2021-05-25, 10:58
Medlem
Ratatorskens avatar
Behöver gräsklippare, vill gärna ha eldriven. Tomten är ~900 kvm vilket är för stort för batterdriven.
Jag tycker att eldriven med sladd borde funka, men typ alla rekommendationer anger max yta på mellan 400 och 700 kvm. Varför?! Är det inte bara att skaffa längre sladd (och inte köra över den)

För övrigt, är det något jag borde tänka på? Förutom det vanliga med motoreffekt, klippbredd, uppsamlare osv...?
Citera
2021-05-25, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratatorsken
Behöver gräsklippare, vill gärna ha eldriven. Tomten är ~900 kvm vilket är för stort för batterdriven.
Jag tycker att eldriven med sladd borde funka, men typ alla rekommendationer anger max yta på mellan 400 och 700 kvm. Varför?! Är det inte bara att skaffa längre sladd (och inte köra över den)

För övrigt, är det något jag borde tänka på? Förutom det vanliga med motoreffekt, klippbredd, uppsamlare osv...?

Jo det är bara att skaffa lite längre sladd, men undvik skitsladdar.
Ta och fundera på att köpa en begagnad, en gammal Stiga kan du få billigt och det finns inte mycket som kan gå sönder på en elgräsklippare.

Använder själv elgräsklippare till mitt sommarhus, främst pga att de är underhållsfria, tysta och har inga problem att klippa alldeles för högt gräs & allt möjligt skit.
Citera
2021-05-25, 14:47
Medlem
Ratatorskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutchbana
Husqvarna säljer bra gräsklippare

https://www.husqvarna.com/se/produkter/grasklippare/

Säkert, men dom har bara en model och jag hoppades på ngt billigare, i varje fall första åren.

Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Jo det är bara att skaffa lite längre sladd, men undvik skitsladdar.
Ta och fundera på att köpa en begagnad, en gammal Stiga kan du få billigt och det finns inte mycket som kan gå sönder på en elgräsklippare.

Använder själv elgräsklippare till mitt sommarhus, främst pga att de är underhållsfria, tysta och har inga problem att klippa alldeles för högt gräs & allt möjligt skit.

Låter lovande, och det råkar finnas en hyvsad Stiga till salu på blocket inte långt bort. Man kan ju alltid testa och se hur det går? och om jag inte lyckas få den kanske någon kan säga om Biltemas elklippare är värd att ha?
Citera
2021-05-25, 16:18
Medlem
Citat:
Låter lovande, och det råkar finnas en hyvsad Stiga till salu på blocket inte långt bort. Man kan ju alltid testa och se hur det går? och om jag inte lyckas få den kanske någon kan säga om Biltemas elklippare är värd att ha?
Klen klippbrädd och ser ut som en plastleksak, men annars fungerar den säkert fint.
Om du har en tomt som inte är platt är vikt bra att ta hänsyn till.
Citera
2021-06-19, 22:16
Medlem
oskrivnaoddss avatar
Citat:

Har oxå ca 900kvm. Skaffade en Bosch Rotak li32 (batteri) förra året, vilket funkar utmärkt, om man klipper gräset i två omgångar och pallar vänta (skulle gissa på 2-3h) på laddningen. Under tiden hinner man med annat ute-göra oxå, brukar ju finnas mer än gräs att hålla efter om man har stor tomt (buskar, grus, stenkanter, ogräs)
Eller så chillar man bara och tar en kall i solen

Jag valde ändå att skaffa ett extra batteri, inför sommaren för att ha möjlighet att kunna köra hela gräsmattan på en gång. Blir dock fortfarande annat gårdspyssel mellan batteribytena, så hade nog klarat mig utan också ..
Citera
2021-06-19, 22:33
Medlem
Citat:

Denne Makita Akku plæneklipper kan klare plæner op til 2300m2:

https://www.10-4.dk/varer/havemaskin...CABEgKeoPD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in