2021-05-24, 13:58
Medlem
Kan man någonstans öppna en ISK som har euro som basvaluta?

Handlar en del med europeiska aktier och blir less på att pengar försvinner konstant när man är tvungen att hela tiden växla mellan kronor och euron.

Eller finns det ett lagligt hinder mot att erbjuda en ISK med euro som basvaluta eller är det att ingen bank vill gå miste om de dolda avgifterna?
Citera
2021-05-24, 14:03
Medlem
fittslems avatar
Du skattar ju fortfarande i SEK så det går inte.
Citera
2021-05-24, 14:07
Eftersom ISK endast erbjuds inom Sveriges rike så erbjuds det således också endast med valör Svensk Krona. Vi ska bevara denne till vårat sista andetag.
Citera
2021-05-24, 14:10
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus9001

Handlar en del med europeiska aktier och blir less på att pengar försvinner konstant när man är tvungen att hela tiden växla mellan kronor och euron.

Eller finns det ett lagligt hinder mot att erbjuda en ISK med euro som basvaluta eller är det att ingen bank vill gå miste om de dolda avgifterna?

Pareto har valutakonto på ISK: https://www.paretosec.se/handel-med-utlandska-aktier

Oklart om det är ett riktigt valutakonto eller om det bara är nettning av intradagpositioner.
Citera
2021-05-24, 14:13
Medlem
Det går att öppna ett bankkonto i en svensk bank som har euro som kontovaluta, så det är på inget sätt automatiskt uteslutet med en ISK med euro som basvaluta.
Citera
2021-05-24, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Pareto har valutakonto på ISK: https://www.paretosec.se/handel-med-utlandska-aktier

Oklart om det är ett riktigt valutakonto eller om det bara är nettning av intradagpositioner.

Tack för länken, det är åt rätt håll även om det inte är med euro som basvaluta.

Så här skriver de:
"Gillar du att köpa och sälja utländska aktier under samma handelsdag har vi ett utmärkt upplägg för dig då du då bara betalar valuta-spread på nettopositionen i slutet av dagen. "
Citera
2021-05-24, 14:26
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Tack för länken, det är åt rätt håll även om det inte är med euro som basvaluta.

Så här skriver de:
"Gillar du att köpa och sälja utländska aktier under samma handelsdag har vi ett utmärkt upplägg för dig då du då bara betalar valuta-spread på nettopositionen i slutet av dagen. "

Jo, jag såg det. Det var därför jag skrev: "Oklart om det är ett riktigt valutakonto eller om det bara är nettning av intradagpositioner."

Men de kallar det ju för "valutakonto". Det är ett valutakonto du söker enligt ditt första inlägg. En intradagsnettning är inte ett riktigt valutakonto, så jag tycker det vore konstigt om Pareto väljer att kalla det för valutakonto om det inte är ett valutakonto. Du får väl ställa frågan till dem för att få ett klart svar.
Citera
2021-05-24, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Du skattar ju fortfarande i SEK så det går inte.
Detta stämmer inte, man kan ha utländsk valuta. Jag trodde också det var som du skriver men misstänker att man ändrat reglerna och nu verkar det i alla fall som att det går enligt Skatteverket.

Vilka tillgångar kan jag spara i på mitt Investeringssparkonto?

Du kan spara i följande tillgångar:
finansiella instrument, exempelvis aktier, som handlas på en reglerad marknad (till exempel Stockholmsbörsen eller motsvarande marknad inom och utanför EES),
finansiella instrument som handlas på en MTF-plattform inom EES,
fondandelar (andelar i en värdepappersfond eller specialfond)
pengar (kontanter), även i utländsk valuta.

https://www.skatteverket.se/privat/e...b80001071.html
Citera
2021-05-24, 14:43
Medlem
SandSpindels avatar
Citat:

Någon som vet om det går på DEGIRO?

https://www.degiro.se/isk
Citera
2021-05-24, 14:45
Medlem
På DeGiro så går det ställa in så man inte växlar till SEK utan till den valutan som instrumentet handlas i, citat från valutainställningnarna på mitt konto:

Citat:
Valutahantering
Alla valutor hanteras i regel via AutoFX. AutoFX konverterar det exakta beloppet SEK till en annan valuta vid utförandet. Du kan även genomföra valutaväxlingen manuellt och sedan besluta exakt när och hur mycket pengar du vill växla. Du ger DEGIRO en stående Order att investera den återstående likviden i motsvarande FundShare Cashfund. Kostnaden för denna tjänst framgår i vår Prislista.

Som jag tolkar det så kan du då ha hela ditt tillgodohavande i EUR (fast i en CashFund) och sedan köpa / sälja till denna istället för att konvertera till SEK vid varje transaktion.
Senast redigerad av ernax 2021-05-24 kl. 14:50. Anledning: Felstavningar
Citera
2021-05-24, 15:22
Medlem
Aigiss avatar
Kapitalförsäkring med valutakonto då?
Citera
2021-05-24, 15:25
Medlem
Phass avatar
IG har ISK konto i Euro för sina turbos. Men utbudet väldigt begränsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in