2021-05-25, 20:10
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Det kontantfria samhället drabbar tre grupper: pensionärer, barn och kriminella. Mina sympatier går såklart till de första två grupperna, men om vi begränsar de kriminellas möjligheter att omsätta smutsiga pengar till glada liv kanske det är värt det.

Snart har de kriminella (som använder kontanter som en form av alla tänkbara kryphål) hittat ett nytt sätt att tvätta, så vi kanske inte kan vänta tills de sista stackars dinosaurierna som inte har bank-id dör ut.

Menar inte alls att vara raljant över våra äldre, de har byggt landet, jag försöker mest uttrycka frustration över de som förstör det.

Det påverkar oss alla för det begränsar våran frihet. Om bankerna vill kan de jävlas rejält med "dissidenter".
Citera
2021-05-25, 20:13
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Mxyzptlk
Hur klarar du dig ute i samhället idag?
Tror du inte alla knappar genom all modern tid har haft virus och bakterier på sig?
Har du aldrig tryckt på en knapp tidigare?
Jösses alltså...

Citat:
Ursprungligen postat av supertastic
Det har man kunnat göra i flera år, kontaktlöst.
Hur gör du i övriga samhället? Du behöver ju dessutom inte knappa in någon kod för belopp under 200 kr, och gillar man att vara förberedd löser man större köp såsom åkband och inträde i lugn och ro hemma innan man åker dit.

Jag bekymrar mig inte personligen över detta, utan mitt svar var endast en reaktion på att Liseberg påstods plocka bort kontanter av hygieniska skäl.
Citera
2021-05-25, 20:14
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Det påverkar oss alla för det begränsar våran frihet. Om bankerna vill kan de jävlas rejält med "dissidenter".

Ja, i sak har du såklart rätt. Men i praktiken tror jag att det skulle vara mer drabbande att ta bort kontanter för kriminella narkotikaförsäljare (och tyvärr människor yngre än typ femton och äldre än typ 75) än för vanliga hederliga medborgare. Men jag kan ju vara ute och segla.
Citera
2021-05-25, 20:14
Medlem
Vet inte hur mycket smittspridningen har med beslutet att göra egentligen, kanske mest en grej att skylla på.

Anledningen är nog mer att det blir en enklare hantering att slippa släpa stora mängder med mynt och sedlar till banken varje dag. Säkerhetsfaktorn kommer väl på andra plats, kontanterna ska bevakas av säkerhetspersonal. Kontanter är personalkrävande etc etc.

Beslutet hade nog tagits förr eller senare ändå även utan coronan.

Kommer väl bli så att det säljs kuponger i kassorna (5-pack och 10-pack) att spela på hjulen. Man kommer nog inte behöva böka omkring med kort varje gång det ska spelas. Egentligen har jag inget emot kontanter, men det blir helt enkelt enklare för en nöjespark utan dem.
Citera
2021-05-25, 20:16
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Ja, i sak har du såklart rätt. Men i praktiken tror jag att det skulle vara mer drabbande att ta bort kontanter för kriminella narkotikaförsäljare (och tyvärr människor yngre än typ femton och äldre än typ 75) än för vanliga hederliga medborgare. Men jag kan ju vara ute och segla.

"Those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one." - Benjamin Franklin
Citera
2021-05-25, 20:17
Medlem
Polackfans avatar
Då kan inte Swedbank tvätta sina kulor i FlumeRide eller Kållerado. Trist. Nej nej nej, det har inget med Coronaleken och dagdrömmarna om smittspridning att göra. Liseberg vill bara klappa det kontantlösa samhällets rumpa. Liseberg kan lika gärna konka och bli ett museum över dåtid.
Citera
2021-05-25, 20:19
Medlem
Ograsts avatar
Gröna Lund har också genomfört det här. Antar att folk kommer köra som galningar vid chokladhjulen, när de inte märker på samma sätt att pengarna försvinner.
Citera
2021-05-25, 20:24
Medlem
tigerrakets avatar
Här finns två anledningar till detta:
1. Om du blippar ett kort tänker du inte på att du kanske kör chokladhjulet flera gånger, men om du har en hundring märker du att hundringen tog slut relativt omgående.
2. Hanteringen. Flera gånger varje dag transporterade man stora säckar med mynt och sedlar från hjulen till sorteringscentralen på nöjesfältet. Tänk dig vad det kostar i personal, transport samt risken att någon tar säcken när du drar den på ölkärran?
Citera
2021-05-25, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Du känner inte till att man ändå måste ange kod över ett visst, ganska lågt, belopp? Du kanske går på soc och aldrig gör köp över 300 kr typ?

Haha, vad fan har rösta med plånboken att göra med om vi använder kontanter i samhället?

Aha jag känner inte dig men jag vet redan nu att du är korkad.
Jag ska hjälpa dig förstå hur det funkar. Du kan blippa 400:- och sockervadd och karuseller kostar inte 400:-/gång på Lisseberg.
Citera
2021-05-25, 20:30
Medlem
LatentAmbivalenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
"Those who desire to give up freedom in order to gain security will not have, nor do they deserve, either one." - Benjamin Franklin

Jag skulle säga att dagens problem är mer komplexa än att man kan besvara dem med ett bevingat citat.

Jag vill inte se gbg förvandlas till en Orwellsk dystopi, men jag tror inte att den hederliga majoriteten behöver leva i den för att man drar åt skruvstädet för de många kriminella i staden. Jag tror att läget är såpass dystert att vi inte har råd att bara vara idealister, jag tror tyvärr att vi behöver gå in i en gråzon som ingen kommer att skriva romantiserande one-liners om.
Citera
2021-05-25, 20:32
Medlem
De kunde ju åtminstone varit ärliga och berättat som det är - de vill skära bort den extra kostnaden kontanthantering de facto medför och få bättre vinstmarginaler.
Citera
2021-05-25, 20:32
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Khabat
Haha, vad fan har rösta med plånboken att göra med om vi använder kontanter i samhället?

Jösses hur naiva dagens unga är.

Du kanske inte kan stötta den nyhetsplattform du önskar. Du kan bli hindrat att betala för spel som inte har lika många kvinnliga figurer som manliga att välja på. Du kanske inte kommer kunna stötta vilka politiska partier du vill. Bokhandlare kan hindras ta emot betalning om de vägrar plocka bort vissa böcker. Det kan ju gå så långt att företag som inte aktivt ställer sig bakom vissa åsikter kan gå miste om hela kundbasen.

Det ät orimligt att ge så mycket makt i händerna på en väldigt liten amerikansk elit. Är det något vi vet så är det att om man ger någon så mycket makt, så kommer de bruka den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in