2021-05-25, 20:32
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Kan köpas upp när som helst av en större aktör.

Eller så kan alla uppgifter säljas, så de kommer ut på marknaden, och därmed så småningom kan köpas upp av amerikanska företag eller av amerikanska myndigheter direkt.

Swish går väl förövrigt inte att använda på enheter som inte helt kontrolleras och övervakas av amerikanska intressen? Så även Swish kan när som helst stängas av, av främmande makt, för en enskild användare, eller för ett helt land.

Swish kommer heller inte fungera utan nätverk, vid strejk, konflikt mellan länder, eller efter en solstorm.

Swish grundades ju av storbankerna, eller vad menar du större aktör..?
Citera
2021-05-25, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CC75
Jag kan tillägga att folk generellt inte verkar bry sig. Liseberg har nu släppt sina biljetter för sommaren och sidan kraschade direkt efter att 10% av all biljetter sålts.

https://www.liseberg.se/planera-besoket/vi-pausar-forsaljningen-av-biljetter/

// CC

Du förstår väl att folk i gemene man inte tänkt särskilt mycket kring innebörden och de långtgående konsekvenserna av ett kontantfritt samhälle?
Citera
2021-05-25, 20:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Har du tänkt igenom detta noga?

En fara för folket/mänskligheten är att ge den styrande eliten för mycket makt....
Den dagen politikerna har full kontroll kan de också besluta vad som helst.

Diktaturen Kina är på god väg mot det du förespråkar. De ämnar införa en digital valuta som är 100% spårbar.

Men i din lilla fantasivärld slutar allt med världsfred och total jämlikhet för alla?

Bra skrivet. Jag är otroligt rädd för att ge politikerna och makten 100% kontroll över valutan.

Det är ju därför politikerna globalt är livrädda för Bitcoin, eftersom de inte kan styra det.
Citera
2021-05-25, 20:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Swish grundades ju av storbankerna, eller vad menar du större aktör..?

Jag menade en större aktör i största allmänhet, och inte någon specifik aktör. Global kapitalism verkar onekligen leda till att företag slås ihop, tills det bara finns ett fåtal kvar, om ens det. Givetvis är de som ligger bakom Visa och MasterCard starka kandidater för att köpa upp sådana här uppstickare. Men man kan tänka sig många vägar dit. De bankerna som idag grundat Swish kan ju köpa varandra först. Någon av techgiganterna kan tänkas bli en aktör på vägen också, då de har makt att tvinga ner priset till ett lagom pris för dom.
Citera
2021-05-25, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darfsson
Jättebra, att använda kontanter är utdaterat, krångligt och dyrt att hantera.

Dags att komma in i verkligheten. Desto snabbare NFC, Swish och diverse kortbetalning utrotar kontanter desto bättre.

Absolut, jag håller med om att kontanter är utdaterade, något annat som också håller på att bli utdaterat är vårat privatliv och vår frihet från att staten och bankerna ska övervaka allt vi gör..... Vi har ingen skyldighet att visa staten/banker (eller vilka företag som helst för den delen) vad/var/när/hur vi köper våra varor. Vi har all rätt att vara anonyma.

Det bästa vore en digital valuta som är helt anonym men att riksbanken/någon myndighet kan kontrollera penningmängden/kredittillväxten och liknande, som dessutom är uppbackad av riktiga tillgångar som guld/silver eller andra varor. Dvs man kombinerar fördelarna med kontanternas anonymitet, smidigheten med digitaliseringen och att banksystemet inte löper amok med kredittillväxten som nu skett.

Att Liseberg tar bort kontakterna har naturligtvis ingenting med någon smittspridning att göra, att knappa in en kod efter 1000 andra pers innebär ju absolut inte mindre kontaktyta, dessutom är spridningen via kontaktytor extremt överskattad. Detta är ett steg i riktningen mot ett digitalt övervakningsslaveri.
Citera
2021-05-25, 20:48
Medlem
Deckard-Cains avatar
Toppen! Inga foliehattar i kön på Liseberg i sommar. Ser fram emot ett kontantfritt besök!!!
Citera
2021-05-25, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Jag skulle säga att dagens problem är mer komplexa än att man kan besvara dem med ett bevingat citat.

Jag vill inte se gbg förvandlas till en Orwellsk dystopi, men jag tror inte att den hederliga majoriteten behöver leva i den för att man drar åt skruvstädet för de många kriminella i staden. Jag tror att läget är såpass dystert att vi inte har råd att bara vara idealister, jag tror tyvärr att vi behöver gå in i en gråzon som ingen kommer att skriva romantiserande one-liners om.

Men vänta nu, vore det inte bättre att vi faktiskt lagförde de kriminella och låste in de på heltid istället för att dalta med de kriminella och inskränka alla skötsammas frihet som nu?

Laglydiga ska under inga som helst omständigheter anpassa sig till kriminella slödder. Kriminella slödder ska slava åt de laglydiga.
Citera
2021-05-25, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deckard-Cain
Toppen! Inga foliehattar i kön på Liseberg i sommar. Ser fram emot ett kontantfritt besök!!!

Så du menar i förlängningen att det är bra om staten har 100% insyn och kontroll i allt vi medborgare gör?

Har du verkligen tänkt igenom konsekvenserna av detta?
Citera
2021-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Bra då finns det en stor anledning att inte åka till Liseberg nu, den dagen dom inför kontanter igen är det mer intressant att ta sej dit.

Vägrar ställen som inte tar kontanter!

Hoppas fler tänker som du så trängseln minskar för oss SOM SKITER FULLSTÄNDIGT i om de tar cash eller ej.
Citera
2021-05-25, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Synd att inte ALLA kunde bojkotta dom pga detta.

Allt för att kontrollera människor alltså.

Inga kontanter inga besökare.

Kontanter är nummer 1. Är bara idioter som bara använder kort
Precis. Kontanter har alltid varit nummer 1 under vår livstid och långt före det. Det har funkat bra. Varför ska de ta bort det nu helt plötsligt pga massa påhittade saker.
Senast redigerad av Virgo1 2021-05-25 kl. 21:29.
Citera
2021-05-25, 20:52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Hoppas fler tänker som du så trängseln minskar för oss SOM SKITER FULLSTÄNDIGT i om de tar cash eller ej.
Jo haha det kan ju bli så.
Citera
2021-05-25, 20:56
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shagmaster
Så du menar i förlängningen att det är bra om staten har 100% insyn och kontroll i allt vi medborgare gör?

Har du verkligen tänkt igenom konsekvenserna av detta?

Inget att dölja? Varför skulle jag bry mig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in