-05-26 kl. 22:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in