Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-08, 11:04
  #325
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Blades of steel är fortfarande en klassiker. Tar fram det och lirar det någon gång per ås. Men visst har du rätt.
Och vem minns inte Elitserien på Sega..?
Elitserien var ju bara NHL fast med svenska lag. Visserligen gott nog på den tiden.
Citera
2023-01-08, 13:16
  #326
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Blades Of Steel gillade jag aldrig av någon anledning. Vet inte varför.
Ice Hockey var det bästa sportspelet på 8 bits Nintendo. Det märkliga var ju att du hade bara fyra spelare i varje lag på planen.

Ice Hockey tror jag att jag aldrig har spelat. Måste kolla upp vad det var.
Blades of steel var faktiskt svårt. Och som du säger; endast fyra spelare i varje lag
Citera
2023-01-08, 13:17
  #327
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Elitserien var ju bara NHL fast med svenska lag. Visserligen gott nog på den tiden.

Man tar det man får
Bara det att där var svenska namn i ett TV-spel fick en i extas.
Citera
2023-01-08, 13:18
  #328
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Man tar det man får
Bara det att där var svenska namn i ett TV-spel fick en i extas.
Ja, det var helt bisarrt att helt plötsligt kunna spela med samma lag som man faktiskt hejade på.
Citera
2023-01-08, 13:58
  #329
Medlem
VelvetThornss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoraKuzma
Men hur gammalt är inte Ocarina of time?
När släpptes det? 1998?
Det är runt 24 år sedan.

Det är väl det som är poängen med tråden?

Håller med om OoT faktiskt. Jag spelade inte det förrän runt 2010 så nostalgiglasögonen är inte där. Jag förstår helt klart varför det var svinbra när det kom ut, men jobbiga kontroller och annat drar ner betyget. Dock är musiken 10/10.
Citera
2023-01-08, 14:36
  #330
Medlem
candyboots avatar
The Sims (1).
Revolutionerande när det kom ut, men det har verkligen åldrats. Urusel grafik.
Citera
2023-01-08, 15:52
  #331
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av candyboot
The Sims (1).
Revolutionerande när det kom ut, men det har verkligen åldrats. Urusel grafik.
Jag tycker att det är on-par med många spel från 2000. Bara en sån sak som att 1024x768 ansågs som hög upplösning säger ju en del om vilken nivå grafiken var på.

Gameplay-loopen är ju dock exakt densamma som i alla andra Sims. Fan vet om jag inte kan uppskatta enkelheten i Sims 1 mer än Sims 4.
Citera
2023-01-15, 15:15
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Blades of steel är fortfarande en klassiker. Tar fram det och lirar det någon gång per ås. Men visst har du rätt.
Och vem minns inte Elitserien på Sega..?

Elitserien <3 alla de där gamla hockeyspelen där man kunde göra mål genom att varva målvakten och skjuta i en hörnet. Så vann man med 39-0.

Citat:
Ursprungligen postat av VelvetThorns
Det är väl det som är poängen med tråden?

Håller med om OoT faktiskt. Jag spelade inte det förrän runt 2010 så nostalgiglasögonen är inte där. Jag förstår helt klart varför det var svinbra när det kom ut, men jobbiga kontroller och annat drar ner betyget. Dock är musiken 10/10.

Kan inte hålla med mer om Oot, när det kom var det magiskt, så magiskt. Musiken, kontrollen, grafiken. Allt. Men idag är det ospelbart, 3dgrafiken har åldrats oerhört dåligt med sina trianglar och fyrkanter.
Jag dör också direkt pga att Link inte kan springa och slå. Man måste springa, stanna, slå sedan springa.
Tacka vet jag a link to the past, det Zeldaspelet som alltid kommer vara kronjuvelen.
Citera
2023-01-15, 17:14
  #333
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Elitserien <3 alla de där gamla hockeyspelen där man kunde göra mål genom att varva målvakten och skjuta i en hörnet. Så vann man med 39-0.



Kan inte hålla med mer om Oot, när det kom var det magiskt, så magiskt. Musiken, kontrollen, grafiken. Allt. Men idag är det ospelbart, 3dgrafiken har åldrats oerhört dåligt med sina trianglar och fyrkanter.
Jag dör också direkt pga att Link inte kan springa och slå. Man måste springa, stanna, slå sedan springa.
Tacka vet jag a link to the past, det Zeldaspelet som alltid kommer vara kronjuvelen.
Enda sättet man kan tycka att N64 hade bra kontroller i 3D-spel, är at det är ens första erfarenheter med 3D-spel. För oss som hade spelat Doom och Quake så var, och är, N64ns kontroller ett jävla skämt.

Men visst, det var säkerligen magiskt för den utan större erfarenhet, det köper jag.
Citera
2023-01-18, 17:38
  #334
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Skulle ni kunna nämna ett spel som ni älskade förut, men som ni idag bara ogillar. Inte pågrund av grafiken utan att en anledning, t.ex. ''Hur kunde jag gilla det här spelet så mycket''?

Vad finns det för sådana spel?

Rätt många Playstation 1 spel håller inte idag. Tex Twisted Metal , det var bra då men värdelöst idag.
Citera
2023-01-18, 17:39
  #335
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Rätt ofta handlar detta om banbrytande spel, som kommer med helt nya koncept för sin tid. Då spelade man dem för att de var så jävla häftiga och inte liknade någonting annat man spelat.

Men oftast så hade de inte fått koll på koncepten i början, utan det behövdes några fler spel innan de hade fått koll. Ett exempel där är Metroid till NES. Med dagens mått mätt är det inte ett så speciellt bra spel. Super Metroid till SNES är mycket bättre. Samma sak med Zelda. Ettan och tvåan hade klara brister, men i trean fick de verkligen till det. Ska väl inte säga att jag direkt ogillar de första spelen där, men det finns åtskilliga saker jag stör mig på.


Zelda 1 bygger ju på att grinda rupier för att köpa bättre items. Var så jag uppotäckte det på nes mini.
Citera
2023-01-18, 18:20
  #336
Medlem
Om det inte redan har nämnts så nämner jag Final Fantasy 7. Gör ont att titta på idag.
Som någon sa, i början utav något nytt (polygoner i dett fall) så är det sällan bra. Det warpar, fladdrar och har sig på PS1:an. Men men, humble beginnings.. Måste dock säga att många äldre spel kan göra sig riktigt bra i emulatorer och med schyssta texture packs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback