Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-05-24, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Fast grejen är att det inte finns trafikfarliga wirar som i idiotlandet Sverige.

Polackerna är inte så korkade så att dom hindrar trafiken från att komma fram.
Troligen är polacker så pass mycket intelligentare, än medianpersonen inom offentlig sektor i Sverige, att dom förstår att vägar finns för att trafiken skall komma fram...........

Dessutom har Polen idag en infrastruktur som är betydligt bättre än Sverige.

Polackerna har byggt fina motorvägar där det går att köra fort och säkert.

Endast idioter kan komma på ide´n att byggar wirevägar istället för motorvägar.

I det enda land i världen där idioterna har den absoluta makten, och dessutom är ansvarsbefriade finns det givetvis mängder med 2+1 wirevägar.

Vajrar eller inte (jag hatar dem också) - du ska nog vara försiktig med att lyfta fram Polen som ett föregångsland när det kommer till trafiksäkerhet. Körde i landet ganska ofta innan covid-19 kom - en stor del av bilisterna där är aggressiva dödsföraktande rövhål. Bara att titta på olycksstatistiken, det här helt fruktansvärda siffror när man tänker efter lite. Det stämmer som du säger att man (läs: EU) har investerat i att rusta upp infrastrukturen under de senaste 15 åren, men tyvärr är den på många håll hopplöst underdimensionerad och därmed mindre trafiksäker. Skulle snarare att ja, det går att köra fort men aldrig säkert.

TS gör det lätt för sig när han skyller situationen på "stressvägen". Självklart är det så att alla kan begå misstag ibland, det väsentliga är hur man väljer att korrigera dem. TS reaktion skvallrar om att han antingen är en oerfaren eller olämplig bilist. Bra att han verkar reflektera över sitt beteende dock.
Citera
2021-05-24, 14:13
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Jag har märkt att många kukhuvuden på dessa vägar gasar på när man försöker köra om sen om dom lyckas hindra en innan vägen smalnar av så krypkör dom igen... Rätt fascinerande med dessa småpåvar och vardagspoliser! man undrar hur det är ställt i huvudet på dom...

Åker sådan väg varje dag. Omkörningssträckan är ganska kort, så oftast så hinner bara en bil om.

Bil 1 kör i 80 km/h sedan så kommer dubbelfilen, de gasar då på, men jag gasar bättre. Jag kommer förbi men ser i backspegeln att ingen annan hinner, sedan så börjar en-filen igen. De saktar då ned till 80 igen.

Skönt för mig, tomt bakom och framför i några km efter ett tag. De bakom får vänta till nästa för att gasa förbi.
Citera
2021-05-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Hur tänkte du att det var en bra idé att gå ut och ”stå upp” vid är en konfrontation där det beskrivna scenariot just utspelat sig när han har fru och barn i bilen.?

Om motparten nu drar upp ett vapen, och du på något sätt blir satt ur förmåga, så sitter din fru och barn utlämnade nu.

Han bäser runt i 160 km/h så han brydde sig inte om familjen då, varför använder han det som ursäkt sedan?
Citera
2021-05-24, 18:35
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Han bäser runt i 160 km/h så han brydde sig inte om familjen då, varför använder han det som ursäkt sedan?

Nä att HAN inte skall snacka om det håller jag med om.
Jag menar mer ”generell-taktiskt”.

”Dåren lär av sina misstag, den vise lär av andras
Citera
2021-05-24, 18:35
Medlem
karnstans avatar
Jag avskyr 2-1-vägar. Satans påfund. Det känns som om de skapar avsevärt många fler trafikfarliga situationer än de förhindrar, men vad vet jag. I mina trakter ligger ett flera mindre städer inom 2-3 mils radie. Mellan två av städerna går det 2-1-väg och lejonparten av ungdomarna i den ena byn går i skola i den andra. Av dessa kör 90 % (min uppskattning) EPA-traktor. Detta satans påfund, återigen. När en liten EPA eller moppebil har byggt upp en kö på ca 100 bilar medan det är enfiligt och vi kommer ut på en tvåfilig sträckning, då jävlar är det vilda västern. Alla ska om alla, samtidigt, för alla vet att hinner man inte klippa snorungen då är det 30 km/h i minst en mil till. Detta sker i rusningstrafik, så alla som sitter i bilarna är på väg till sina jobb. Har man oflyt torskar man en kvart (restiden ökar då med i runda slängar 100 %). Det är rätt mycket på morgonen. Och på eftermiddagen, när man bara vill hem. Nä, fy fan för 2-1 vägar, moppebilar och EPA-traktorer. Dra åt helvete allihop.
Citera
2021-05-24, 18:40
Medlem
Bjurras avatar
Ni som avskyr 2+1 körde inte bil på 80-talet och 90-talet när det var en fil åt varje håll med en sliten vägren på varje sida. Med jämna mellanrum tyckte någon idiot att det var helt ok att köra om trots möte och tvinga ut mötande trafik på vägrenen. Allra roligast blev det när två bilar från vardera håll gjorde så trots dålig sikt och sen får en liten kul surprise när deras omkörning förvandlats till chicken race.
Citera
2021-05-24, 18:42
Medlem
Bjurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag avskyr 2-1-vägar. Satans påfund. Det känns som om de skapar avsevärt många fler trafikfarliga situationer än de förhindrar, men vad vet jag. I mina trakter ligger ett flera mindre städer inom 2-3 mils radie. Mellan två av städerna går det 2-1-väg och lejonparten av ungdomarna i den ena byn går i skola i den andra. Av dessa kör 90 % (min uppskattning) EPA-traktor. Detta satans påfund, återigen. När en liten EPA eller moppebil har byggt upp en kö på ca 100 bilar medan det är enfiligt och vi kommer ut på en tvåfilig sträckning, då jävlar är det vilda västern. Alla ska om alla, samtidigt, för alla vet att hinner man inte klippa snorungen då är det 30 km/h i minst en mil till. Detta sker i rusningstrafik, så alla som sitter i bilarna är på väg till sina jobb. Har man oflyt torskar man en kvart (restiden ökar då med i runda slängar 100 %). Det är rätt mycket på morgonen. Och på eftermiddagen, när man bara vill hem. Nä, fy fan för 2-1 vägar, moppebilar och EPA-traktorer. Dra åt helvete allihop.

EPA-traktor borde ine få köra på 2+1. Eller överhuvudtaget på vägar med 100 eller 110 som hastighetsbegränsning.
Citera
2021-05-24, 19:54
Medlem
varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
jag hade en liknande situation igår där jag valde att inte köra om, då var det istället jättelångt från skylten till att det gick ihop så att jag hade då kunnat göra en helt säker omkörning.
Tror jag kan förklara skillnaden:
Den där de omgående började gå ihop var nog skylten för sammanfogande av körfälten ensam, där det tog väldigt lång sträcka var det antagligen en 200m eller 400m under.
Dvs sträckan kvar till sammanfogning.
Citera
2021-05-24, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
EPA-traktor borde ine få köra på 2+1. Eller överhuvudtaget på vägar med 100 eller 110 som hastighetsbegränsning.

Om det om motortrafikled eller motorväg så får de inte köra där nej.
Citera
2021-05-24, 21:58
Medlem
karnstans avatar
Citat:

Nä, det är bisarrt och helt ur linje med nollvisionen (liksom de här elscootrarna som folk flyger över övergångsställen på). Ibland är Sverige bra märkligt. Supersäkert i vissa avseenden, helt efterblivet i ett annat.
Citera
2021-05-24, 22:49
Medlem
Dessa 2-1 vägar är djävulens påfund!!
Billiga substitut när statskassan sinat och bilister kan mjölkas ännu mer!
Och så pratar idioterna om någon djävla "nollvision"...
Svärjjje är fantastiskt....
Citera
2021-05-25, 09:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Bra tråd.

STRESSVÄGAR är precis vad det är. Som gjorda för att skapa farliga situationer.
-Stress som du skriver
-Agressioner
-Olycksfällor i vinterväglag
-Hinder för blåljus
-Dödsfällor för motorcyklister iom ståvajrarna du har bara några decimeter(!) ifrån dig.

Jävla miljöpartistiska skitvägar som inte ens platsar i ett U-land. Inga andra länder vill bygga dessa vansinnes b-vägar.

Bort med skräpet och bygg om till riktiga fyrfiliga vägar.

Känslan av stress och obehag ligger också i att man inte kan påverka så mycket själv. Är vägen öde kan man inte ligga mer mot mitten och ha större marginal till dikesrenen. Sikten begränsas också. Blir det stopp går det inte att vända eller köra förbi.

Kontrollförlusten, maktlösheten och tunnelkänslan gör även öde 2+1 vägar till obehagliga upplevelser.

2+1 är ett auktoritärt projekt för att få människor att känna sig små och obetydliga. Pedagogiken fungerar.

Citat:

Ytterligare en nackdel med 2+1. Vart skall EPA-traktorer och cyklar ta vägen? Då tänker jag också lådcyklar som gör 40-50 som marchfart.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2021-05-25 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in