2021-05-25, 00:05
Medlem
PutinPowers avatar
Hejsan, en vän till mig har problem med sin hyresvärd just nu. Hon har bott som inneboende i snart 4 år. Hon fick ge 9000 kr (två hyror) som deposition. Nu när hon sagt upp kontraktet så påstår hyresvärden att depositionen (en del av den iaf) skall gå till en ny madrass eftersom den slitits ut under de 4 åren som hon varit inneboende. Den har inga direkta skador utan helt vanligt hederligt slitage som uppstått under dessa 4 år.

Jag tänkte fråga er flashbackare vad ni har för erfarenhet angående detta, specifikt flashbackare som är eller varit hyresvärdar vad ni tycker och tänker i denna situation, är också intresserad av den juridiska aspekten på det hela.

Jag har laddat upp två bilder av kontraktet

https://ibb.co/1zW6nH7
https://ibb.co/Bt2Xrdd

Mvh
Citera
2021-05-25, 00:11
Medlem
alpha1pojkens avatar
Vem fan betalar ca 4500 kr för en madrass? Låt hyresvärden redovisa sina köp och därefter be om pengar.
Citera
2021-05-25, 00:13
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower
Hejsan, en vän till mig har problem med sin hyresvärd just nu. Hon har bott som inneboende i snart 4 år. Hon fick ge 9000 kr (två hyror) som deposition. Nu när hon sagt upp kontraktet så påstår hyresvärden att depositionen (en del av den iaf) skall gå till en ny madrass eftersom den slitits ut under de 4 åren som hon varit inneboende. Den har inga direkta skador utan helt vanligt hederligt slitage som uppstått under dessa 4 år.

Jag tänkte fråga er flashbackare vad ni har för erfarenhet angående detta, specifikt flashbackare som är eller varit hyresvärdar vad ni tycker och tänker i denna situation, är också intresserad av den juridiska aspekten på det hela.

Mvh

Naturligt slitage ska ingå i en hyra. Allt utöver detta ska täckas av försäkringen. Deposition är en icke-svensk nymodighet som missbrukas. Inget man bör ställa upp på.

I andra länder används den främst som täckning om hyresgästen är sen med en hyra, så att banklånet ändå kan betalas av.
Citera
2021-05-25, 00:23
Medlem
Soulflowers avatar
Jag har hyrt ut mina rum styckvis i min lägenhet medans jag studerat på annan ort. Jag har tagit kanske 5-10% över hyran för att det är möblerat och i de procenten ingår slitage, köp av ny dammsugare och annat som bör höra till en lägenhet. Vid ett enda tillfälle har jag behållt en del av depositionen då en tjomme vägrade flyttstäda för han tyckte det skulle ingå när man hyrde ett rum. Den delen gav jag sen i rabatt till nästa som flyttade in för att hon fick städa.
Att behålla så mycket för en madrass låter för mig orimligt, om det inte är så att de varit orimligt oförsiktiga med den och gjort den obrukbar.
Senast redigerad av Soulflower 2021-05-25 kl. 00:24. Anledning: Stavfel
Citera
2021-05-25, 00:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinPower

Mvh

Normalt slitage täcks av hyran. Hyresvärden har fel.
Citera
2021-05-25, 00:47
Medlem
Jr.Sopranos avatar
Normalt slitage ingår i hyran täcker inte hyran kostanden för slitaget sä är hyran satt för lågt, en risk som hyresvärden och inte hyresgästen står för. Deposition tar man som säkerhet om hyresgästen förstör saker eller ibte betalar hyran. Din kompis bör vända sig till kronofogden eller tingsrätten för att få igen sina pengar. Vid en tvist har din kompis goda chanser att få tillbaka sina pengar. Hyresvärden måste nämligen redovisa vilka kostnader som hyresgästen har åsamkat denne och då det inte låter som att det finns några så kommer hyresvärden att förlora tvisten.
Citera
2021-05-25, 01:10
Medlem
PutinPowers avatar
Tack för alla svar, har bett henne ta kontakt med KF samt Tingsrätten, har också bett henne fotografera madrassen ifall hyresvärden får för sig att orsaka några skador samt försöka få fram bilder ifrån hur den såg ut när hon flyttade in.

Men om jag förstått rätt, att om man utgår ifrån att hyresvärden inte har något bevis i form av kvitton ifrån madrassen eller bilder ifrån hur den såg ut vid inflytt, så är hyresvärden ganska så körd att få behålla depositionen om det nu går till en tvist?
Citera
2021-05-25, 03:09
Medlem
MartinDahlinsMammas avatar
Har du nyckel så lämnar du inte den förrän du fått pengarna.
Citera
2021-05-25, 04:08
Medlem
killawifes avatar
Det står inget i kontraktet om vad som ingår i hyran. Det ska normalt listas EXAKT vad en bostad är möblerad med när den hyrs ut i andra hand. Om man inte har listat det så kan man inte begära ersättning för det i efterhand.

Annars kan man givetvis gör det om nu något skadats. Bevisbördan ligger hos hyresvärden att bevisa att så har skett.

Det kan också vara bra att veta att det är olagligt att hyra ut i 2:a hand utan tillstånd.
Det är också olagligt att ta ut en högre hyra än normalt. 15% extra är MAX vad man får lägga på hyran och det gäller vid en fullt möblerad lägenhet.

Jag nämner det mest för att kontraktet inte är standard och hyran är rätt jävla hög för en liten studentlägenhet.

En madrass kan annars lätt kosta 9000:-. En helt vanlig på IKEA kostar runt 5-6000:- och det är ju inte toppklass om man säger så. Men det är orimligt att begära att hyresgästen ska stå för en ny om denne inte skadat den. Vanligt slitage kan man inte ta betalt för.
Citera
2021-05-25, 06:04
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det står inget i kontraktet om vad som ingår i hyran. Det ska normalt listas EXAKT vad en bostad är möblerad med när den hyrs ut i andra hand. Om man inte har listat det så kan man inte begära ersättning för det i efterhand.

Annars kan man givetvis gör det om nu något skadats. Bevisbördan ligger hos hyresvärden att bevisa att så har skett.

Det kan också vara bra att veta att det är olagligt att hyra ut i 2:a hand utan tillstånd.
Det är också olagligt att ta ut en högre hyra än normalt. 15% extra är MAX vad man får lägga på hyran och det gäller vid en fullt möblerad lägenhet.

Jag nämner det mest för att kontraktet inte är standard och hyran är rätt jävla hög för en liten studentlägenhet.

En madrass kan annars lätt kosta 9000:-. En helt vanlig på IKEA kostar runt 5-6000:- och det är ju inte toppklass om man säger så. Men det är orimligt att begära att hyresgästen ska stå för en ny om denne inte skadat den. Vanligt slitage kan man inte ta betalt för.
Kontraktet gäller inneboende, inte andra hand, det är helt andra regler och lagar då. Det framgår tämligen tydligt även i trådstarten att det är ett rum i en lägenhet som hyrts ut.

Oavsett så ser inte kontrakter ut att täcka normalt slitage på möblerna så det ska täckas av hyran.
Citera
2021-05-25, 07:21
Medlem
brajzillas avatar
Många idioter blandar tyvärr ihop ordet deposition och förskottshyra, för att dom tycker att dom låter smarta då. Så om det här var en riktig deposition så ska din vän först ha betalat 9000kr och sen betalat hyran normalt från första månaden, betalade din vän 9000kr och fick bo två månader innan hyran skulle börja betalas är det förskottshyra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in